۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۲۰۴۱۳۱
کارشناس مسائل سیاسی:

تنها فایده توافقنامه ژنو آشکار شدن چهره واقعی دشمنان بود

خبرگزاری رسا ـ نصری با اشاره به برخی پیامدهای منفی توافقنامه ژنو گفت: از توافقنامه ژنو دستاوردی برای کشور حاصل نشد جز این که چهره واقعی آمریکا و اروپا مشخص شد و معلوم شد که مسأله تنها انرژی هسته ای نیست
دکتر محسن نصري اصفهاني استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مسائل سياسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان،  استاد محسن نصری استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در جمع دانشجویان دانشکده فنی مهاجر به نقد و بررسی توافقنامه ژنو پرداخت و تصریح کرد: در دوران ریاست حجت الاسلام روحانی بر شورای عالی امنیت ملی کشور ما بسیار با خیانت های اروپایی ها مواجه شد.

وی در ادامه افزود: قراردادی که قرار بود ظرف چند ماه به نتیجه برسد چندسال به طول انجامید و پس از این که بنابر تصمیم روحانی و دولت وقت برنامه های هسته ای به حالت تعلیق درآمد همچنان اروپایی ها و آمریکا از برنامه های هسته ای کشور ابراز نگرانی می کردند و رسما اعلام می کردند که برنامه های هسته ای ایران به طور کامل باید تعطیل شود تا اعتماد آنها جلب گردد.

استاد حوزه و دانشگاه بر سرکار آمدن احمدی نژاد را موجب تغییر فضای دیپلماسی کشور و برنامه های هسته ای دانست و تصریح کرد: با روی کار آمدن احمدی نژاد ایران در رده کشورهای برتر هسته ای جهان قرار گرفت و بدون در نظر گرفتن فشارهای دشمن کشور در برنامه های هسته ای پیشرفت های بسیاری کرد و دستاوردهای مهمی داشت که غنی سازی 20 درصد یکی از مهمترین این دستاوردهاست.

وی با اشاره به کارشکنی آژانس انرژی هسته ای و اتحادیه اروپایی در سال 86 علیرغم اعتمادسازی های ایران ابراز داشت: استفاده از تعبیر آشتی با دنیا اشتباه است زیرا انگلیس و آمریکا و متحدانشان تمام دنیا نیستند و بیانیه 120 کشور جنبش عدم تعهد در حمایت از جمهوری اسلامی ایران بیانگر ارتباط خوب کشورمان با دولت و ملت کشورهای مختلف دارد.

نصری خاطر نشان کرد: کشورهای غربی که دستشویی یک معدن در بندرعباس را به عنوان تأسیسات خطرناک و انبار تسلیحات هسته ای معرفی می کنند چگونه می خواهند برای برنامه های صلح آمیز هسته ای کشور ما تعیین تکلیف کنند و تشخیص صحیح و دقیقی نسبت به برنامه های هسته ای ایران داشته باشند.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به این که توافقنامه ژنو دارای ابهامات زیادی است، گفت: عراقچی که از اعضای تیم مذاکره کننده ایران درباره موضوع هسته ای با 5+1 می باشد عبارت رییس جمهور در نامه به رهبر معظم انقلاب پیرامون به رسمیت شناخته شدن حق هسته ای ایران توسط غرب را اشتباه می خواند و همین مسأله بیانگر ابهامات و مشکلات توافقنامه ژنو است.

وی با اشاره به این که گروه 5+1 در توافقنامه ژنو حتی برای مجلس شورای اسلامی هم تعیین تکلیف کرده است خاطر نشان کرد: با پذیرفتن پروتکل الحاقی امنیت در کشور ما از بین می رود زیرا بنابر این پروتکل به غربی ها اجازه داده می شود به بهانه برنامه های هسته ای غیر صلح آمیز هر زمان که خواستند به هر نقطه ای از کشور ورود پیدا کنند و اگر این پروتکل فایده ای داشت آمریکا تا کنون آن را پذیرفته بود.

نصری در ادامه افزود: در توافقنامه ژنو تحریم های اساسی برطرف نشد بلکه تحریم واردات قطعات هواپیماهای فرسوده و رده خارجی و طلاهای ایران در حالی که پول های کشور همچنان بلوکه می باشد برداشته شده است و اگر تحریم پتروشیمی برداشته شده است به علت نیاز اروپا به مواد اولیه ایران می باشد و همچنین برطرف شدن تحریم قطعات خودرو به منظور جلوگیری از زیان شرکت های نظیر رنو و پژو فرانسه است.

کارشناس مسائل سیاسی ضمن تأکید بر این که به امید آمریکا و اروپا و با تکیه بر آن ها مشکلی حل نمی شود گفت: 2/4دهم میلیاردی که از اموال بلوکه شده کشور آزاد شده است به حساب های مسدود شده واریز گردیده است و تا کنون حتی یک ریال این مبلغ به کشور وارد نشده است.

استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: علت خوشبینی رییس جمهور به اروپا و آمریکا مشخص نیست و در توافقنامه ژنو نیز دستاوردی حاصل نشد جز این که چهره واقعی آمریکا و اروپا مشخص شد و معلوم شد که مسأله تنها انرژی هسته ای نیست بلکه در همین مذاکرات اخیر شاهد بودیم که توانمندی های موشکی جمهوری اسلامی و اتهام حمایت از تروریست از سوی غرب مطرح شد.

وی با اشاره به این که تولید اورانیوم با غنای 20 درصد یک دستاورد بسیار مهم و بزرگ بود، گفت: پیش از ایران تنها سه کشور تولید اورانیوم با غنای 20 درصد داشتند که ایران چهارمین کشور در جهان است که به این دستاورد مهم رسید و زمانی که در مذاکرات در دولت قبلی ایران اعلام کرد که اقدام به تولید اورانیوم غنی سازی شده 20 درصدی می کند از سوی اروپایی ها مورد تمسخر واقع شد و حتی سارکوزی این مسأله را یک بلوف سیاسی خواند.

نصری با اشاره به این که ترور شهید شهریاری به علت توانمندی استثنایی وی در انجام محاسبات غنی سازی بیست درصد بود، ابراز داشت: شهید شهریاری این حرکت عظیم را بدون هیچ چشم داشتی و دریافت حتی یک ریال انجام داد و به همین علت بود که دشمنانی که همواره می خواسته اند مانع پیشرفت های جمهوری اسلامی شوند اقدام به ترور این دانشمند بزرگ کردند.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به این که مقام معظم رهبری بیشترین اقدامات علیه توافقنامه ژنو را انجام داده اند تصریح کرد: تأکید ایشان بر اتکا به توانمندی های داخلی و اعلام بی فایده بودن مذاکره با غرب از مهمترین این اقدامات است البته قرار نیست که رهبری در تمام امور ورود پیدا کنند بلکه ایشان سیاست های کلی نظام را تعیین می کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ابراز نگرانی مقام معظم رهبری از اعتماد به دشمن و مشکلات فرهنگی کشور در دولت اخیر خاطر نشان کرد: دولت یازدهم در مسائل فرهنگی دچار مشکل است و نشریه 9 دی به علت نقد توافقنامه ژنو توسط دولت توقیف می شود در حالی که شاهد بی توجهی و حتی دفاع دولت از روزنامه آسمان که به قرآن و شرع اسلام توهین کرد هستیم.

نصری تصریح کرد: دولت به علت این که منتخب عده ای از مردم است خود را شاخصه افکار عمومی می داند و بر این اساس اقدام به ممیزی می کند و به خود اجازه می دهد برای مردم و افکار عمومی عرف را تعیین کند و بنابر آن اقدام کند در صورتی که حقیقت خلاف این امر است.

وی با اشاره به این که مقام معظم رهبری در گذشته نیز به نرمش قهرمانانه اشاره داشتند، گفت: نرمش قهرمانانه به معنای پذیرفتن شکست نیست بلکه منظور از نرمش قهرمانانه تغییر تاکتیک است نه تغییر استراتژی و پذیرفتن برتری دشمن و به همین منظور است که مقام معظم رهبری با به وجود آمدن شرایط موجود مجددا مسأله نرمش قهرمانانه را مطرح کردند./1304/پ201/ج

ارسال نظرات