۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۱۹۵۷۲۳

خشم جامعه جهانی از انکار جنایت‌ها علیه مسلمانان میانمار

خبرگزاری رسا ـ با وجود انکارهای مکرر دولت میانمار، سازمان‌های بین‌المللی خواستار شفاف‌‌سازی این دولت در مورد کشتار دسته‌جمعی مسلمانان در دهکده «دوچار یارتان» و اجازه ورود بازرسان بی‌طرف به این دهکده شدند.
ميانمار

 

به گزارش خبرگزاری رسا، «شو ماونگ»، نماینده مسلمان پارلمان میانمار اعلام کرد: دولت باید به مسلمانان اجازه بدهند که به دهکده خود برگردند. ممانعت از ورود مردم به این دهکده، این گمان را تقویت می‌کند که خانواده‌های آنان که در دهکده بوده‌اند، کشته شده‌اند.

 

بنابر گزارش‌های خبری، مقامات راخین شب 24 دی‌ به دهکده مسلمان‌نشین «دوچار یارتان» یورش برده و شروع به تیراندازی مستقیم به مردم کرده‌اند.

 

سازمان «پروژه آراکان» که یک سازمان مردم‌نهاد در تایلند است، اعلام کرد که گزارش‌های متعددی دریافت کرده است که ده‌ها مسلمان روهینگیا از سوی نیروهای امنیتی و بودائیان آراکانی در این دهکده به قتل رسیده‌اند.

 

اما رسانه‌ رسمی و وزارت اطلاعات میانمار به شدت با صحت این گزارش‌ها مخالفت می‌کند.

 

شو مانگ می‌گوید: عکس‌هایی از اجساد کشته‌شدگان هفته گذشته به دست او رسیده و وی در تلاش است تا صحت آن‌ها را تأیید کند.

 

وی عنوان کرد: 5 عکس به دست من رسیده که در صورت تأیید شدن، آن‌ها را در پارلمان ارائه خواهم کرد.

 

مانگ گفت: همه جمعیت 4 هزار نفری این دهکده، در حال حاضر متواری هستند.

 

شکل‌گیری موج اعتراض‌های جهانی

 

وقایع اخیر در میانمار موجی از اعتراض‌ها و محکومیت‌های جهانی را به دنبال داشته و معترضان خواهان بازرسی کامل در مورد وقایع دهکده دوچار یارتان شده‌اند.

 

حتی سفارت‌های آمریکا و انگلیس در میانمار نیز با انتشار بیانیه‌ای مشترک خواستار بازرسی کامل در مورد وقایع هفته گذشته این دهکده شدند.

 

توماس اوجه‌آ کوئینتانا، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر کشور میانمار نیز در بیانیه‌ای خواستار یک گزارش کامل در مورد وقایع این دهکده شد.

 

وی گفت: من از دولت میانمار می‌خواهم که به روشنی آنچه را که اتفاق افتاده بیان کند. اقدام سریع و شفاف می‌تواند از خشونت‌های بیشتر جلوگیری کند.

 

کوئینتانا در ادامه افزود: اگر قتل و خونریزی اتفاق افتاده، دولت میانمار باید مطابق قوانین بین‌المللی، تحقیقات سریع، مؤثر و بی‌طرفانه‌ای را آغاز کند و عاملان آن را به مجازات برساند.

 

وی نیز از دریافت گزارش‌هایی از کشتار مسلمانان روهینگیا در دهکده دوچار یارتان در هفته گذشته خبر داد.

 

در سال‌های اخیر این چندمین باری است که گزارشی در مورد کشتار دسته‌جمعی اقلیت مسلمان در میانمار، با وجود نظارت‌های شدید دولت میانمار در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

 

بودائیان افراط‌گرای میانمار با هدف پاکسازی کامل مسلمانان از این کشور، از هیچ جنایتی فروگذار نمی‌کنند و قتل‌‌های دسته‌جمعی که هرازگاهی اخباری در مورد آن درز می‌کند، گوشه‌ای از این جنایات است./980/ب102/د

منبع: ایکنا

ارسال نظرات