۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۱۷۸۲۲۲
استاد اخلاق حوزه بررسی کرد؛

آیه نازل شده درباره مردم قم

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به آیه پنج سوره اسراء گفت: درباره این آیه تفاسیر متعددی وجود دارد،‌ اما در یکی از تفاسیر آمده مراد آیه مردم شهر مقدس قم هستند.
ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام میردامادی، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در جمع زائران بارگاه ملکوتی کریمه اهل‌بیت(ع)، با اشاره به معراج پیامبر(ص) و تأسیس مسجد مقدس جمکران در روز هفدهم ماه رمضان، گفت: معراج در مذهب شیعه یکی از مسلمات بوده و کسی حق ندارد بگوید چون با عقل من سازگار نیست که یک انسان از زمین به آسمان برود پس معراجی نیز صورت نگرفته است.

وی با اشاره به روایتی مبنی بر اینکه «کسی که معراج، شفاعت و سوال و جواب قبر را قبول نداشته باشد شیعه ما نیست»، تصریح کرد: در طول تاریخ نیز افرادی بودند که بر قوانین مادی حاکم تسلط پیدا می‌کردند، کسی که بندگی و عبودیت خدا را انجام بدهد خدا نیز عالم را فرمانبردار او می‌کند، و چگونه می‌شود پیامبر(ص) که تمام وجودشان بندگی بود نتوانند به نیروی جاذبه و قوانین زمین احاطه داشته باشد.

حجت‌الاسلام میردامادی در ادامه عبادت و بندگی را محور کار حکومت مهدوی دانست و اظهار داشت: در روایت آمده «یاران مهدی(عج) با یک چشم بر هم زدن از این طرف عالم به آن طرف عالم می‌روند».

وی افزود: در جواب افرادی که مدعی هستند معراج و طی‌الارض با عقل سازگار نیست باید گفت که عقل افراد تنها نسبت به قوانین مادی شناخت داشته و تا چیزی را نبیند به آن باور پیدا نمی‌کند، در حالی که در گذشته بسیار از چیزها از نظر عقل امکان پذیرد نبود ولی امروزه علم به آن دست پیدا کرده است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه «فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَادًا لَّنَا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّیَارِ‌ ۚ وَکَانَ وَعْدًا مَّفْعُولًا»، خاطرنشان کرد: درباره این آیه تفاسیر متعددی وجود دارد،‌ ولی در یکی از تفاسیر آمده مراد آیه مردم شهر مقدس قم هستند.

وی تأکید کرد: امام صادق(ع) درباره این آیه با چنین مضمونی می‌فرمایند «قبل از ظهور حجت‌ ما مردم قم مقدمات ظهور را فراهم کرده و حرکت می‌کنند، این‌ها افرادی هستند که دشمنان را مجازات کرده و انتقام خون جدم حسین(ع) را می‌گیرند».

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به تأسیس مسجد مقدس جمکران در هفدهم رمضان به دستور امام زمان(عج)، به بیان فضایل و برکات این مسجد پرداخت و گفت: امام علی(ع) در روایت می‌فرمایند «شهری است به نام قم که مؤمنان در آن احساس امنیت و آرامش می‌کنند، در کنار این شهر چشمه‌ای است که هر فردی از آن بنوشد شفا پیدا می‌کند، عصای موسی(ع) و انگشتر سلیمان(ع) از این چشمه درست شده است و در کنار این شهر مسجدی به نام جمکران ساخته می‌شود».

وی تصریح کرد: قم پایگاه امام زمان(عج) بوده و مردم این شهر مقدمات ظهور را فراهم می‌کنند، معارف اهل‌بیت(ع) از قم به تمام عالم منتشر شده و مردم با این معارف آشنا می‌شوند، مردم قم اهل مقاومت دربرابر سختی‌های هستند./993/پ202/ی

ارسال نظرات