سوء استفاده از اراده اختیاری عامل سقوط انسانها است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین جلال جابریان، استاد حوزه و دانشگاه، ظهر امروز در سیزدهمین جلسه از سلسله مباحث اخلاقی که در دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان برگزار می شود، با بیان این که دو اراده تکوینی و تشریعی است، اظهار داشت: انسان در اراده تکوینی دخل و تصرف ندارد اما در اراده تشریعی دخالت دارد.
مسؤول دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان ابراز داشت: خورشید، ماه، ستاره و باران از خود اراده ای ندارند و با اراده تکوینی الهی هستند؛ اما اراده تشریعی بر هر کسی وارد شود صاحب اختیار است؛ خداوند اراده کرده است که بشر نماز بخواند اما برخی نماز نمی خوانند و این اراده تشریعی است؛ اراده تکوینی غیر اختیاری اما اراده تشریعی اختیاری است.
حجت الاسلام والمسلمین جابریان با بیان این که اراده تشریعی خداوند همچون معادلات ریاضی است و همچون حلقه های زنجیر به هم وصل هستند، بیان داشت: اراده الهی دارای اسباب و شرایطی است و اگر انسان خود را در معرض شرایط اراده الهی قرار داد، اسباب خیر الهی برای او فراهم می شود اما اگر کسی خود را قرار نداد از خیر الهی دور می شود و این مصداق بارز عدالت است.
کسانی که خود را در معرض اسباب خیر الهی و شر قرار می دهند، مساوی نیستند
استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که کسانی که خود را در معرض اسباب خیر الهی و شر قرار می دهند، مساوی نیستند، بیان داشت: قرآن می فرماید «هل یستوی الذین یعلمون و لا یعلمون» به یقین کسانی که مایل رسیدن به کمالات الهی هستند با کسانی که راه تاریکی و انحراف را انتخاب کرده اند، برابر نیستند.
مسؤول دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان با بیان این که در ایام زندگی انسان نسیم های الهی وجود دارد، تصریح کرد: انسان باید همواره خود را در معرض نسیم های الهی قرار دهد و نباید از نسیم های الهی که در جهان گسترده می شوند، خود را دور کند.
اعمال زشت انسان بین او و خدا سد و حجاب قرار داده است
حجت الاسلام والمسلمین جابریان با اشاره به این که نور و الطاف الهی همواره در جهان در حال گسترش است، خاطرنشان کرد: خداوند متعال بین خود و بندگانش سد و حجابی تشکیل نداده ، این رفتار و کردار زشت انسان ها است که بین خود و خدا سد قرار داده است و راه ورود الطاف و انوار الهی را برای خود بسته است.
وی اضافه کرد: کسانی که خود را در معرض خیر و برکات الهی قرار می دهند خداوند در قلبهای آنها نوری را تشکیل می دهد و این نور به انسان قدرتی می دهد که در مسیر حق ثابت قدم و استوار باشد و دچار لغزش و گمراهی نشود و به قدرت تشخیص حق و باطل می رسد.
مشکل اصلی افراد هم دوره با امام علی(ع) عدم تشخیص حق و باطل بود
استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که قدرت تشخیص حق و باطل شامل هر کسی نمی شود، اظهار داشت: در دوران امام علی(ع) کسانی که با حضرت هم دوره بودند نمازخوان، روزه دار و حج رفته بودند؛ اما قدرت تشخیص حق و باطل را نداشتند و همین سبب می شد که به انحراف کشیده شوند.
حجت الاسلام والمسلمین جابریان مشکل اصلی افراد هم دوره با امام علی(ع) را عدم تشخیص حق و باطل دانست و گفت: کسانی که در دوران حضرت علی(ع) زندگی می کردند نماز می خواندند و روزه می گرفتند؛ اما قدرت تشخیص حق و باطل را نداشتند و نمی توانستند بین حضرت علی(ع) و معاویه حق و باطل را انتخاب کنند و دچار لغزش می شدند.
عامل اصلی ارتکاب انسان به گناه، عدم آشنایی با حقیقت و ماهیت گناه است
مسؤول دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان با تأکید بر این که عامل اصلی ارتکاب انسان به گناه کنند، عدم آشنایی با حقیقت و ماهیت گناه است، ابراز داشت: انسان گناه می کند چون نمی داند گناه نجاست و زشت است و اگر نور الهی در قلب انسان ظاهر شود، سبب می شود که انسان حقیقت و ماهیت گناه را بشناسد و سمت نجاست نرود.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که سه عامل است که انسان می تواند بفهمد نور الهی در قلب او ظاهر شده است، بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) نخستین علامت را عدم تعلق به دنیا و امور دنیوی می دانند و کسانی که به دنیا تعلق ندارند می توانند نور الهی را در قلب خود درک کنند.
دنیا ابدیت انسان را نابود می کند
حجت الاسلام والمسلمین جابریان با بیان این که دنیا گول می زند، ضرر می رساند و می گذرد، تصریح کرد: دنیا ابدیت انسان را نابود می کند و دین را به تباهی می کشاند و می گذرد که به این دنیای فانی هیچ اعتمادی نیست.
وی با تأکید بر این که دنیا به هیچ کسی رحم نخواهد کرد، اظهار داشت: فیلسوف، عالم، دانشمند و دکتر همه در معرض دنیا طلبی هستند و اگر مراقب نباشیم ممکن است طوفان سهمگین دنیا همه را با خود غرق و نابود کند؛ دنیا به کسانی که در رکاب حضرت رسول الله(ص) شمشیر می زدند، رحم نکرد چه برسد به انسان های عادی.
مسؤول دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان خاطرنشان کرد: در دوران پیامبر(ص) کسانی بودند که برای دفاع از اسلام و پیامبر(ص) بیش از 70 زخم را تحمل کردند اما با شمشیر امام علی(ع) به درک واصل شدند و به جهنم رفتند.
طوفان دنیا سبب شد طلحه در برابر امام علی جبهه بگیرد
حجت الاسلام والمسلمین جابریان با تأکید بر این که طلحه برای دفاع از اسلام زخم های بسیاری به جان خرید، بیان داشت: طوفان دنیا طلحه را با خود برد و کاری با طلحه کرد که سبب شد او در برابر امام علی(ع) جبهه بگیرد و سپس با شمشیر امام علی(ع) به درک واصل شد؛ دنیا به دوستان شفیق خود هم رحم نمی کند.
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: وقتی نور الهی در قلب انسان ظاهر شد، ناله ها و غم های انسان برای آخرت می ماند و در این دنیا زندگی خود را می کند؛ اکثر ناله های انسان برای دنیا است و پیامبر (ص) می فرمایند «ظهور نور الهی در قلب انسان سبب می شود که انسان دنیا طلب نشود.»
مسؤول دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به چرایی ترس از مرگ، اظهار داشت: وقتی انسان غرق گناه می شود از مرگ می ترسد و با ترس بسیار این دنیا ترک خواهد کرد.
حجت الاسلام والمسلمین جابریان در بخش پایانی سخنانش با اشاره به ده شب آخر ماه مبارک رمضان، ابراز داشت: ده شب آخر ماه مبارک رمضان بسیار شب های مبارکی هستند و در این شب ها شایسته است که دعای « اخرج حب الدینا من قلوبنا و لا تعجل مصیبتنا فی دیننا» بر زبان جاری کنیم./9461/پ201/س