۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۱۸۴۴۹۵

پایگاه اینترنتی فقه حکومتی در یک نگاه

خبرگزاری رسا ـ پایگاه اینترنتی فقه حکومتی در راستای لبیک به فرمان ولی امر مسلمین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، درباره طرح موضوع فقه حکومتی در حوزه‌های علمیه راه‌اندازی شده است.
پايگاه اينترنتي فقه حکومتي
به گزارش  خبرنگار خبرگزاری رسا، فقه حکومتی عنوانی است که مقام معظم رهبری برای فقه آرمانی و جامعه‌ساز مکتب اهل‏بیت(ع) برگزیده است، کاربرد این واژه در مقابل «فقه فردی» بوده و مراد از آن نیز نگرشی کل‌نگر و حاکم بر تمام ابواب فقه است که بر اساس آن استنباط‌های فقهی می‏باید بر اساس فقه اداره نظام اجتماعی بوده و تمامی ابواب فقه ناظر به اداره کشور و امور اجتماع باشد.
از این روی گستره‌ای که در فقه حکومتی مورد بحث قرار می‌گیرد، نه فقط مباحث سیاسی، بلکه تمامی ابواب و مسائل فقه خواهد بود، چه این‌که حکومت و نظام اسلامی، شؤون و زوایای مختلفی داشته و فقیه می‌بایست همه آن مسائل را بنابر رفع نیازهای حکومت، جامعه انسانی و نظام اسلامی مورد بررسی قرار دهد، مباحثی در حوزه اقتصاد، فرهنگ، حقوق، سیاست، نظامی، انتظامی، خانواده، احوالات شخصیه و تمامی مسائل مربوط به زندگی بشری در مقوله مادی و معنوی، دنیوی و اخروی.
رهبر معظم انقلاب با تأکید بر ضرورت این نوع نگرش در فقه، خواستار تأسیس فقهی نوین، با این نگرش هستند، ایشان افزون بر این‌که گستره فقه حکومتی را نسبت به همه ابواب فقه تعمیم می‌دهند، بر اهتمام فقیهان بر استنباط فقهی مطابق این نگرش تأکید کرده، تأثیر و تفاوت این نگرش در نوع فتاوای صادره از جانب فقیه را خاطرنشان کرده‏اند.
پایگاه اینترنتی فقه حکومتی شامل موضوعاتی همچون درس خارج، کتب‌، مقالات، همایش، نشست‌های علمی، مؤسسات، مصاحبه‌ها، گزارشات‌، پایانامه‌ها، مجلات، روزنامه‌ها، سایت و وبلاگ‌ها، اساتید، ویژه نامه‌ها، موضوع شناسی، پژوهشگران حوزه فقه حکومتی و بانک پرسش و پاسخ می‌شود.
این پایگاه در در راستای لبیک به فرمان ولی امر مسلمین درباره طرح موضوع فقه حکومتی در حوزه های علمیه و با اهداف همکاری‏های علمی با طلاب و فضلای معزز و مؤسسات مختلف در راستای همکاری در تدوین مقالات علمی در موضوعات مختلف فقه حکومتی، همکاری در تدوین پایان نامه‏های مرتبط با حوزه فقه حکومتی و همکاری در برگزاری جلسات، نشست‏ها و همایش‏های علمی با موضوع فقه حکومتی راه‌اندازی شده است.
راهنمایی و همکاری برای راه‌اندازی و اداره سایت و وبلاگ در فضای مجازی با موضوع فقه حکومتی، همکاری در برگزاری کرسی‏های آزاد اندیشی با موضوع فقه حکومتی و بررسی وضعیت فقه موجود، همکاری در انجام مصاحبه‏های علمی با اساتید و صاحب‌نظران در حوزه فقه حکومتی و همکاری در جهت برگزاری درس‏های خارج فقه و اطلاع‌رسانی و پوشش خبری آن از دیگر اهداف راه‌اندازی این پایگاه است.
پایگاه اینترنتی فقه حکومتی همچنین آماده همکاری در حوزه‌های ارائه موضوع (برای مقالات، پایان نامه‏ها، نشست‏ها و همایش‏ها)، همکاری در جهت تدوین و طراحی طرحنامه و پروپزال پایان‌نامه، راهنمایی پیرامون چگونگی ورود و خروج در مباحث و روش‏شناسی تحقیق در حوزه موضوعات فقه حکومتی، معرفی اساتید متخصص در حوزه فقه حکومتی و معرفی منابع ویژه و اختصاصی در حوزه فقه حکومتی با طلاب و فضلای معزز و مؤسسات مختلف است.
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و بهره‌مندی از مباحث فقه حکومتی می‌توانند به نشانی اینترنی www.fiqhehokomati.ir مراجعه کنند./907/ت302/ی
ارسال نظرات