۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۲۰۵۰۴۰

روسیه مخالف برپایی ژنو 2 درباره اوکراین

خبرگزاری رسا ـ اوضاع هم‌اکنون در شرق اوکراین آرام است و در برخی از شهرها، مراسم ‌خاک‌سپاری کشته‌شدگان برگزار می‌شود. کارشناسان معتقدند که این آرامش، با توجه به رویدادهای سیاسی‌ روزهای آینده موقتی است.
سرگي لاوروف وزير امور خارجه روسيه

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دویچه وله در خبری گفت: سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در نشست سالانه‌ شورای اروپا که در وین برگزار شد، اعلام کرد که برپایی کنفرانس ژنو 2 درباره بحران اوکراین بدون در نظر گرفتن خواست‌های جدایی‌طلبان با موفقیت همراه نخواهد بود.


وزیر خارجه روسیه در این رابطه گفت: «اگر ما دوباره مثل گذشته بدون حضور نمایندگان مخالفان گردهم آییم، نتیجه‌ای نخواهد داشت.»


دولت اوکراین اما از پذیرش این شرط سرباز زد. لاوروف هم‌چنین از دولت‌های غربی و شرقی خواست، در راه برقرار گفت‌وگوی ملی در اوکراین تلاش کنند.


در نخستین کنفرانس ژنو که روز 17 آوریل برگزار شد، نمایندگان روسیه، اوکراین، ایالات متحده‌ آمریکا و اتحادیه‌ اروپا به توافق رسیدند که گروه‌های مسلح غیرقانونی خلع‌سلاح و به درگیری‌های خونین در شرق اوکراین پایان داده شود. ولی نه تنها هیچ یک از این تصمیم‌ها اجرا نشد، بلکه دامنه بحران گسترش یافت و نبرد میان ارتش اوکراین و شبه‌نظامیان هوادار روسیه، به ویژه در نزدیکی شهر اسلاویانسک در شرق این کشور شدیدتر شد.


آرسن آواکف، وزیر کشور اوکراین، روز سه‌شنبه (6 مه) از کشته‌شدن بیش از 30 جدایی‌طلب هوادار روسیه در نزدیکی اسلاویانسک خبر داد. شورشیان در مقابل اعلام کردند که تنها 4 تن از شبه‌نظامیان جان خود را از دست داده‌اند.


به گزارش رویترز، اوضاع هم‌اکنون در شرق اوکراین آرام است و در برخی از شهرها، مراسم ‌خاک‌سپاری کشته‌شدگان برگزار می‌شود. کارشناسان معتقدند که این آرامش، با توجه به رویدادهای سیاسی‌ روزهای آینده موقتی است: از جمله روز جمعه (9 مه) سالگرد پیروزی ارتش سرخ بر نیروهای نظامی آلمان هیتلری در مسکو جشن نظامی گرفته می‌شود.


به گزارش خبرگزاری‌ها، قرار است مراسم سالگرد پیروزی در جنگ جهانی دوم در شبه‌جزیره‌ی کریمه نیز که روسیه آن را در ماه مارس 2014 به خاک روسیه ملحق کرده، برگزار شود. گفته می‌شود که ولادیمیر پوتین نیز در مراسم رژه‌ نظامی در کریمه شرکت خواهد کرد.


به نظر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، برپایی این جشن با شرکت پوتین در کریمه در شرایط کنونی اوکراین، "استفاده‌ی ابزاری" از این سالگرد است. آنگلا مرکل در این رابطه می‌گوید: «به نظر من باعث تاسف است که از چنین روزی استفاده شود و در چنین شرایط بحرانی مراسم رژه‌ی نظامی برگزار شود.»


هم‌چنین قرار است روز یک‌شنبه (11 مه) در منطقه‌ی دونتسک یک همه‌پرسی نظیر رفراندوم شبه‌جزیره‌ی کریمه برگزار شود. بیش از 3 میلیون و 500 واجد شرایط رای‌دادن می‌توانند در این همه‌پرسی که از سوی جدایی‌طلبان هوادار روسیه برنامه‌ریزی شده، شرکت کنند و در مورد "استقلال جمهوری خلق دونتسک" تصمیم بگیرند.


در این میان انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری اوکراین نیز که قرار است روز یک‌شنبه (25 مه) برگزار شود، در پیش است. روسیه، با انجام این انتخابات که از سوی نمایندگان مجلس اوکراین پس از برکناری ویکتور یاناکوویچ، رئیس‌جمهور وقت این کشور به تصویب رسید، موافق نیست. لاوروف در حاشیه‌ نشست سالانه‌ شورای اروپا گفت که چنین انتخاباتی در شرایطی که ارتش اوکراین علیه بخشی از مردم این کشور وارد عمل شده، بی‌معنا است./1421/1409/ح

ارسال نظرات