۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۱۹۲۴۳۱
معاون آموزشی حوزه علمیه آذربایجان غربی مطرح کرد؛

ضرورت توجه به زیرساخت‌های پژوهشی حوزه علمیه در عرصه علوم انسانی

خبرگزاری رسا ـ معاون واحدهای آموزشی حوزه های علمیه آذربایجان غربی با تاکید بر اهمیت گسترش فعالیت های پژوهشی در عرصه علوم انسانی، گفت: بسیاری از نظریات مطرح در علوم انسانی، نظریه های غربی است که اکثر آنها بی اساس و نظرات زمینی و بشری است درحالی که منابعی که ما در دست داریم قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، روایات و احادیث معصومین (ع) همه آسمانی، مطابق با فطرت بشری و خطا ناپذیر است.
علوم انساني

حجت الاسلام حبیب مقدم، معاون واحدهای آموزشی حوزه های علمیه آذربایجان غربی امروز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه افزود: یکی از مباحث ضروری و مهم هر جامعه ای مسئله تحقیق و پژوهش است که ماحصل تمام آموزش‌ها و کارگاه‌های علمی است که ورود جدی و دقیق در این زمینه به تولید علم و در نتیجه رشد و ترقی جوامع منجر می شود.

 

وی تصریح کرد: تحقیق و پژوهش در هر دانشگاه، مرکز علمی و به ویژه حوزه‌های علمیه مسأله ای ضروری است بنابراین طلاب و اساتید باید امر پژوهش را در اولویت کاری قرار دهند.

 

حجت الاسلام مقدم با تأکید بر اهمیت گسترش فعالیت های پژوهشی در عرصه علوم انسانی، خاطرنشان کرد: دنیای امروز تشنه معارف اسلامی است، پژوهشگران حوزوی باید با درک این مهم در همه عرصه های علوم انسانی وارد شده و نظرات و دیدگاه های ناب اسلامی را استخراج کرده و در قالب های نو، طرح های جدید و شیوه های زیبا و امروزی در اختیار بشریت قرار دهند.

 

وی با بیان این که اسلام در همه زمینه ها حرفی برای گفتن دارد، اظهار کرد: متاسفانه هنوز در بسیاری از زمینه های علوم انسانی پژوهش های دینی و اسلامی انجام نشده است.

 

حجت الاسلام مقدم تاکید کرد: پژوهشگران حوزوی باید نکات ناب مربوط به موضوعات مختلف همچون خانواده، اخلاق، مدیریت، سیاست و روانشناختی را احصا کرده و در اختیار جامعه قرار دهند.

 

معاون واحد های آموزشی حوزه علمیه آذربایجان غربی بر سرمایه گذاری و تامین منابع مالی پژوهش های اسلامی تاکید کرد و گفت: اگر دست پژوهشگران حوزه به لحاظ مادی باز باشد می توانیم از متن قرآن، از روایات پیامبر اکرم(ص) و معصومین(ع) نظریات اسلامی را استخراج کرده و به دنیا صادر کنیم.

 

بسیاری از نظریات علوم انسانی غربی است

 

حجت الاسلام مقدم اذعان داشت: بسیاری از نظریات مطرح در عرصه علوم انسانی، نظریه های غربی است که اکثر آنها بی اساس و نظرات زمینی و بشری است درحالی که منابعی که ما در دست داریم قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، روایات و احادیث ائمه طاهرین(ع) همه آسمانی، مطابق با فطرت بشری و خطا ناپذیر است.

 

وی تاکید کرد: اگر در همه زمینه ها و عرصه ها مطالب با استناد به منابع دینی و اسلامی احصاء و دسته بندی شده و به صورت شفاف و روشن به جامعه ارائه شود، بسیاری از مشکلات جامعه به ویژه در بخش علوم انسانی حل شده و ضمن کمک به پیشرفت و تعالی جامعه اسلامی ، نسبت به صدور معارف اسلامی به دنیا نیز گام برداشته ایم.

 

به گفته این استاد حوزه، استفاده از نامه امیر مؤمنان به مالک اشتر در منشور سازمان ملل نشان از جامعیت منابع اسلامی دارد که این امر باید مورد توجه مسؤولان و به ویژه پژوهشگران حوزه قرار گیرد.

 

حجت الاسلام مقدم تصریح کرد: باید همه دست اندرکاران و مسؤولان، حوزه های علمیه  را یاری کرده و طلاب و حوزویان هم باید کمر همت را محکم کنند و با تحقیق و پژوهش در منابع اسلامی نکات ناب را در همه زمینه ها به ویژه علوم انسانی استخراج کرده و به بشریت ارائه دهند.

 

لزوم برنامه ریزی دقیق برای رشد پژوهش در حوزه های علمیه

 

وی با بیان این که آذربایجان غربی از طلابی متفکر برخوردار است که اگر دقیق برنامه ریزی شود می تواند شاهد رشد علمی در این استان باشیم، اظهار کرد: باید از پژوهشگران استان حمایت و طلاب جوان را به امر پژوهش تشویق کرد تا شاهد صدور معارف حق الهی به دنیا باشیم.

 

حجت الاسلام مقدم مدارس علمیه استان را به لحاظ برخورداری از کتابخانه و وجود منابع تحقیقی و پژوهشی غنی یاد کرد و گفت: کتابخانه حوزه های علمیه ارومیه و خوی از جمله کتابخانه های مطرح کشور به لحاظ دارابودن منابع غنی علمی هستند.

 

معاون واحدهای آموزشی حوزه های علمیه آذربایجان غربی با تاکید بر لزوم تجهیز کتابخانه های حوزه های علمیه استان به امکانات روز، افزود: اگر کتابخانه های حوزه به تجهیزات روز همانند اینترنت، رایانه، نرم افزارها و ... تجهیز شوند شاهد اثرگذاری بیشتر این امکانات در عرصه تحقیق و پژوهش خواهیم بود.

 

وی تاکید کرد: وجود امکانات در افزایش سرعت کار اثرگذار است که امیدواریم مسؤولان با اهتمام ویژه در این خصوص، حوزه را در برداشتن گامهای موثر در عرصه تحقیق و پژوهش یاری کنند./936/ت302/س

 

ارسال نظرات