۳۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۱۷۷۶۲۳

علل پشت پرده تروریست خواندن حزب الله از زبان بی بی سی

خبرگزاری رسا ـ بی بی سی: البته این اقدامات در صورتی انجام می شود که حزب الله،اموال، منافع و متحدی در اروپا ندارد.
حزب الله لبنان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، شبکه بی بی سی فارسی گفت: وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا شاخه نظامی حزب الله لبنان را در فهرست سازمان های تروریستی قرار دادند. این تصمیم به رأی تمام 28 عضو این اتحادیه تصویب شد. روزهای گذشته نیز دولت لبنان از اتحادیه اروپا خواسته بود حزب الله را تروریستی اعلام نکند چراکه این گروه یکی از اجزای اصلی جامعه لبنان است.
به گفته بی بی سی؛ اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است حلقه امکانات مالی و روابط این سازمان سیاسی، نظامی را تنگ تر کند. با قرار گرفتن نام حزب الله در لیست گروه های تروریستی، نقل و انتقال پول وحمایت مالی! کشورهای اروپایی به حزب الله ممنوع خواهد شد. همچنین هر نوع ملاقات دیپلمات های اتحادیه اروپا با اعضای شاخه نظامی حزب الله غیر قانونی خواهد بود. البته این اقدامات در صورتی انجام می شود که حزب الله اموال، منافع و متحدی در اروپا ندارد.
این شبکه در ادامه به نقل از مقامات اتحادیه اروپا گفت: قرار گرفتن نام حزب الله در این فهرست به دلیل حمله ای بود که در خاک اروپا اتفاق افتاد صورت گرفت. تابستان سال قبل یک اتوبوس گردشگری در بلغارستان، حامل مسافران اسرائیلی هدف قرار گرفت و 5 گردشگر اسرائیلی و راننده بلغاری اتوبوس کشته شدند.
به گفته این شبکه؛ حزب الله این اتهامات را رد کرده است. اتهاماتی که هنوز به طور قطع ثابت نشده اند.
بی بی سی فارسی در ادامه افزود: این اقدام اتحادیه اروپا علیه حزب الله لبنان پاسخ به حمله بلغارستان بیان شده است. دلیلی که دیپلمات های اروپایی در ظاهر بیان می کنند اما در نهان، جنگ داخلی سوریه در این تصمیم گیری اثری به سزا داشته است. حزب الله در جنگ سوریه، در مناطق مرزی سوریه و لبنان به کمک دولت بشاراسد آمد و با مخالفان مسلح وی وارد جنگ شد.
به گفته بی بی سی فارسی؛ اتحادیه اروپا در واقع می خواهد به حزب الله پیام دهد که با حمایت از دولت بشاراسد، حمایت های اروپایی! خود را از دست خواهد داد.
قابل ذکر است پیش از این، آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونیستی، مصر و بحرین نیز حزب الله لبنان را در فهرست گروه های تروریستی خود قرار داده بوده اند.
خبرنگار بی بی سی فارسی در ادامه علت این اقدام اتحادیه اروپا را اینگونه فاش کرد: در واقع پیشتازی و هدایت گفتگوها در اتحادیه اروپا را انگلیس بر عهده داشت. سال ها آمریکا از اروپا می خواست که تحریم هایی علیه حزب الله تصویب کند و اکنون، انگلیس عهده دار برآورده کردن این درخواست آمریکا شده است. انگلیس راه بسیار دشواری را پیش رو داشت اما در نهایت 7 کشور از جمله فرانسه و آلمان با وی هم صدا شدند. کشورهایی که اکنون حامی مخالفان بشاراسد می باشند.
به گفته وی؛ 10 تا 14 کشور نیز موضعی ممتنع داشتند. 5 کشور نیز به طور کلی مخالف این اقدام بودند. اما انگلیسی ها به تمام این رأی ها نیاز داشتند. در آخر توانستند همه را قانع کنند./1421/9161/خ

ارسال نظرات