۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۱۹۸۴۲۵
در کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان مطرح شد؛

مقایسه اصول حکومت‌داری بر مبنای ولایت فقیه و سکولاریسم

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه امام علی(ع) اصفهان با اشاره به تفاوت های فلسفه سیاسی غرب و جهان اسلام گفت: در دوران سیطره کلیسا بر اروپا در دوره رنسانس روشنفکران برای مبارزه با کلیسا و پایان دادن به چیرگی آن نظریه سکولاریسم را مطرح کردند.
کرسي آزاد انديشي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مهدی فرزین، مدیر مدرسه علمیه امام علی(ع) اصفهان، امروز در کرسی آزاد اندیشی حوزه علمیه اصفهان که در مدرسه علمیه امام علی(ع) این شهر برگزار شد، تصریح کرد: اصول اخلاقی و سیاسی آمریکا بر اساس اصالت منفعت است و این که رییس جمهور آمریکا هرکشوری که با آنها متحد نباشد را دشمن تلقی می کند ریشه در فلسفه سیاسی ایالات متحده دارد.
وی در ادامه با اشاره به شریعت محور بودن فلسفه سیاسی اسلام افزود: در دوران رنسانس و پس از این که کلیسا بر حکومت های اروپا سیطره پیدا کرد و در پی مشکلاتی که برای جوامع پیش آمد روشنفکران برای مقابله و مبارزه با چیرگی کلیسا نظریه سکولاریسم را مطرح کردند و در ادامه آن گرایش به الحاد و اومانیسم پیش آمد و عقلانیت را در برابر دین و شریعت قرار دادند.
حجت الاسلام فرزین خاطرنشان کرد: در نگاه تاریخی و عملکرد حکومت های دینی مشاهده می شود که حکومت هایی مانند کلیسا و حکومت امویان و عباسیان با گسترش ظلم و فساد در قلمرو خود و در میان جامعه تحت عنوان حکومت دینی مرتکب جنایات بسیاری شدند و برخی با استناد به این شواهد خواستار جدایی دین از سیاست شدند.
مدیر مدرسه علمیه امام علی(ع) ضمن تأکید بر پیدایش سکولاریسم در دوره رنسانس برای پایان بخشیدن به ظلم و فساد کلیسا گفت: برخی دین را به عنوان پدیده ای اجتماعی مطرح می کنند نه پدیده ای الهی، دینی که پیش از تولد تا پس از تولد را برای انسان برنامه ریزی کرده است در نظر برخی جامعه شناسان ابداعی از سوی بشر تلقی شده که برای جبران برخی کاستی ها و به عنوان نوعی دلگرمی و تکیه گاه به وجود آمده است.
وی ابراز داشت: برخی نگاهشان نسبت به دین و رابطه آن با سیاست صرفا تدین افراد حاکم است و در واقع حکومت دینی را تعبیر به حکومت دین داران می کنند و قائلند که حکومت باید در اختیار طبقات خاص دینی مانند روحانیت باشد و نیازی است قوانین اجتماعی قوانین دینی و شرعی باشد بلکه تنها حکومت افراد دین دار و نظارت آنها بر جامعه به عنوان مسؤولان حکومتی کافی است.
حجت الاسلام فرزین با اشاره به نظریه شیعه پیرامون حکومت بر مبنای ولایت فقیه اظهار داشت: حاکمیت ولی فقیه به معنای استبداد ولی فقیه نیست بلکه به معنای مرجعیت دین و بنیانگذاری قوانین بر اساس شریعت و دین است و حقیقتا کسی به غیر از خداوند کسی نمی تواند برنامه ای برای اجرای و مدیریت زندگی انسان داشته باشد، رابط انسان با خدا در نظریه پردازی سیاسی اجتماعی تشیع، ائمه اطهار(ع) هستند و پس از آنها ولی فقیه رابط انسان با خداوند است.
مدیر مدرسه علمیه امام علی ابراز داشت: ولی فقیه کسی است که کارشناس دین است و احاطه کامل بر دین دارد، بحث حکومت نه تنها به عنوان یک مبحث شرعی و دینی مطرح است بلکه مقوله ای بدیهی و عقلی است و بنابر حکم عقل در سطح جامعه باید یک فصل الخطاب وجود داشته باشد تا بتواند به مسائل نظم ببخشد و این که مشاهده می شود ائمه اطهار(ع) به دنبال تشکیل حکومت نبوده اند به علت نبود امکانات در دوران حضرات معصومین بوده است.
حجت الاسلام فرزین در ادامه گفت: در جامعه شیعی اگر قرار باشد، شخصی به عنوان حاکم و قانون‌گذار مشخص شود بدیهی است باید شخصی باشد که به قوانین دین و مسائل شرعی وارد باشد و مطرح کردن امکان افساد و خطا و اشتباه بحثی نیست که فقط شامل حکومت دینی شود بلکه در تمام حکومت های جهان و حتی زندگی انسان مطرح است که نمی توان به بهانه امکان خطا کردن از تشکیل حکومت و زندگی روزمره چشم پوشی کرد.
وی با اشاره به وظایف مجلس خبرگان رهبری پیرامون نظارت بر رهبری در ایران تصریح کرد: اگر حاکم دینی دچار فساد شود خود به خود عزل می‌شود و البته مجلس خبرگان که متشکل از مجتهدین عادل است اقدام به برکناری وی و معرفی رهبر جدید می کند، امروزه جهان غرب که مدعی مدیریت جهانی است اعتراف به عجز در برابر ایران به واسطه وجود رهبری دینی و ولایت فقیه می کند.
مدیر مدرسه علمیه امام علی خاطرنشان کرد: برنامه ای که در اکراین پیاده و منجر به سقوط دولت شد در فتنه سال 88 نیز قرار بود در ایران پیاده شود که بنابر اظهارات غرب وجود ولی فقیه و رهبری دینی موجب شد که توطئه های غرب برای سرنگونی جمهوری اسلامی بی نتیجه بماند و این از مواردی است که بیانگر اهمیت جایگاه و نقش رهبری در حکومت است.
حجت الاسلام فرزین با اشاره به شبهه ای پیرامون ولایت فقیه افزود: برخی مدعی می شوند که اگر حاکم دینی در همه امور کشور متخصص نباشد صلاحیت حکومت را ندارد این در حالی است که در هیچ کجای جهان حاکم و رئیس جمهوری وجود ندارد که بر همه امور احاطه کامل داشته باشد و دارای تخصص در همه زمینه ها باشد بلکه بنابر مبنای فقه و ولایت فقیه حاکم دینی باید دارای آگاهی و بصیرت نسبت به مسائل جهان باشد ضمن این که ولی فقیه یک متخصص در امور دینی است./939/پ202/س
ارسال نظرات