۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۴
کد خبر: ۱۸۹۹۵۱

راه نجات امت پیامبر اکرم تمسک به اهل بیت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه ضمن بیان حدیث افتراق امت، گفت: این حدیث شامل هشدار و راه نجات می‌شود، هشدار آن همان افتراق و راه نجات، تمسک به اهل بیت(ع) است.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد باقر علوي تهراني، استاد حوزه علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد باقر علوی تهرانی، استاد حوزه علمیه شامگاه یک‌شنبه بیست و ششم آبان ماه در مراسم عزاداری و سوگواری دهه دوم ماه محرم در حسینیه موج الحسین(ع) واقع در خیابان فلسطین تهران ابراز داشت: حدیثی در منابع شیعه و اهل تسنن ذکر شده که به حد تواتر نرسیده اما مستفیض است بدان معنا که می‌توان به آن استناد و همچنین حکمی را استنباط کرد.

وی نام این حدیث را افتراق امت پیامبر(ص) مطرح کرد و با اشاره به این‌که حاکم نیشابوری، یکی از علمای اهل سنت این حدیث را صحیح می‌داند، در بیان آن، اظهار داشت: پیامبراکرم(ص) فرمودند امت برادرم موسی(ع) به هفتاد و یک، امت برادرم عیسی(ع) به هفتاد و دو و امت من به هفتاد و سه فرقه تقسیم می‌شوند، همه‌شان به هلاکت می‌رسند مگر یک طائفه؛ مردمی که درحال شنیدن این حدیث بودند با شنیدن این مطلب، سینه‌شان به تنگ آمد و گریه همراه با ضجه کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی در بیان ادامه این حدیث گفت: مردم از پیامبر(ص) پرسیدند ما پس از شما چطور نجات پیدا کنیم؟ فرقه‌ اهل نجات کدام است تا به آن تکیه کرده و نجات پیدا کنیم؟ ایشان حدیث ثقلین را بیان فرمودند.

این واعظ برجسته بیان داشت: یکی از موارد جواز ضجه زدن از این روایت استفاده می‌شود.

استاد حوزه علمیه با بیان این‌که این حدیث شامل هشدار و راه نجات می‌شود، هشدار را افتراق و راه نجات را تمسک دانست و به حدیثی از پیامبراکرم(ص) در منابع اهل تسنن مبنی بر این‌که نخستین شکافی که در اسلام ایجاد شد، به سبب مخالفت با حضرت علی(ع) بود اشاره کرد و اظهار داشت: فرقه ناجیه گروهی هستند که به امیرمؤمنان(ع) تمسک می‌کنند.

این واعظ برجسته در بیان حدیثی از کتاب کنزالعمال اثر متقی هندی از علمای اهل تسنن، ابراز داشت: پیامبراکرم(ص) فرمودند علی جان، پرهیز کن از حسادت و کینه‌توزی کسانی که آن را اظهار نمی‌کنند مگر پس از من؛ آنان کسانی هستند که خدا لعنتشان می‌کند و هر لعنت کننده‌ای هم آنها را لعن می‌کند، سپس پیامبر(ص) شروع به گریه کردند و فرمودند جبرییل به من خبرداد اینها پس از من به تو ظلم می‌کنند و این ظلم به تو تا قیام قائم(عج) باقی می‌ماند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی بیان داشت: در حدیث دیگری پیامبراعظم(ص) به امیرمؤمنان(ع) فرمودند به تو ظلم می‌کنند، تو پس از من مظلوم هستی، هرکس به تو ظلم کند، به من ظلم کرده، کسی که نسبت به تو انصاف داشته باشد، انصاف در حق مرا رعایت کرده، هرکس تو را انکار کند، مرا انکار کرده، هرکس تو را دوست داشته باشد، مرا دوست داشته، هرکس با تو دشمنی کند، با من دشمنی کرده، هرکس از تو اطاعت کند، از من اطاعت کرده و هرکس از تو سرپیچی کند، از من سرپیچی کرده است.

وی اظهار داشت: در حدیث دیگری پیامبراکرم(ص) فرمودند یاعلی تو و شیعیانت بر خدا وارد خواهید شد درحالی‌که خدا از شما و شما از خدا راضی هستید و دشمن تو به‌زودی بر خدا وارد می‌شود در حالی‌که ناخشنودند و خدا بر دهانشان لگام زده است.

این واعظ برجسته با بیان این‌که انس بن مالک حدود 10 سال خدمتگزار پیامبراعظم(ص) بود و بیشتر روایات منابع اهل سنت از اوست، گفت: انس بن مالک می‌گوید پیامبراکرم(ص) فرمودند هفتاد هزار نفر از امت من وارد بهشت می‌شوند درحالی‌که از ایشان حساب گرفته نمی‌شود، رو به حضرت علی(ص) کردند و فرمودند علی جان، گروهی که وارد بهشت می‌شوند شیعیان تو هستند درحالی‌که تو امام آنها هستی.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی بیان داشت: گاهی اوقات بیان عدد در روایت و آیه کنایه از کثرت است و عدد موضوعیت ندارد.

این واعظ برجسته با بیان این‌که «شیعه کیست» خودش بحث دارد، به بیان ورایتی در این زمینه پرداخت و اظهار داشت: در کتاب عیون اخبار الرضا(ع) حدیثی نقل شده مبنی بر این‌‌که طایفه‌ای در خانه امام رضا(ع) را زدند، ایشان از پشت درب منزلشان پرسیدند چه کسی است؟ گفتند ما شیعیان شما هستیم؛ امام رضا(ع) فرمودند شما را نمی‌شناسم، دوباره در زدند، امام پرسیدند چه کسی است؟ گفتند ما شیعیان شما هستیم و ایشان فرمودند شما را نمی‌شناسم، در روایت دارد که تا شصت بار این کار تکرار شد و آنها رفتند و برگشتند و امام رضا(ع) در تمام آن فرمودند شما را نمی‌شناسم، دفعه پایانی گفتند ما محبین شما هستیم که امام(ع) درب منزلشان را باز کرده و آنها را تکریم کردند، گفتند ما همان انسان‌هایی هستیم که به درب منزلتان آمده بودیم، فرمودند دفعات قبل دروغ گفتید، ادعایی کردید که اهلش نبودید و من ندیدم شما شیعه باشید، دفعه پایانی به اعماق وجودتان نظر کردم، دیدم شما، ما را دوست دارید.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی ابراز داشت: مهم این است که امام حسین(ع) ما را دوست داشته باشد و گرنه ارمنی‌ها هم ایشان را دوست دارند.

استاد حوزه علمیه جابر بن عبدالله انصاری می‌گوید، پیامبراکرم(ص) فرمودند کسی که بغض اهل بیت(ع) مرا داشته باشد، در روز قیامت یهودی محشور می‌شود، عرض کردم اگر اهل نماز و روزه باشد چطور؟ فرمودند این نماز و روزه سبب می‌شود خونش را نریزیم و از او جزیه نگیریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی تأکید کرد: به ضرورت مسأله وحدت بین شیعه و سنی توجه داریم، همین قدر می‌گوییم که بدانید حساب به دست کیست.

وی در بیان احادیثی از پیامبراکرم(ص) در فضیلت صلوات فرستادن و راه از بین بردن تکبر و نفاق، ابراز داشت: ایشان فرمودند هرکس می‌خواهد تکبر را مداوا کند، هربار که اسم مرا شنید، صلوات بفرستد و همچنین فرمودند هرکس خواست نفاق را مداوا کند، هرگاه نام مرا شنید، بلند صلوات بفرستد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به حدیثی مبنی بر این‌که هرکس دو روزش مساوی باشد، ضرر کرده است، تأکید کرد: جامعه اسلامی باید رو به جلو حرکت کند./956/پ202/ع

ارسال نظرات