۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۰
کد خبر: ۱۹۲۴۰۴
توصیه آیت الله نمازی به مداحان:

روضه‌های غیر مستند نخوانید

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان گفت: منصب مداحی یک منصب الهی است و اولین کسی که مداحی کرد خدا و بعد از آن جبرئیل بود.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان شامگاه یک شنبه در جمع اعضای شورای عالی مداحان شهرستان کاشان اظهارداشت: مداحان باید از جایگاهی که خداوند به آنان داده است این هنر راداشته باشند تا از این جایگاه الهی به عنوان حلقه وصل بین مردم به ویژه جوانان و اهل بیت(ع) استفاده نمایند.

وی افزود: مداحان باید با بیان حدود الهی برای مردم در لابلای اشعار خود از فریضه امربه معروف و نهی از منکرنیز استفاده کنند و مواظب باشند در روضه امام حسین(ع) که مستحب است با آزار و اذیت همسایگان مرتکب گناه نشوند.

امام جمعه کاشان با تأکید براخلاص در کار وعاظ و مداحان گفت: اگر اخلاص درکار باشد شعرمداحان و ذکر وعاظ را بر دل می نشیند و برای رسیدن به اخلاص نیاز به داشتن معرفت است.

وی یکی از حقایق ناشناخته را اخلاص دانست و با اشاره به این که اخلاص در بازار عمل بازارآن کساد است افزود: برای رسیدن به جاذبه های دنیا، اسم و شهرت، نام و نان و مقام و محبوبیت جایی برای اخلاص باقی نمی ماند.

امام جمعه کاشان در ادامه با اشاره به این که در فرهنگ اهل بیت(ع) برای عزاداری امام حسین(ع) سرمایه گذاری شده است، افزود: عزاداری‌های امام حسین (ع) ریشه در توحید دارد و کاری خدایی است.

وی برمستند گویی و پرهیز از روضه های مکشوف توسط مداحان تأکید کرد و یادآورشد: برای درآوردن اشک عزاداران نباید مصیبت غیرمستند و یا مصیبت مکشوف خوانده شود.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان از ولایت مداری به عنوان یکی از دروس دانشگاه عاشورا نام برد و افزود: فاصله نگرفتن شیعه از مرکزیت اهل بیت(ع) در طول تاریخ یکی از مهم ترین نشانه های ولایت مداری است. 

آیت الله نمازی در ادامه نقش مداحان در آگاهی دادن به جامعه را مهم خواند وگفت: مداحان باید از فرصت عاشورا و بصیرت امام حسین (ع) و یارانش برای آگاهی دادن به جامعه به ویژه به قشر جوان که بیشتر از همه در معرض خطر و تهدید است استفاده کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: کربلا و عاشورا یک حادثه تاریخی نیست، بلکه یک مکتب و یک دانشگاه توحیدی است که معرفت شناسی یکی از دروس این دانشگاه است.

آیت الله نمازی در ادامه با اشاره به فراگیر شدن عزاداری های امام حسین(ع) در همه دنیا  یادآورشد: در این که دنیا در آینده به تسخیر امام حسین(ع) درخواهد آمد شک و تردیدی نداشته باشید و بدانید که دشمن هم هیچ غلطی نمی کند. 

وی افزود: حضور بی سابقه کاروان های پیاده روی از اقصی نقاط جهان به سوی کربلا در آستانه اربعین حسینی، چشم دشمنان اسلام را کور کرده است و توان دیدن این همه عظمت را ندارند.

نماینده ولی و امام جمعه کاشان، حضور اروپائیان در کاروان های پیاده روی به سوی کربلا را بیانگر اراده آسمانی دانست و تاکید کرد: نور عاشورا را کسی نمی تواند خاموش کند.

آیت الله نماری، واقعه کربلا را مقدمه ای برای ظهور امام زمان دانست و اظهارداشت: جامعه حسینی و توحیدی که همان جامعه مهدوی است باید خود را آماده ظهور امام زمان و عصر رهبری و امامت منجی بشریت کند./939/پ203/س

ارسال نظرات