۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۱۹۰۲۹۴
عضو عضو هیئت علمی قرآن پژوهشی جامعه المصطفی؛

اختلاف قرائات قرآن باعث حفظ لهجه­های اصیل عرب شده است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محمدرضا شهیدی­پور در نشست علمی آشنایی با مستشرقان قرائت‌پژوه ابراز کرد: اختلاف قرائات قرآن معجزه است و باعث حفظ لهجه­های اصیل عربها شده است و گویشهای عربی که در قرائات قرآن نبوده است در طول زمان از بین رفته است.
اختلاف قرائات قرآن باعث حفظ لهجه­های اصیل عرب شده است

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی آشنایی با مستشرقان قرائت پژوه با حضور حجت الاسلام محمدرضا شهیدی­پور، عضو هیئت علمی قرآن پژوهشی جامعه المصطفی (صلی الله علیه و آله)، کریم دولتی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و مذاهب اسلامی، دبیر علمی نشست، امروز پنچ شنبه 29 آبان 1392 در سالن همایشهای عارف حسینی مدرسه امام خمینی(رحمة الله علیه) برگزار شد.

 

حجت الاسلام محمدرضا شهیدی­پور با بیان اهمیت موضوع آشنایی با اختلاف قرائات قرآن و مستشرقان قرآن پژوه گفت: قرآن از سوره، آیه و جمله و کلمه تشکیل شده است؛ موضوع قرائات مختلف کلمات قرآن است و هر کلمه ای هم از حرف تشکیل شده است؛ در قرآن حدود 78 هزار کلمه آمده است که حدود 5/2 درصد آن جزء اختلاف قرائت می­شود، یعنی حدود 1800 کلمه جزء اختلاف قرائت قرآن است.

 

عضو هیئت علمی قرآن پژوهشی جامعه المصطفی (صلی الله علیه و آله) ابراز کرد: منشاء اصلی اختلاف قرائات قرآن، لهجه و گویشهای مختلف در زبان عربی است و بخش بعدی این اختلافات قرائات به اعراب، ابدال و اختلاف حروف برمی گردد.

 

وی با اشاره به قرائتهای مختلف که در قرائت قرآن وجود دارد، اظهار کرد: در قرائتهای مختلف قرآن، قرائتهای سبع و قرائت عشر از بقیه معروفتر هستند و قرائتهای چهارده گانه و بیش از آن قرائتهای غیر معتبر و مطرود هستند؛ که بعضی از این قرائتها مجهول است و بخاطر اغراض سیاسی به قرائات قرآن اضافه شده است.

 

حجت الاسلام محمدرضا شهیدی­پور، ابراز کرد: ابن مجاهد از علماء علم قرائت بخاطر حدیثی که از پیامبر (صلی الله علیه و آله) که نزول قرآن بر هفت حرف می­دانسته است؛ قرائت سبع را پذیرفته است، نظریه ابن مجاهد باطل است؛ زیرا هم سند این روایت غیر معتبر است و هم دلالت این حدیث ضعیف است و هیچ اشاره به اختلاف قرائت ندارد؛ بنابراین بسیاری از علماء با ابن مجاهد مخالفت کردند و قرائت ست و ثمان را آورده­اند تا اختلاف قرائت طبق این حدیث نشود.

 

وی افزود: ولی مشهورترین قرائت قرائت هفت­گانه است که حتی در دانشگاه الازهر مصر در دوره کارشناسی قرائت سبع و در کارشناسی ارشد قرائت ده گانه تدریس می کنند.

 

عضو هیئت علمی قرآن پژوهشی جامعه المصطفی (صلی الله علیه و آله) بیان کرد: تروبج قرائات مختلف میان مردم هیچ توجیه علمی ندارد و موجب اختلاف نظر مردم در مورد قرآن می شود ولی قاریان بین المللی باید با تمام قرائات موجود آشنا باشند.

 

حجت الاسلام محمدرضا شهیدی­پور با بیان اینکه قرائت سبع و عشر در جهان اسلام معروفتر از بقیه قرائتها هستند، اظهار کرد: متأسفانه مستشرقان بیشتر به قرائت شواذ روی آوردند؛ هدف و غرض مستشرقان با پرداختن به موضوع اختلاف قرائت و قرائتهای شاذ در قرآن کار علمی و تحقیقی نبوده است؛ بلکه می­خواستند موضع تحریف در قرآن را ثابت کنند؛ متأسفانه بعضی از علمای شیعی هم اختلاف قرائات را جزء تحریف قرآن می­دانند و نظریه مستشرقین را قبول کرده­اند.

 

وی با بیان اینکه مفسران هم در تفسیر قرآن به این اختلاف قرائات و شواذ توجه داشته­اند، گفت: باید توجه داشته باشیم که فقط 5/2 درصد از کلمات قرآن جزء اختلاف قرائات قرآن است و این اختلاف قرائات موجب تحریف در مفهوم قرآن و عوض شدن حکم شرعی اسلامی نشده است.

 

حجت الاسلام محمدرضا شهیدی­پور، ابراز کرد: اختلاف قرائات قرآن معجزه است و این اختلاف قرائات قرآن باعث شده است که لهجه­های اصیل عربها حفظ شود و لهجه­ و گویشهای عربی که در قرائات قرآن نبوده است در طول زمان از بین رفته است.

 

 

منبع و تحقیق مستشرقین روایات شاذ اهل سنت است

کریم دولتی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و مذاهب اسلامی با اشاره به مستشرقان قرآن پژوه گفت: حدود 34 نفر از مستشرقین در حوزه تحریف پذیری قرآن و اختلاف قرائات قرآن تحقیق کرده اند؛ که در بین این مستشرقین مهمترین شخصی که در حوزه قرآنی نظریه تأسیسی، تکمیلی و مغرضانه دارد، تئودر لوکنه مستشرق آلمانی است که در نیمه اول قرن 19 میلادی زندگی می کرد؛ قرن 19 میلادی دوران اوج استعمار غرب بر شرق بوده است و استعمارگران در کشورهای شرقی به ویژه کشورهای اسلامی استعمار می کردند و می­خواستند بین مردم و اعتقادات اسلامی­اشان فاصله بیاندازند.

 

کریم دولتی با اشاره به رساله دکتری در موضوع تاریخ اسلام اظهار کرد: تئودر لوکنه کتابی به نام تاریخ قرآن دارد که حدود دویست سال پیش به عنوان رساله دکتری خود نوشته است که مورد توجه بسیاری از محققان گرفته و یکی از منابع مشتشرقان شده است؛ لوکنه در بخش سوم کتاب خود به حوزه قرائات مختلف قرآن پرداخته است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و مذاهب اسلامی افزود: عمده توجه مستشرقین این بوده که قرآن را به عنوان یک پدیده وحیانی در نظر نمی­گرفتند؛ بلکه قرآن را کتابی می­دانند که یک دوران محدود (اوائل اسلام) تأثیر خاصی بر مردم داشته است و مردم در آن زمان به این کتاب توجه می­کردند؛ ولی در این زمان دیگر اعتبار ندارد و قرآن تحریف شده است.

 

کر­یم دولتی با اشاره به منبع مستشرقین افزود: منبع و تحقیق مستشرقین مطالب و روایات شاذ اهل سنت بوده که بسیاری از این روایت ضعیف السند است و بسیاری از علماء سنی هم این روایات را قبول ندارند؛ ولی مستشرقین برای اثبات نظریه خود و تحریف قرآن از این احادیث استفاده کرده اند.

 

وی افزود: نظر لوکنه این است که قرآن در زمان خلیفه سوم جمع­آوری شده است؛ فاصله بیست ساله بین زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و خلیفه سوم باعث تحریف و نقصان و اختلاف قرائت شده است و قرائت اصلی قرآن که در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) تلاوت شده است از بین رفته است.

 

کریم دولتی گفت: این مستشرق آلمانی رسم الخط قرآن را یکی از دلایل اختلاف قرائت دانسته است؛ رسم الخط قرآن در اوئل اسلام بسیار ابتدایی بوده و این رسم الخط قرآن نه نقطه و نه اعراب داشته است که باعث قرائات مختلف شده است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و مذاهب اسلامی افزود: آقای لوکنه در تحقیقات خود به سندها و روایات شیعی توجه نکرده است؛ ولی در هنگام نتیجه گیری کتاب خود؛ مذهب شیعه را پایه­گذار اختلاف قرائات قرآن دانسته و حضرت علی علیه السلام را جزء سرمدارن اختلاف قرائت می­دانسته است.

 

کریم دولتی اظهار کرد: لوکنه در کتاب خود آورده است که خلیفه سوم مصحف واحد نوشته و این مصحف را به بلاد مختلف فرستاد تا با قرائتهای قرآن که در مصر و شام می شود مخالفت کند و از این کار هم غرض سیاسی داشته است./998/پ201/ق

ارسال نظرات