۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۲
کد خبر: ۲۰۵۰۵۸
آیت‌الله جوادی آملی:

شاگرد قرآن کسی است که با هر دسیسه‌ای تغییر نپذیرد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله جوادی آملی با تأکید بر این‌که کسی که هر حرفی او را تغییر ندهد و با هر دسیسه‌ای نشود او را زیر رو کرد، شاگرد قرآن است، ابراز کرد: اگر می‌خواهیم ببینیم قرآنی حرف می‌زنیم باید ببینیم نفوذ ناپذیر هستیم یا نه.
 دارالقرآن علامه طباطبايي در قم دهمين همايش اساتيد تفسير قرآن در دارالقرآن علامه طباطبايي دهمين همايش اساتيد تفسير قرآن در دارالقرآن علامه طباطبايي دهمين همايش اساتيد تفسير قرآن در دارالقرآن علامه طباطبايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی چهارشنبه شب در دهمین همایش اساتید تفسیر قرآن که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: اساتید تفسیر جماعتی را تشکیل داده‌اند که امام آن قرآن است.

وی با بیان این‌که هر گروهی نیاز به امام و اسوه دارد،‌ ابراز کرد: حضرت علی(ع) فرمودند: متقی کسی است که هویت خود را به پیشگاه قرآن بسپارد،‌ رهبری قرآن را بپذیرد و او را اِمام و اَمام خود قرار دهد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان این‌که کسانی که قرآن را امام خود قرار داده‌اند باید در همه حالات از آن پیروی کنند، اظهار کرد:‌ همانگونه که در نماز جماعت کسی در مقابل امام سخن نمی‌گوید هیچ کسی نباید در برابر قرآن سخن بگوید.

استاد برجسته تفسیر قرآن با اشاره به این‌که مفسر قرآن باید حرف قرآن را گوش کند و آنرا بیان کند، گفت:‌ اقوَم بودن قرآن یعنی این‌که قرآن حق،‌ صدق، نور، ‌مصون از نفوذ پذیری و منزه از اختلاف و تخلف است.

وی ادامه داد: کتابی که حق است دو عنصر محوری دارد یکی این‌که محقق می‌پروراند در بخش علم و متحقق می‌پروراند در بخش عمل؛ آن مفسری که محقق عینی نباشد به قرآن اقتدا نکرده و آن مفسری که متحقق عملی نباشد به قرآن اقتدا نکرده است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه تأکید کرد: اگر قرآن حق است مأموم باید در بخش فهم، اندیشه و علم محقق و در بخش انگیزه و عمل صالح متحقق باشد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به آیات قرآن، قرآن را کتاب صدق خواند و گفت:‌ قرآن هم صدق مخبری و هم صدق خبری تحویل می‌دهد؛ اگر کسی مفسر شد گوهر ذاتش باید صادق باشد و هرگز به این فکر نباشد که چیزی ببافد و بگوید.

استاد برجسته تفسیر قرآن ادامه داد: مفسر قرآن هم در مقام خبر از کذب خبری منزه است هم در گوهر ذاتش از کبر مخبری بودن منزه است.

وی با بیان این‌که قرآن کتاب عزیر خوانده شده است، ابراز کرد: به آن سرزمین سخت و نفوذ ناپذیر عزیز گفته می‌شود و قرآن نفوذ ناپذیر است؛ اگر بخواهی حرف خود را بر قرآن تحمیل کنی بر می‌گردد و در برابر کم یا زیاد کردن، نفوذ نا پذیر است.

وی با بیان این‌که کسی که به قرآن اقتدا کرد باید نفوذ ناپذیر باشد؛ گفت: معنای نفوذ ناپذیری تقوا و عدالت نیست، نفوذ نا پذیری یعنی این‌که هیچ گروهی نتواند در او اثر کند تا حرف خود را به زبان او در جامعه منتقل کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با تأکید بر این‌که کسی که هر حرفی او را تغییر ندهد و با هر دسیسه‌ای نشود او را زیر رو کرد، شاگرد قرآن است، ابراز کرد: اگر می‌خواهیم ببینیم قرآنی حرف می‌زنیم باید ببینیم نفوذ ناپذیر هستیم یا نه؛ ممکن است کسی قرآنی حرف بزند اما طرز تفکر دیگری داشته باشد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان این‌که قرآن می‌فرماید هرگز حاضر نیستم جامعه‌ای با هم اختلاف داشته باشند، اظهار کرد: قرآن چون یکسان حرف می‌زند مأمومان خود را نیز به وحدت دعوت می‌کند.

وی بر ضرورت تدبر در قرآن تأکید کرد و گفت: اگر کسی اهل تدبر نباشد اهل تفسیر نیست و اگر کسی دلش قفل باشد او اهل تدبر نیست چه رسد که اهل تفسیر باشد.

استاد برجسته تفسیر قرآن با بیان این‌که مردان الهی کسانی هستند که نه تنها از بازی فاصله می‌گیرند بلکه بازی هم نمی‌تواند آنها را سرگرم کند، افزود: در هر عصری و نسلی مردانی پیدا می‌شوند که خدا با آنها مناجات می‌کند، با آنها حرف می‌زند و آنها را بیدار می‌کند و این افراد دیگر دچار خواب و توهم نمی‌شوند./927/پ202/ج

ارسال نظرات