۲۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۱۸۳۷۹۸
آیت‌الله مکارم شیرازی مطرح کرد:

استقلال حوزه‌های علمیه افتخاری بزرگ برای جامعه حوزوی/ تحزب داخلی به مصلحت حوزه نیست

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی استقلال حوزه‌های علمیه را افتخاری بزرگ برای جامعه حوزوی که از ابتدا در جهان تشیع بوده و همچنان باید این افتخار حفظ و به آیندگان سپرده شود، عنوان و تصریح کرد: تحزب در داخل حوزه‌های علمیه و بخش بخش شدن آن به مصلحت نیست.
مراسم آغاز سال تحصيلي حوزه هاي علميه سراسر کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات مدرسه مبارکه فیضیه قم برگزار شد، مهم‌ترین وظیفه طلاب علومی دینی را در سال تحصیلی جدید، اهمیت دادن به دروس، تهذیب و اخلاق عنوان کرد.

 

وی خواستار بالاتر رفتن سرمایه علمی طلاب به صورت عمقی و توجه به تهذیب نفس در سطح بالاتر شد و با بیان اینکه توجه به تهذیب و اخلاق منحصر به حوزه‌های علمیه است، گفت: اگرچه ممکن است در جاهای دیگر برای بالا رفتن سطح علم کوشش کنند، اما برای تهذیب نفوس سخن کمتری دارند.

 

حفظ سنت حوزه‌ و جلوگیری از ترویج فرهنگ دانشگاهی در حوزه

 

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به برنامه سنتی پنج ماده‌ای که طلاب علوم دینی در گذشته از آن تبعیت می‌کرده‌اند، اظهار کرد: یک درس وقتی کامل می‌شود که دارای پیش مطالعه باشد، حضور در محضر استاد، مطالعه پس از درس، مباحثه، یادداشت و خلاصه‌ای از درس ضروری است.

 

وی بر حفظ سنت حوزه‌های علمیه و جلوگیری از ترویج فرهنگ دانشگاهی در حوزه‌ تأکید کرد و افزود: فرهنگ دانشگاهی خوب است، ما آن را مزمت نمی‌کنیم اما فرهنگی فراتر از آن داریم؛ در حوزه‌های علمیه همواره علم برای علم طلب می‌شده نه برای مدرک و مدرک‌گرایی در حوزه‌های علمیه نبوده است.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی متذکر شد: الآن هم که مدارکی می‌دهند برای آن نیست که طلاب درس بخوانند بلکه مسؤولیت‌هایی است که در گوشه و کنار می‌خواهند به عهده بگیرند و با نداشتن مدرک آن مسؤولیت‌ها را نمی‌توانند انجام دهند؛ بنابراین علم باید برای علم دنبال شود.

 

وی با بیان اینکه در حوزه‌های علمیه رابطه بین استاد و شاگرد یک رابطه عاطفی مانند رابطه پدر و فرزندی است، گفت: سنت موجود در حوزه‌های علمیه که طی آن استاد به شاگردانش همچون فرزند نگاه می‌کند و شاگردان به استاد همچون پدر، این رابطه عاطفی باید حفظ شود.

 

ضرورت آشنا بودن طلاب به شرایط زمان و مکان

 

این مرجع تقلید در ادامه بر آشنا بودن طلاب به شرایط زمان و مکان تأکید کرد و افزود: اگر از شرایط زمان و مکان با خبر نباشیم نمی‌توانیم به اسلام خدمت کنیم، باید بدانیم در دنیایی زندگی می‌کنیم که هجمه‌های سیاسی، نظامی، فرهنگی و مانند آن به اسلام بسیار زیاد است.

 

وی اظهار کرد: از یک سو مسلمانان را در سوریه یا جاهای دیگر تهدید به جنگ می‌کنند بدون اینکه مجوزی در کار باشد و از سوی دیگر ماهواره‌ها، سایت‌ها و رسانه‌ها شب و روز مشغول شبهه‌افکنی و تزریق فساد اخلاق در روح و فکر مسلمانان به ویژه جوانان هستند، تا روحیه دینی آنان را ضعیف کنند.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: طلاب علوم دینی باید به وعده‌های الهی امیدوار بوده، به میدان رفته و جلوی شبهات بایستند، منطق قوی اسلام را روشن کنند و جلوی عوامل فساد و اخلاق را بگیرند.

 

وی گفت: حوزه‌های علمیه در جلوگیری از ترویج فساد در جامعه سهم دارند، رسانه ملی و سایر رسانه‌ها هم سهم دارند، وزارت ارشاد، دولت و نهادهای دیگر همه برای مبارزه با هجمه‌های داخل و خارج مسؤولیت دارند و باید دست به دست هم دهند منتهی آن جنبه علمی برعهده حوزه‌های علمیه است.

 

بررسی و پاسخ‌گویی به شبهات در کنار مطالعه دروس

 

این مفسر برجسته قران کریم با بیان اینکه طلاب باید شبهات را به خوبی بشناسند، راه‌حلش را بدانند و برخورد منطقی کنند، اظهار کرد: ما با کسی دعوا نداریم، فرهنگ اسلام به قدری قوی و نیرومند است که احتیاج به اینکه بخواهیم الفاظ غیرمنطقی به کار ببریم نداریم، با منطقی صحیح و مؤدبانه حرف‌های دشمنان را در هم بکوبیم که منطق دشمنان در برابر منطق قوی اسلام بسیار ضعیف است.

 

وی خواستار بررسی و پاسخ‌گویی به شبهات در کنار مطالعه دروس فقه و اصول، عقائد و تفسیر قرآن شد و افزود: گروهی باید در مدیریت حوزه علمیه باشند تا شبهات را از تمام جهات جمع‌آوری کرده و در اختیار اساتید بگذارند و اساتید در کنار بحث‌های علمی، آنها را مطرح و جواب‌ها را در اختیار طلاب قرار دهند تا بتوانند جلوی این شبهات را بگیرند.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: اگرچه شبهات یا مفاسد اخلاقی جنبه دینی دارد اما به آسانی تبدیل به مسائل سیاسی می‌شود، بنیه سیاسی را تحلیل می‌برد و نظام را آسیب‌پذیر می‌کند، نباید اجازه دهیم که کمترین خدشه‌ای در نظام اسلامی ما از طریق این شبهه‌افکنی‌ها و نشر مفاسد اخلاقی حاصل شود.

 

استقلال حوزه‌های علمیه افتخاری بزرگ برای جامعه حوزوی

 

وی خواستار همکاری عمومی و یکپارچه شدن حوزه در تمامی عرصه‌ها شد و گفت: اساتید با شاگردان، شاگردان با اساتید،‌ مجموعه با مدیریت حوزه و شورای عالی حوزه به صورت یک واحد مستقل باید کار کنیم، ما مستقل از دولت هستیم اما از دولت‌های صالحه و از نظام حمایت می‌کنیم.

 

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم استقلال حوزه‌های علمیه را افتخاری بزرگ برای جامعه حوزوی که از ابتدا در جهان شیعه بوده و همچنان باید این افتخار حفظ و به آیندگان سپرده شود، عنوان و تصریح کرد: تحزب در داخل حوزه‌های علمیه و بخش بخش شدن به مصلحت نیست.

 

وی گفت: با همکاری افراد آگاه از اساتید و از مدیریت حوزه اساسنامه‌ای برای مجمع اساتید تنظیم کرده‌ایم که یک مجمع واحد در خود حوزه باشد و به زودی هم پایه‌های اصلی آن نهادینه خواهد شد و خواهید دید وحدت و انسجام در حوزه چقدر سبب افتخار خواهد بود.

 

پرهیز از سیاسی شدن حوزه

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: نباید حوزه را سیاسی کنیم، این جمله به این معنا نیست که ما به سیاست وارد نیستیم، بلکه باید بر مسائل سیاسی نظارت داشته باشیم اما نباید کار حوزه کار سیاسی باشد و مسائل علمی و آموزشی تحت تأثیر مسائل سیاسی قرار گیرد.

 

این مرجع تقلید ادامه داد: اصل کار طلاب علوم دینی تحصیل و توسعه، نشر، تفسیر، حفظ علم و اخلاق است، در عین حال که از نظام حمایت می‌کنیم و بر همه مسائل سیاسی اشراف کامل داریم.

 

وی همچنین نسبت به گسترش عوامل فساد اخلاقی هشدار داد و با بیان اینکه هیچ عصر و زمانی را نمی‌توان نشان داد که از در و دیوار عوامل فساد اخلاق بریزد، گفت: ماهواره‌ها، اینترنت‌، تلفن‌های همراه می‌تواند ابزار فساد باشد، به همه پدران و مادران توصیه می‌کنم اگر می‌خواهید جوانان را حفظ کنید مراقب سوء استفاده آنها از این وسایل باشید.

 

زنده شدن عرفان در حوزه‌های علمیه

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه ممکن است ترکش‌های این مفاسد اخلاقی به طلاب و حوزه‌های علمیه هم بخورد، از اساتید خواست تا مراقب طلاب باشند و هر هفته بحثی اخلاقی برای شاگردانشان مطرح کنند و آنها را در مراحل تهذیب اخلاق پیش ببرند.

 

وی با تأکید بر اینکه عرفان به معنی شرعی باید در حوزه‌ها زنده و روح طلاب تلطیف شده و در مقابل وسوسه‌های شیطان و هوای نفس مقاوم شوند، خطاب به طلاب علوم دینی اظهار کرد: خودتان را به خدا بسپارید، نیتتان را خالص کنید، از خدا طلب کمک کنید که خدا کمک می‌کند مسؤولیت سنگینتان را در این شرایط خاص انجام دهید./920/پ201/ع

ارسال نظرات