۲۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۱۸۴۵۷۸
آیت‌الله مهدوی:

حفظ قرآن عاملی برای درک معانی آیات است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این نکته که قرآن برای تربیت انسان نازل شده است، گفت: ارتباط با قرآن سبب رفتن به سوی معانی و بطون آیات می‌شود.
آيت الله سيدابوالحسن مهدوي نماينده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، امروز در همایش تجلیل از حافظان قرآن کریم که در حوزه علمیه تخصصی قرآن کریم ثامن‌الحجج(ع) برگزار شد، گفت: قرآن کریم برای تربیت انسان نازل شده است که برای تحقق این امر ابتدا باید با قرآن ارتباط داشته باشیم، اگر قرآن در منزل باشد اما در سینه‌ها نباشد، این ارتباط قطع می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه «بل هو آیات بینات فی صدور الذین أوتوا العلم»، اظهار کرد: خداوند می‌فرماید قرآن در سینه‌های چهارده معصوم(ع) قرار دارد و ما نیز اگر پیرو آنان هستیم باید این گونه باشیم.

وی ابراز کرد: حفظ قرآن، کتابت قرآن، قرائت قرآن راه‌هایی برای ورود قرآن به دل انسان است، اکنون رسائل و مکاسب شیخ انصاری در سینه‌های علما و روحانیان قرار دارد، به دلیل ارتباط با این کتاب، این کتاب در سینه‌ها جای گرفته است.

آیت‌الله مهدوی بیان کرد: یکی از راه‌های ارتباط با قرآن حفظ قرآن است، انسان باید قرآن را به صورت پیوسته تکرار کند تا این آیات در روح و جان او تثبیت شود.

وی ادامه داد: خواندن قرآن نور است اما آن هدف آخر نیست، بلکه باید این آیه در سینه بیایید و این نور بالاتر از آن است، فهم معانی و بطون آیات و عمل کردن مراحل بعدی است، آن که انسان را تربیت می‌کند عمل است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: کربلایی محمدکاظم ساروقی با اشاره امام زمان(عج) حافظ قرآن شد، قرآن در سینه امام وجود داشت که به دیگری منتقل کرد و این قدرت امامت بود که در یک لحظه به سینه وی منتقل شود.

وی با اشاره به این‌که باید به دنبال عمل به قرآن و فهم آیات بود، خاطرنشان کرد: انسان باید وظیفه خود را در برابر آیات قرآن بفهمد، طلاب باید سعی کنند به موازات درس قرآن را حفظ کنند، برخی درس‌های خود را تعطیل می‌کنند تا قرآن را حفظ کنند.

آیت‌الله مهدوی ادامه داد: برخی افراد درس خود را کم می‌کنند و بخشی از زمان خود را به حفظ قرآن اختصاص می‌دهند و به نظر می‌آید این راه سوم درست‌تر است، انسان اگر درس را به صورت کامل رها کند، ضربه درسی می‌خورد.

وی طولانی شدن حفظ را عاملی برای ادامه ندادن حفظ دانست و بیان کرد: اگر فرد طلبه بخواهد با قوت کامل درس‌های خود را ادامه دهد، یعنی چیزی از درس‌های خود را کاهش ندهد و به حفظ بپردازد، زمان حفظ طولانی می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری دو فایده برای حفظ قرآن برشمرد و اظهار کرد: افراد حافظ باید به صورت پیوسته با قرآن ارتباط بیابند و این برای انسان بسیار برکت می‌آورد، فرد حوزوی با قرآن کار دارد و باید دانست ارتباط با قرآن سبب رفتن به سمت معانی و بطون آیات می‌شود.

وی افزود: فایده دیگر حفظ قرآن این است که افرادی که به حفظ قرآن می‌پردازند، دارای حافظه‌ای قوی می‌شوند و به همین ترتیب حفظ قرآن مایه تقویت حفظ قرآن می‌شود و کسانی که حافظ قرآن هستند خود به این امر اعتراف می‌کنند./914/پ202/س

ارسال نظرات