۲۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۱۸۴۷۰۵
مدیر مرکز اسلامی مهاباد:

مبانی مدیریت اسلامی بر آخرت گرایی و دوری از تنگ نظری استوار است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز اسلامی مهاباد با اشاره به شاخص های مدیر اصلح از نظر مکتب مترقی اسلام گفت: مدیر اسلامی با تأکید بر آخرت گرایی و دوری از تنگ نظری، سعی در پیشبرد اهداف درون سازمانی به سوی تعالی همه جانبه جامعه دارد.
مديريت اسلامي

حجت الاسلام سید علی موسوی، مدیر مرکز اسلامی مهاباد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه با اشاره به مؤلفه های مدیر اسلامی اظهار داشت: مدیر به دور از خودبینی، خودخواهی و تنگ‏ نظری آزاد است و روح تملق دوستی، تکلف پسندی، نفع‏طلبی و بدبینی در وی از بین می‏رود و چنین شخصی در مشکلات و سختی‌ها‏ سکون و آرامش خود را از دست نداده و در مقابل نعمت‌ها و راحتی‌ها شکرگزار است.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) با سعه صدری شگفت انگیز در اداره‏ و رهبری مردم، پایداری کرد و با همین مسأله زمینه خروج انسان‏ها از ظلمت و ورود به نور را هموارتر کرد.

وی اظهار کرد: کسی که سعه صدر ندارد کار را بر خود و دیگران آن چنان تنگ می‏کند که زمام کار از دست رفته و اساس کار در هم می‏ریزد و در این راستا حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه سعه صدر را به عنوان ابزار ریاست معرفی کرده است.

 حجت الاسلام موسوی تأکید کرد: کسی می‏تواند حافظ حقوق مردم شود که حافظ نفس خود نیز باشد و کسی می‏تواند حافظ دین و حدود الهی در جامعه باشد که با هوای نفس خود مخالفت کرده و دین خود را حفظ کند.

وی افزود: یک مدیر اسلامی و لایق، دلبستگی به دنیا ندارد چراکه موجب تباه شدن فرد می‏شود؛ بنابراین یکی از عوامل تباه‏کننده مدیریت بر قلب، میل به ماندن و ترس از رفتن است چون کسی که تنگ نظر است مسؤولیت را طعمه‏ می‏داند و مدیریت را نه امانت که مایملک خود می‏داند.

 مدیر مرکز بزرگاسلامی مهاباد در ادامه همچنین حراست از بیت‌‌المال و ارزش‌های اسلامی بهعنوان امانت های الهی را از وظایف اصلی یک مدیر دانست و اظهار داشت: یک مدیر اسلامی نباید در مصارف خارج از حیطه کاری‌ اش از امکانات بیت‌المال استفاده کند یعنی نباید اموال بیت‌المال را در راه منفعت شخصی به‌کارببرد.

وی هدف اصلی از طرح مدیریت در مبانی اسلام را آخرت ‌گرایی یعنی قرار دادن امکانات دنیوی در راستای آخرت دانشت و خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد که آخرت‌ گرایی به‌معنای فراموش کردن دنیا نیست بلکه آخرت‌گرایی تلبس به ارزش‌های الهی و قرآنی است.

حجت‌الاسلام موسوی خاطرنشان کرد: یک مدیر اسلامی زمانی می‌تواند در مسیرآخرت‌گرایی حرکت کرده و در واقع مدیریت اسلامی داشته باشد که مجهز به فرهنگ قرآنی بوده و مصمم به نهادینه شدن این فرهنگ در جامعه باشد.

این مسؤول با اشاره به ضرورت اطاعت الهی توسط مدیر اسلامی، افزود: به‌ یقین یک مدیر اسلامی باید غضب خداوند را پیش از همه غضب‌ها مدنظر داشته و طاعت او را بر همه طاعت‌ها مقدم بدارد.

به گفته وی، مشورت خواستن از مردم دیگر شاخصه مدیران اسلامی است چرا که نباید بدون مشورت کردن، تصمیمی گرفته شود؛ اما در این خصوص باید به این نکته توجه داشت که با افراد جاهل، دروغگو‏، بخیل، ترسو، حریص، منافق و دورو، تنبل و ناتوان و کسی که راز نگه دار نیست مشورتی صورت نگیرد.

مدیر مرکز اسلامی مهاباد در پایان به مؤلفه امر به معروف و نهی از منکر از سوی یک مدیر اسلامی اشاره کرد و گفت: یک مدیر اسلامی باید نیروهای انسانی خویش را به نیکی‌‌ها و شایستگی‌‌ها امر و از بدی‌‌ها و ناشایستگی‌ها نهی کند چون بقا و حیات اسلام و تشکیلات اسلامی بستگی به این فریضه دارد./936/ت302/س

ارسال نظرات