۰۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۵۸
کد خبر: ۱۷۷۹۸۰
عضو شورای شهر مشهد:

آموزه های قرآنی در نظام مدیریتی و برنامه ریزی کشور نهادینه شود

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای شهر مشهد در تشریح جایگاه قرآن در اسناد بالادستی نظام، بر لزوم ساری و جاری شدن آموزه های قرآنی در نظام مدیریتی کشور تأکید کرد و گفت: حقیقت این است که ما در اسناد بالادستی نگاه مبتنی بر عدالت داریم اما در برنامه ریزی های کوتاه مدت این اسناد بالادستی رعایت نمی شود.
قران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، ششمین نشست هم اندیشی قرآنی با عنوان «جایگاه قران کریم در اسناد بالادستی استان و مشهد» شب گذشته دوم مردادماه در حاشیه هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد برگزار شد.

 

 جلال فیاضی، منتخب شورای شهر مشهد در این نشست گفت: در بحث نظام آموزشی قرآن دو مؤلفه اساسی مطرح است؛ نخست توسعه فعالیت های قرآنی مثل آموزش قرآن و حفظ که در این بخش توجه به بخش خصوصی خصوصا خانواده بسیار مهم  است.

 

آموزه های قرآنی باید در نظام مدیریتی و برنامه ریزی کشور نهادینه شود

وی افزود: دومین مؤلفه نیز ساری و جاری شدن آموزه های قرآنی در نظام مدیریتی کشور است که باید ابتدا در اخلاق مدیران نهادینه شود که صداقت در این مرحله امری اساسی است و سپس مدیران اجتماعی این برنامه ها را ملاک قرار دهند که مهمترین آن ها عدالت اجتماعی است.

 

در ادامه این نشست، میکائیل باقری، مدیر اداره قرآن و عترت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اجرای طرح مدارس قرآنی، اظهار کرد: در سال اول طرح، در مدارس قرآن نیروهای آزاد را وارد کردیم اما چون ورود آنان به مدارس ممنوع بود در سال تحصیلی گذشته پنج هزار نیروی متخصص قرآنی جذب آموزش و پرورش شدند.

 

وی، آموزش، قرائت و حفظ را موضوع توسعه فعالیت های قرآنی دانست و گفت: این که مردم بتوانند خوب قرآن بخوانند و آن را بفهمند بسیار اهمیت دارد و طبیعی است که در نظام مدیریتی ما دستگاه هایی در بخش دولتی و خصوصی متولی این امر هستند.

 

باقری با اشاره به نقش مؤثر خانواده در این زمینه، ادامه داد: وقتی خانواده فرزندان خود را از کودکی به مفاهیم قرآنی آشنا کند زمینه های تشویق و ترغیب آنان برای انس با قرآن مهیا می شود.

 

مدیر اداره قرآن و عترت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، عدالت را مهمترین آموزه قرآنی در بعد اجتماعی دانست و گفت: مدیران در نظام مدیریتی، بهره گیری از بودجه ها و غیره،  رعایت عدالت را از طریق ایجاد فرصت های برابر بر اساس آموزه های دینی محقق کنند.

 

 وجود بیش از 700 مدرسه قرآنی در سطح خراسان رضوی

وی افزود: در آموزش و پرورش فعالیت قرآنی ما در دو حوزه برنامه ای و فوق برنامه ای دنبال می شود؛ در حوزه برنامه ای سند بالادستی ما اهداف را ترسیم کرده و در بخش فوق برنامه که به نوعی مکمل فعالیت های برنامه ای و کلاسی ماست، از سه سال گذشته 10 هزار مدرسه قرآن به صورت فوق برنامه در سطح کشور راه اندازی شده است.

 

باقری اضافه کرد: در حال حاضرصد هزار دانش آموز در  795 مدرسه قرآنی فوق برنامه در سطح استان داریم و بیش از 9 هزار نفر نیز در نوبت صبح و طبق برنامه تحت پوشش برنامه های قرآنی هستند.

 

جایگاه سند بالادستی فعالیت های قرآنی در استان ها خالی است

وی یادآور شد: ما در حوزه تعلیمات دینی مشکلی نداریم اما در حوزه تربیت با مشکل مواجه هستیم، ْآموزش و پرورش هم به تنهایی نمی تواند تربیت دینی را برعهده بگیرد. همه اقشار از جمله خانواده رسانه ها و غیره باید آموزش و پرورش را در این زمینه یاری کنند.

 

مدیر اداره قرآن و عترت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضویوی با اشاره به منشور توسعه فرهنگ قرآنی گفت: خروجی این منشور از دو زاویه قابل توجه است؛ نخست طرح ملی نهضت قرآن و دیگری ارتقای جایگاه و ساختار فعالیت های قرآنی در اداره فرهنگ و ارشاد و آموزش و پرورش است.

 

باقری اضافه کرد: جایگاه سند بالادستی فعالیت های قرآنی در استان ها خالی است و این در حالی است که ولی هر وزارتخانه و نهادی در استان ها دارای اسناد بالادستی مربوط به خود است.

 

ارائه مدل استانی منشور توسعه فرهنگ قرآنی در استان ها از موازی کاری ها جلوگیری می کند

وی با اشاره به این که عدم وجود شورای همسان سازی فعالیت های قرآنی در سطح استان باعث انجام موازی کاری های زیادی در این رابطه شده است، افزود: اگر مدل استانی منشور توسعه فرهنگ قرآنی در استان ها ایجاد شود از موازی کارهی ها جلوگیری می شود این در حالی است که نبود چنین مجموعه ای باعث بروز خلاقیت دستگاه های مختلف در حوزه قرآن شده است.

 

باقری در ادامه به مقایسه سطح قرآن آموزی دانش آموزان مدارس در 10 سال گذشته و امروز پرداخت و ادامه داد: دانش آموزا دبیرستان ی ما در 10 سال قبل حتی قادر به روخوانی نبودند، اما امروز اغلب دانش آموزان ما به روخوانی قرآن مسلط هستند.

 

این مقام آموزش و پرورش استان با اشاره به تشکیل شورای تخصصی منشور توسعه فرهنگ قرآنی افزود: برای این شورای تخصصی 13 وظیفه تعریف شده است که از این تعداد بستر تحقق حداقل هشت مورد آن در آموزش و پرورش وجود دارد.

 

تحقق اصل قرآنی عدالت نیازمند همراهی برنامه ریزی های کوتاه مدت با اسناد بالادستی است

در ادامه این نشست، فیاضی در تشریح میزان تحقق عدالت به عنوان آموزه ای قرآنی در خدمات شهری مشهد، گفت: برای حل مشکل مناطق برخوردار و کم برخوردار بایستی دولت، شوراها و شهرداری ها دست به دست هم بدهند.

 

مردم و رسانه ها تحقق اجرایی اسناد بالادستی را مطالبه کنند

وی ادامه داد: در ماده 171 قانون برنامه پنجم توسعه دولت موظف شده که در مورد اصلاح حاشیه شهر و ساختار آن اقدام کند. رسانه ها نیز می بایست با کار تحلیلی و مواد بر زمین ماده قانون برنامه پنجم را مشخص کنند.

 

عضو شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: حقیقت این است که ما در اسناد بالادستی نگاه مبتنی بر عدالت داریم اما در برنامه ریزی های کوتاه مدت این اسناد بالادستی رعایت نمی شود. بایستی تلاش کنیم مثلادر شورای شهر احیا و اجرای اسناد بالادستی در دستور کار قرار گیرد و شورای شهر و مردم و مسؤولان  تحقق اسناد بالادستی را از دستگاه های مربوط مطالبه کند.

 

در این نشست همچنین حسین مقدم کیا، مدیر موسسه قرآنی صراط با انتقاد از ارائه مجوز به هر مؤسسه ای برای فعالیت قرآنی و عدم وجود نظارت مستمر، گفت: متاسفانه مؤسسات قرآنی بدون وجود نظارت و تخصص کافی رشدی قارچ گونه پیدا کرده اند.

   

گفتنی است «نهضت قرآنی کشور، وظیفه نهادها و دستگاه های دولتی و غیردولتی» و «نمایشگاه بین المللی قرآن خراسان؛ بایدها ونبایدها» موضوعات دیگر جلسات این برنامه هستند که ساعت 21:30 دقیقه هر شب در محل غرفه اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در نمایشگاه قرآن مشهد تشکیل می شود./930/پ201/پ

ارسال نظرات