۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۱۸۷۵۶۷
آیت الله نوری همدانی:

برخی در پی تغییر ادبیات حضرت امام هستند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به تأثیر گذاری، نفوذ و معنای خاصی که از ادبیات امام(ره) بر می آمد، گفت: این ادبیات را باید حفظ کرد؛ برخی درصددند آن را تغییر دهند.
آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت‌ آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید ظهر امروز در دیدار رییس و جمعی از مدیران مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، بهره گیری از ادبیات خاص و تأثیر گذار را یکی از کارهای هنرمندانه امام(ره) دانست و اظهار داشت: این ادبیات باید حفظ شود، متاسفانه برخی می خواهند ادبیات امام(ره) را تغییر دهند.

وی مطرح شدن کلمه مستکبران از سوی امام خمینی(ره) را دارای معنا و مفهوم عمیقی دانست و ابراز داشت: عده ای سعی کردند کلمه ابرقدرت‌ها را جایگزین این عبارت کنند؛ در صورتی که معنای دو کاملا متفاوت است و هر کدام اثر خاص خود را بر شنونده می گذارند.

این مرجع تقلید تغییر عبارت مستضعفان به قشر آسیب پذیر را به عنوان یکی دیگر از مصادیق این اقدامات مطرح کرد و ابراز داشت: شیطان بزرگ و اسلام آمریکایی نیز تعابیر عمیقی هستند که باید حفظ شوند؛ اسلام آمریکایی، اسلامی است که دلخواه و مورد تأیید آمریکا است و این با اسلام ناب محمدی که امام(ره) مطرح کردند بسیار متفاوت است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم به ارتباط طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه با هنر و ادبیات اشاره کرد و گفت: برخی تصور می کنند روحانیان تنها در مسائل فقهی سر رشته دارند، در حالی که بسیاری هستند که در این زمینه‌ها کار کرده اند و حرف برای گفتن دارند.

حضرت آیت الله نوری همدانی جایگاه هنر را در اسلام بسیار ویژه دانست و خاطرنشان کرد: قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه نمونه های بسیار ارزشمندی هستند که افزون بر محتوای غنی به لحاظ هنری نیز در سطح بالایی قرار دارند؛ ما باید سعی کنیم در بیان حقایق و ارزش‌های اسلامی از هنر استفاده کنیم چراکه این روش تأثیر زیادی دارد.

وی مجموعه کتاب‌های الغدیر علامه امینی را به عنوان یکی از آثار علمی و هنری معاصر در جهان اسلام برشمرد و گفت: نام این مجموعه ابتدا شعراء الغدیر بود که بعدها به الغدیر معروف شد؛ در جلد دوم آن به تفسیر اشعاری که در مدح حضرت امیر(ع) سروده شده، پرداخته است.

این مرجع تقلید مرزبانی در عرصه هنر را بسیار مهم خواند و افزود: استفاده از آهنگ باید مطابق با موازین اسلامی و مکمل محتوای مناسب شعر باشد؛ اگر شعر و آهنگ هر دو اسلامی باشند می توانند اثر لازم را بر روی مخاطب بگذارند مانند شعری که در شهادت استاد مطهری سروده شد، اما اگر یکی از آن دو از مرز اسلام خارج شود تأثیر سوء خواهد گذاشت.

حضرت آیت الله نوری همدانی در پایان با تأکید بر بزرگداشت شعرای بزرگ اسلام و تشیّع، گفت: دعبل، فرزدق و ابن حجاج نمونه‌هایی برجسته در این عرصه بودند که در مدح اهل بیت(ع) اشعار بسیار زیبایی سروده اند؛ در انقلاب اسلامی ما نیز ادبیات و شعر جایگاه بلندی دارند./928/پ202/ج

 

ارسال نظرات