نبود زیربنای توحیدی در فرهنگ غرب سبب هجمه به فرهنگ مهدوی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدرضا امامی نژاد، استاد مرکز مهدویت اصفهان، عصر امروز، در ادامه سلسله مباحث سبک زندگی مهدوی، که در بنیاد آیت الله خامنه ای نجف آباد برگزار شد، با اشاره به شخصیت اجتماعی و تأثیرش در فرهنگ مهدوی، افزود: برای شناخت تأثیر شخصیت اجتماعی بر فرهنگ مهدوی، باید ابتدا زیربنای فکری هر اجتماعی را بررسی کرد که سبب شکل گیری شخصیت اجتماعی افراد جامعه می شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: زیربنای فکری در جامعه غرب براساس سه دیدگاه اومانیسم، سکولاریسم و پلورالیسم شکل گرفته است که شخصیت ها منهای خداوند و به دور از فرهنگ مهدوی و براساس خودمحوری، جدایی دین از سیاست و نسبی گرایی شکل یافته است.
استاد مرکز مهدویت اصفهان، در ادامه با اشاره به تفکر اومانیسم و ویژگی های آن بیان داشت: پیروان مکتب خودمحوری از نظر رفتاری سابقه ای به قدمت بشریت دارند و افرادی چون فرعون و نمرود که با بیان «انا ربکم الاعلی» بنای خودمحوری شخصیتشان براساس تکبر شکل گرفته بود.
وی در ادامه با توجه به سخن امام حسن مجتبی(ع) که فرمودند «سه عامل تکبر، حرص و حسد باعث هلاکت انسان می شود»، افزود: انسان خودمحور که در سیاست وارد شود، متکبر، در اقتصاد سبب حرص و با ورود در ارزش های اجتماعی شخصیت حسود پیدا می کند و خودمحوری در این سه امر نمود، بیشتری دارد.
حجت الاسلام امامی نژاد در ادامه با اشاره به فرهنگ مهدوی در جامعه اسلامی، گفت: دین و عرفان زمانی به اوج خود می رسند که با سیاست گره خورده باشند و برپایی حکومت از اقدامات تمام انبیا و ائمه معصومین بوده و اوج نبوت و اماماتشان زمانی است که بتوانند حکومت اسلامی را پایه ریزی و ریاست جامعه را به دست بگیرند.
وی در ادامه بیان داشت: نمونه تاریخی و قرآنی که خداوند بیان کرده است، بت شکنی حضرت ابراهیم با ورود به قلب جامعه یعنی بتخانه مرکزی و یا حضرت یوسف که برای وارد شدن به سیاست جامعه، تصدی اقتصاد را به عهده می گیرد، که مهمترین وظیفه پیامبران اصلاح ساختارهای اجتماعی می باشد.
این استاد مرکز مهدویت اصفهان، تفاوت انبیا و انسان های عادی را در رسیدن به حکومت جامعه در این مسأله دانست که مردم برای به نمایش خود به دنبال قدرت هستند و انبیا برای به اجرا در آوردن دستورات الهی و خود محوری است که سبب می شود تا انسان به دنبال حب مقام و قدرت و ثروت باشند.
وی در ادامه از نقاط ضعف کشورهای عربی را حاکمیت اومانیسم در این کشورها و بی ثباتی پایه های حکومتشان دانست و گفت: حاکمیت در این کشورها تنها براساس خودمحوری شکل گرفته است و تنها حکومت ولایی است که می تواند جلوی خودمحوری را گرفته و پایه های یک حکومت را بنیان گذارد.
حجت الاسلام امامی نژاد از علل ورود بعضی انسان های ضعیف ایمان در دستگاه های حکومتی جامعه را، دوری متدینان از حضور در صحنه های اجتماعی دانست و افزود: این افراد، زهد را به معنای گوشه گیری و عزلت دانسته و این یکی از اشتباهاتی است که در بین متدینان به وجود آمده است و باعث وارونه نمایش داده شدن دین در جامعه شده است.
وی در باره تفکر سکولاریسم نیز بیان داشت: این تفکر در جوامع مسیحی بسیار خوب پیاده شده است، ولی در جوامع یهودی که به عنوان متعصب ترین افراد از نظر دینی هستند، هیچ جایگاهی ندارد و تنها در بین مسیحیان و کسانی که بی دین هستند، شکل گرفته است که از علل مهم روی آوری به تفکر سکولاریسم تقابل کلیسا در برابر علم می باشد.
این استاد مرکز مهدویت اصفهان درباره پلورالیسم یا نسبی گرایی، عنوان کرد: این تفکر سبب شده است که حقیقت به معنای کلی از زندگی انسان بیرون رفته و حتی خداوند نیز به عنوان یک حقیقت کلی در جهان هستی زیر سؤال برود و به صورت شخصی در آید، در حالی که به گفته ائمه معصومین(ع) خداوند در وهم قابل تصور نیست، چون مطلق است و هیچ گاه نمی توان صفت مخلوق را به خالق نسبت داد.
وی در پایان بیان داشت: ساختار اجتماعی یک جامعه اسلامی بر مبنای ولایت، عرفان اسلامی و فقاهت بنیان نهاده شده است و این نقطه تقابل و تمایز میان فرهنگ غرب و فرهنگ اسلامی و مهدوی می باشد./939/پ202/س