۰۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۱۸۱۶۴۳
آزمون جدید ارشاد/13؛

تدبیر فرهنگی وزیر ارشاد از نگاه ائمه جمعه چند شهر

خبرگزاری رسا ـ با تشکیل دولت جدید و انتصاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جامعه دینی انتظاراتی از این وزارتخانه دارد، در این میان ائمه جمعه چند شهر کشور به تبیین راهکارهای گسترش فرهنگ دینی در وزارت ارشاد پرداختند.
ديدار وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اصحاب فرهنگ و هنر
امامان جمعه شهرهای خرم دشت، بومهن، سنجان، خنداب و باقرشهر در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا، به تبیین وظایف و رسالت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انتظارات جامعه دینی از این وزارتخانه پرداختند که در این گزارش به این موضوع می پردازیم.
فرهنگ قرآنی با کنسرت و موسیقی غربی منافات دارد
حجت‌الاسلام فرهاد سماواتی، امام جمعه خرم دشت، با اشاره در پاسخ به وظایف وزیر ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قانون اساسی دارای وظایف سنگین در عرصه فرهنگ کشور است که پررنگ کردن معنویت در جامعه از وظایف اصلی این وزارت است.
وی ادامه داد: در وهله اول باید وزارت ارشاد به نماز و فرهنگ نماز در جامعه اهمیت دهد و با حمایت از ائمه جمعه و جماعات کشور و تشویق جوانان کشور، جامعه را سرشار از معنویت کند و جامعه احساس کند که ایمان و تقوی در فضای کشور وجود دارد.
امام جمعه خرم‌دشت، اعتبار بودجه برای ترویج فرهنگ قرآنی را مهم برشمرد و تصریح کرد: در دوران گذشته بیشترین اعتبار برای موسیقی و کنسرت هزینه می‌شد و با این تخصیص اعتبار چگونه می توان دین را در جامعه نهادینه کرد؟ گسترش دین با موسیقی و کنسرت منافات دارد و باید به برنامه های قرآنی اهمیت داد.
وی افزود: هر کسی که بخواهد رأی کسب کند، فرهنگ را بهانه می کند ولی بعد از رأی آوردن، به فرهنگ اسلامی پشت‌پا می‌زند و بزرگ‌ترین آسیب‌ها را به دین وارد می کنند، چنان‌چه در دوران ننگین اصلاحات بیشترین هجمه ها را به دین وارد کردند.
حجت الاسلام سماواتی با اشاره به تحریم‌های کشور اظهار داشت: در شرایطی به سر می‌بریم که دشمنان مارا از هر سو تحریم کرده اند و باید از این موقعیت حساس گذر کنیم و به اتکا به اسلام و قرآن دشمن را ناکام بگذاریم و در عرصه فرهنگی کم کاری نکنیم.
وی خاطرنشان کرد: این فرهنگ است که اقتصاد را می‌سازد و باید اول به فرهنگ اسلامی توجه کنیم تا در بحث اقتصادی نیز موفق بشویم، در دوران دفاع مقدس نیز ما به واسطه اسلام و فرهنگ قرانی پیروز شدیم و بر مشکلات غلبه کردیم.
این فرهیخته حوزوی در پایان یادآور شد: نهاد حوزه و ائمه جمعه همیشه با کمترین امکانات در صحنه حاضر هستند و از دین اسلام دفاع می‌کنند و از وزارت ارشاد انتظار می رود که با همکاری و حمایت از نهادهای حوزوی، دین مقدس اسلام را در متن جامعه کند و اجازه ندهد تا فراریان خارج نشین که به این مملکت خیانت کردند، برای فرهنگ ما تصمیم بگیرند.
مسؤولان وزارت ارشاد باید اعتقاد عملی به اسلام داشته باشند
همچنین حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی‌پور، امام جمعه  سنجان، در پاسخ به چگونگی مسؤولیت وزارت ارشاد اسلامی، رسالت مهم ترویج فرهنگ اسلامی را کارکرد اصلی وزارت ارشاد دانست و گفت: وزارت ارشاد باید توجه داشته باشد که یک وظیفه سنگین اسلامی بر دوش آن است و اساس نظام اسلامی ما قرآن و اهل بیت(ع) است و وزارت ارشاد متصدی حمایت از این فرهنگ دینی است.
وی ادامه داد: اسلام عزیز ابعاد مختلف و زیادی در زمینه‌های فردی و اجتماعی دارد و وزارت ارشاد باید به تمامی این ابعاد نظر داشته کند و در همه کارها و برنامه‌های خود دقت کنند که اسلام ناب را ملاک کار قرار دهند و فرهنگ جامعه را به سوی اسلام و قرآن بکشانند.
امام جمعه سنجان، احاطه به احکام و مبانی نورانی اسلام را شرط لازم برای همه مجموعه وزارت ارشاد برشمرد و اظهار داشت: اولین شرط برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که همه دست اندرکاران وزارت ارشاد به احکام اسلام آشنا باشند و اسلام را به خوبی بشناسند و افرادی که اعتقادی به اسلام ندارند در مجموعه وزارت ارشاد وارد نشوند.
وی افزود: در این صورت است که می‌توان انتظار داشت که افراد معتقد به نظام اسلامی در مجموعه وزارت ارشاد بتوانند با قدرت و درایت کامل به وظیفه دینی خود عمل کنند و جامعه دینی مطابق با آرمان های انقلاب اسلامی بسازند.
حجت‌الاسلام حسینی‌پور، با اشاره به تهاجم فرهنگی دشمن تصریح کرد: از صدر اسلام تا کنون کسانی بوده اند که اسلام بر ضد منافع آنان بوده است و همواره در مقابل اسلام ایستاده‌اند و تا ظهور امام زمان(عج) این مقابله ادامه دارد.
وی در پایان گفت: دشمنان متوجه عظمت اسلام شده اند و با تمام وجود در مقابل اسلام ایستاد‌ه‌اند و این وظیفه وزارت ارشاد است که اجازه ندهد فرهنگ غربی در کشور رسوخ پیدا کند و با اخلاص کامل در مقابله با تهاجم غرب بایستند.
 نباید اجازه دهیم که فرهنگ جامعه به سوی غرب گرایش پیدا کند
حجت الاسلام تقی لطفی، امام جمعه  خنداب، در پاسخ به ارتباط فرهنگی وزارت ارشاد با غرب، با اشاره به انتظارات جامعه اسلامی از وزارت ارشاد گفت: اصلی‌ترین وظیفه وزیر ارشاد، رسیدگی به فرهنگ جامعه است که به حد یک فرهنگ اصیل اسلامی نزدیک شود.
وی افزود: وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار خطیر است و باید در مقام عمل و رفتار، معنویت و اخلاق را در جامعه ترویج کنند و اجازه ندهند که سیاسی‌کاری جای معنویت را در جامعه بگیرد و فرهنگ عمومی مردم به سوی الگوهای غربی کشیده شود.
امام جمعه خنداب، شورای فرهنگ عمومی را یکی از اساسی‌ترین نقاط توجه وزارت ارشاد برشمرد و اظهار داشت: شورای فرهنگ عمومی یکی از مجموعه هایی است که نقش زیادی در گسترش فرهنگ اسلام در جامعه دارد و اکثر مسؤولان جامعه نیز در آن حضور دارند و وزارت ارشاد بایستی این شورا را زیر پوشش و حمایت جدی خود قرار دهد.
وی ادامه داد: مشکل اصلی در شورای فرهنگ عمومی این است که تصمیمات خوب و اساسی گرفته می‌شود؛ اما در اکثر موارد ضمانت اجرایی ندارد و باید وزارت محترم ارشاد در امر محقق شدن این مصوبات کمک کند و اجازه ندهد که مصوبات خوب این شورا بدون استفاده رها شود.
حجت الاسلام لطفی، مبارزه با تهاجم فرهنگی را از وظایف خطیر ارشاد اسلامی دانست و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در طول این چند سال به تهاجم فرهنگی و ناتو فرهنگی اشاره فراوان کرده اند و وزارت ارشاد باید در این دوران حساس، در مقابل این تهاجم ها راهکار درستی ارائه دهد و جامعه را از خطرت شبیخون فرهنگی نجات دهد.
وی در پایان گفت: عرصه فرهنگ دینی مظلوم واقع شده است و دشمنان نیز در این زمان، فرهنگ اسلامی را هدف گرفته اند، وزارت ارشاد باید به این امر توجه جدی کند و اجازه ندهد که فرهنگ اسلام با فرهنگ غربی و بیگانه عوض شود و جامعه مانند دوران گذشته به سوی فرهنگ غرب حرکت کند.
وزارت ارشاد در تبلیغ معارف اسلامی کم کاری کرده است
حجت‌الاسلام محمدرضا اسماعیلی، امام جمعه بومهن نیز با اشاره به تکالیف ذاتی وزارت ارشاد اسلامی، وظیفه وزارت ارشاد را بسیار سنگین برشمرد و گفت: قانون اساسی جمهموری اسلامی تکلیف همه وزیران را مشخص کرده است و همه باید طبق قانون اساسی عمل کنند، اما وزارت ارشاد وظیفه سنگینی بر عهده دارد.
وی ادامه داد: از نام فرهنگ و ارشاد اسلامی پیدا است که این وزارت مبلغ اصلی فرهنگ اسلام است و باید توجه داشت که اساس نظام اسلامی ما، فرهنگ دینی است و باید وزارت ارشاد در این زمینه اقدامات فرهنگی و دینی خود را به شکل شایسته انجام دهد.
امام جمعه بومهن، با اشاره به تقویت و همکاری وزارت ارشاد با نهادهای مذهبی اظهار داشت: وزارت ارشاد باید زمینه کارهای فرهنگی اسلامی در جامعه را مهیا سازد و نهادهای دینی را تحت پوشش خود قرار دهد و آنها را تقویت و تأیید کند.
وی افزود: کانون های فرهنگی مساجد یکی از نهادهایی است که نیاز به حمایت ارشاد دارد و باید برای ترویج فرهنگ قرآنی در کشور این نهاد مورد توجه جدی قرار گیرد، زیرا بیشتر جوانان کشور در این کانون ها شرکت می کنند و باید به این کانون ها نظر خاصی مبذول شود.
حجت الاسلام اسماعیلی، کم شدن بودجه و اعتبارات قرآنی و حوزوی را مشکل مهمی دانست و ابراز داشت: اگر قرار است که فرهنگ قرآنی در کشور نهادینه شودف نباید در اختصاص بودجه به نهادهای مذهبی کوتاهی کرد و وزارت ارشاد باید همکاری لازم را با حوزه علمیه اعمال کند.
وی تصریح کرد: ارشاد کردن در وزارت ارشاد کم شده است و این رسالتش را به خوبی انجام نداده است و عملأ ارشاد اسلامی با نهاد حوزه است، وزارت ارشاد باید در امر ارشاد و هدایت اسلامی وارد میدان شود و اسلام ناب محمدی(ص) را در فضای جامعه منتشر کند.
این فرهیخته حوزوی در پایان با اشاره به سبک زندگی اسلامی خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب اسلامی در سخنان خود به سبک زندگی خیلی تأیید داشتند و لازم است که وزارت ارشاد در دوره جدید خودف به سبک زندگی دینی اسلامی توجه کند و به جای فرهنگ غربی که شالوه ماهواره و اینترنت است، مهندسی اسلامی را در زندگی جامعه طراحی کند و سخنان امام(ره) و رهبری را مشی عمل خود قرار دهد.
باید فرهنگ اسلام را  در همه لایه های جامعه گسترش دهیم
حجت‌الاسلام سیداحمد موسوی، امام جمعه باقر شهر نیز با اشاره به وظایف وزیر ارشاد در جامعه اسلامی گفت: وزیر در ارشاد در ترویج فرهنگ اسلامی و قرآنی نقش مهمی دارد و باید با توجه به دستورات شرع از یک طرف و دستورات قانون اساسی از طرف دیگر که مکمل همدیگر هستند، اسلام ناب را در جامعه پیاده کند.
وی ادامه داد: قانون اساسی فصل الخطاب همه وزیران به خصوص وزیر محترم ارشاد در برنامه های خود است و اجرای قانون اساسی که مورد تأیید فقهای شورای نگهبان است، همان اجرای قوانین ناب اسلام است که باید در اهم برنامه های وزارت ارشاد قرار گیرد.
امام جمعه باقرشهر، ایران را یک کشور اسلامی و شیعی دانست و اظهار داشت: وزیر ارشاد باید توجه کند که اینجا کانون اسلام است و ما کشور اسلامی و قرانی هستیم و با سایر کشورهای دنیا فرق داریم و مردم تشنه معارف اسلام و گریزان از فرهنگ ابتذال غرب هسند.
وی افزود: فرهنگ عمومی در کشور باید اسلامی شود و مردم احساس کنند که در یک کشور دینی زندگی می‌کنند، وظیفه وزارت ارشاد این است که فرهنگ اسلام را در همه ابعاد زندگی وارد کند و پوشش اسلامی و دینی را در کشور ایران نهادینه کنند.
این فرهیخته حوزوی، با اشاره به وضع بد فرهنگ در کشور ایران تصریح کرد: رنج‌آور است که بعد از سی سال انقلاب، هنوز ما مشاهده می‌کنیم که احکام اسلامی به خوبی پیاده نشده است و از نظر فرهنگ اسلامی در جامعه کم کاری شده است و این وظیفه وزارت ارشاد است.
وی ابراز داشت: وزارت ارشاد باید مبلغ تقوی و ایمان در جامعه باشد و محصول و خروجی وزارت ارشاد، فرهنگ ناب اسلامی است و باید تمام تلاش خود را به‌کار گیرند تا دین مردم را تقویت کنند و فرهنگ اسلامی را در جامعه نهادینه کنند.
حجت‌الاسلام موسوی در پایان خاطرنشان کرد: ماهواره و تهاجم فرهنگی غرب یک معظل بزرگ برای خانواده ها در جامعه ما است و طرح براندازی دین و نظام را در دستور کار خود درندف باید وزارت ارشاد در برابر این تهاجمات راه کار ارائه کند و اجازه ندهد که غرب و استکبار، دین جوانان ما را غارت کند./978/ز502/س
ارسال نظرات