۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۲۰۷۳۴۸
رسا گزارش می دهد؛

ضرورت تبیین لوازم تحقق مدیریت جهادی در بین جامعه

خبرگزاری رسا ـ از آن جایی که امسال به نام «فرهنگ و اقتصاد با مدیریت جهادی و عزم ملی» نامگذاری شده است و تحقق شعار سال و قدم گذاشتن در این مسیر بر همگان واجب است، بنابراین نخستین قدم در جهت تحقق شعار سال، تبیین و القای روحیه جهادی به جامعه است و تا این روحیه در مردم ما نهادینه نشود، به یقین مشکلات اقتصادی و فرهنگی کشور برطرف نخواهد شد.
اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، از آن جایی که امسال به نام «فرهنگ و اقتصاد با مدیریت جهادی و عزم ملی» نامگذاری شده است و تحقق شعار سال و قدم گذاشتن در این مسیر بر همگان واجب است، بنابراین نخستین قدم در جهت تحقق شعار سال، تبیین و القای روحیه جهادی به جامعه است و تا این روحیه در مردم ما نهادینه نشود، به یقین مشکلات اقتصادی و فرهنگی کشور برطرف نخواهد شد.
 
در این گزارش بر آن هستیم که به نقش و راه های تبیین مدیریت جهادی در جامعه که از نیازهای اساسی امروز کشور ما است، بپردازیم.
 
حجت الاسلام محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد با بیان این که راه و مسیر انقلاب در سال جدید، با پیام نوروزی ولی امر مسلمین جهان در مدیریت جهادی ترسیم شده است که این مدیریت جهادی، وظیفه همگانی است و همه نسبت به تحقق آن، مؤظفند، تصریح کرد: منظور از مدیریت جهادی، حضور همگانی است یعنی همان روحیه ای که جامعه و کشور در دوران دفاع مقدس داشت.
 
امام جمعه شهرکرد با بیان این که روحیه جهادی، روحیه حاکم بر دوران دفاع مقدس بود، ادامه داد: اگر قرار است همین روحیه نیز بر مدیریت امروز نظام حاکم باشد، نیازمند لوازمی است که در سایه درک آن لوازم، روحیه جهادی در جامعه نهادینه و محقق خواهد شد.
 
حجت الاسلام و المسلمین نکونام، درک شرایط جنگی را نخستین لازمه تحقق روحیه جهادی بیان کرد و افزود: اگر همه جامعه به این باور رسیدند که در شرایط جنگ هستیم، روحیه و مدیریت جهادی زنده خواهد ماند.
 
وی با بیان این که دومین لازمه تحقق روحیه جهادی، غافل نشدن از دشمن در هر شرایطی است، ابراز داشت: اگر دشمن را در مقابل خودمان دیدیم، روحیه جهادی جامعه را قوت بخشیده ایم؛ بدانید و آگاه باشید که امروز دشمن نه تنها پشت دروازه های شهر و نه در همه خانواده ها، بلکه در همه جیب های جوانان ما قرار دارد و لحظه به لحظه در حال تعقیب آن ها است.
 
رییس شورای استانی حوزه های علمیه چهار محال و بختیاری، مقدس شماردن دفاع در برابر دشمن و هجمه بر او را سومین لازمه تحقق مدیریت و روحیه جهادی در جامعه بیان کرد و گفت: در دوران دفاع مقدس، چنین روحیه ای بر رزمندگان حاکم بود که برای مبارزه و شهید شدن در راه اسلام، ارزش ویژه قائل بودند و به یقین اگر این نگاه، امروز نیز بر جامعه ما حاکم شود، عرصه جهادی محقق خواهد شد.
 
امام جمعه شهرکرد، همچنین ایمان عمیق بر راه و داشته های بومی را نیز از دیگر لوازم تحقق روحیه جهادی در جامعه بیان کرد و افزود: امروز جامعه و نظام ما، ثروتمندترین جامعه روی کره زمین است چرا که هم اسلام دارند و هم ارزش های اسلامی و هم انقلابی اسلامی و این سه مسئله بالاترین داشته ملت ایران است.
 
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با بیان این که همه داشته های نظام تنها در سایه تمسک به ولایت و ولایت فقیه حفظ می شود، خاطرنشان کرد: اگر به این باور وجودی رسیدیم که تنها در سایه ولایت فقیه است که به مملک آسیبی وارد نمی شود، به یقین همه داشته های نظام حفظ خواهد شد.
 
حجت الاسلام و المسلمین نکونام با تأکید بر این که روحیه جهادی باید تحت یک مدیریت انجام گیرد، ابراز داشت: بدانید و آگاه باشید که مهم مدیریت جهادی است، نه حرکت جهادی؛ در دوران دفاع مقدس، همه با روحیه جهادی تحت فرماندهی کل قوا حرکت می کردند و این لازمه امروز جامعه ما است.
 
 
«ما می توانیم» شاخص اصلی روحیه جهادی
 
در ادامه نیز قاسم سلیمانی، استاندار چهارمحال و بختیاری، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد با اشاره به این که رفع مشکلات امروزی کشور در گرو روحیه جهادی است، ابراز داشت: در اصطلاح به هر نوع اقدام در راه خدا و پیشبرد اسلام با ویژگی ایستادگی و مبارزه با دشمنان اسلام «جهاد» گویند و بر همین اساس رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند، جهاد یک بار معنایی ویژه‌ای دارد؛ جهاد در همه مرزهای اسلام با کفر موضوعیت دارد و در تمام عرصه‌های زندگی مانند نظامی، سیاسی، فرهنگی، علمی، فنی و اقتصادی مطرح است.
 
سلیمانی با بیان این که مدیریت حضرت امام(ره) یک مدیریت جهادی بود و ایشان با برخورداری از روحیه جهادی در حد اعلی، تمامی مسلمان جهان و حتی تمامی مستضعفان جهان را به قیام علیه ظالمان و ستمگران دعوت ‌کردند، گفت: حضرت امام(ره) با چنین ایمان و روحیه‌ای ‌فرمودند: «ای مستضعفین جهان! برخیزید و در مقابل ابرقدرت‌ها بایستید، که اگر ایستادید، این ها هیچ کاری نمی‌توانند بکنند.»
 
وی، خودباوری را رکن و اساس روحیه جهادی دانست و افزود: حضرت امام با انقلاب اسلامی، فرهنگ ملت ایران را متحول ساخت و «اعتماد به نفس» و «خودباوری» را جایگزین فرهنگ خودباختگی و «ضعف نفس» کرد و این نیاز امروز جامعه اسلامی ما برای رفع مشکلات است.
 
نماینده عالی دولت در چهارمحال و بختیاری، «ما میتوانیم» را شاخص اصلی روحیه جهادی عنوان کرد و ابراز داشت: در فرهنگ و روحیه جهادی که حضرت امام(ره) در عصر ما آن را پایه‌گذاری کردند، «ما می‌توانیم» از شاخص‌های اصلی چنین فرهنگی است که امروز در رأس امور دولت و نظام نیز قرار دارد.
   
 
رصد مسائل مختلف لازمه روحیه جهادی
 
حجت الاسلام سید محمد احمدی، مدیر استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، با اشاره به نقش روحانیان در تبیین شعار سال در جامعه، گفت: رشد و توسعه جامعه در سایه ترویج و گسترش فرهنگ اسلامی محقق می‌شود.
 
وی با اشاره به نقش مهم روحانیت در تبیین شعار سال در جامعه، افزود: روحانیان با تبیین و ترویج تعالیم و مبانی دینی و نشر آموزه های دینی نقش بسیار مهمی در فرهنگ سازی و تحقق شعار امسال ایفا می‌کنند.
 
امام جمعه فرخشهر، رصد مسائل مختلف را لازمه روحیه جهادی دانست و ابراز داشت: شناخت توانایی‌ها و نقاط ضعف دشمن و نیروهای خودی در این عرصه بسیار مهم است؛ یک مدیر جهادی فرهنگی باید دائما در حال رصد توطئه‌های دشمنان باشد و برای مهار کردن آن ها با تمام وجود قیام کند و در این راه شب و روز نشناسد.
 
این مقام مسؤل با تأکید بر این که مدیر جهادی باید در عرصه‌های دیگر نیز چنین روحیه‌ای داشته باشد، گفت: به عنوان مثال در بحث اقتصاد نیز باید ابتدا نابسامانی‌ها، آسیب‌ها و نقاط قوت را شناسایی و از سوی دیگر نقشه‌های دشمنان برای ضربه زدن به اقتصاد را خنثی کرد و برای بارور کردن داشته‌ها و اصلاح و جبران مشکلات تلاش شبانه روزی داشت.
 
حجت الاسلام احمدی، به ضرورت های اجرای مدیریت جهادی پرداخت و گفت: شرایطی که در عرصه اجرایی کشور و درحوزه فرهنگ و اقتصاد داریم، به گونه ای است که نیاز به مجاهدت مدیران، مسؤلان و مردم دارد تا نظام جمهوری اسلامی ایران به موفقیت در همه عرصه ها دست یابد.
 
 
اعتقاد به ولایت، مهم ترین شاخص‌ مدیریت جهادی
 
حجت الاسلام سید ابوالحسن فاطمی، مدیر حوزه علمیه شهرکرد نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، با اشاره به این که باید بدانیم مدیریت جهادی در مقابل چه مدیریتی مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: مدیریتی جهادی یعنی در فضایی عمل کردن که یک طرف آن اراده دشمن برای تقابل، حضور دارد.
 
وی با بیان این که در سال‌های دهه 60 به دلیل مسائلی نظیر جنگ و دوران دفاع مقدس که پیش آمد، ناگزیر به ورود در مدیریت جهادی بودیم، گفت: وقتی جنگ تمام شد عده‌ای معتقد بودند که جهاد به پایان رسیده است، اما جلوه‌های تازه‌ای از جهاد پیش روی ما بود و با اعلام پایان جهاد، مجموعه‌ای از اقدامات فرهنگی را آغاز کردند.
 
این مسؤل، ایمان به خداوند و اعتماد به او را یکی از شاخص‌های مدیریت جهادی دانست و گفت: گاهی اوقات ما به ظاهر به خداوند ایمان داریم، اما اعتماد نداریم، بنابراین در مواقعی که می‌گوییم توکل به خدا، از طرفی به دنبال کانال باز کردن از طریق یک آدم سرشناس می‌گردیم که راه را باز کنیم.
 
امام جمعه موقت شهرکرد، امیدواری و پرهیز از یاس و ناامیدی را یکی دیگر از شاخص‌های مدیریت جهادی دانست و افزود: رهبر انقلاب به طور مستمر، در طول سال‌های تصدی مسؤلیت خطیرشان همواره بر ایجاد امیدواری بین همه اقشار مردم و به خصوص جوانان تدکید کردند، بنابراین نباید هیچ‌گاه بگذاریم که امیدها کشته شوند چرا که اگر امید از بین برود، آمادگی برای ذلت آغاز می‌شود.
 
این مدرس حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش، خودباوری را یکی دیگر از شاخص‌‌های مدیریت جهادی دانست و افزود: البته خودباوری در درون خودش آسیب‌ خودشیفتگی را نیز دارد؛ انسان در خودباوری نباید دچار خودشیفتگی شود، اما باید قبول کنیم که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیاری داریم و باید خودمان را باور کنیم و بدانیم که خیلی بیشتر از این ها هستیم.
 
مدیر حوزه علمیه شهرکرد، اخلاص را یکی دیگر از شاخص‌های مدیریت جهادی دانست و گفت: اگر همه مواردی که برای مدیریت جهادی عنوان کردیم موجود باشد، اما اخلاص نباشد، هر روز ممکن است که به گوشه‌ای از کار لطمه وارد شود و به یقین، اگر اخلاص در کار نباشد از مسیر حق و الهی منحرف می‌شویم.
 
امام جمعه موقت شهرکرد در ادامه، داشتن غیرت دینی، اعتقادی و انقلابی را از دیگر شاخص‌های مدیریت جهادی بیان کرد و اظهار داشت: داشتن غیرت دینی، اعتقاد و انقلابی در برابر دشمنان خدا به هیچ وجه منافاتی با روحیه رأفت و رحمت در برابر مؤمنان و دوستان خدا ندارد.
 
وی تأکید کرد: استفاده کردن از روش‌های علمی و با تدبیر و برنامه‌ای عمل کردن، منافاتی با پایبندی به ارزش‌های اسلامی، دینی و اعتقادی ندارد؛ ما در تئوری به اندازه سر سوزنی از آرمان‌های‌مان کوتاه نمی‌آییم، اما ممکن است در بعضی از جاها به نظر آید که کوتاه آمده‌ایم که رهبر انقلاب نیز از آن به نرمش قهرمانانه تعبیر می‌کنند، و این بدان معنا نیست که ما از آرمان‌های‌ خود کوتاه آمده‌ایم.
 
حجت الاسلام فاطمی، اعتقاد به عمل جبهه‌ای را یکی دیگر از شاخص‌های تحقق مدیریت جهادی دانست و افزود: حضرت آقا در همه حوزه‌ها به خصوص حوزه فرهنگ بر کار جهادی تأکید دارند.
 
وی ادامه داد: عمل جبهه‌ای در حوزه فرهنگ به مراتب ضروری‌تر از عمل جبهه‌ای در حوزه نظامی است و ما به آن باید واقف باشیم.
 
این مقام مسؤل در ادامه ضمن ابراز تأسف از برخی فعالیت‌های فرهنگی به صورت جزیره‌ای گفت: برخی جزیره‌های پراکنده در بعضی اوقات اصرار دارند که خودشان کار جدایی انجام دهند که این خطرناک است و یکی از خطرات آن هم این است که این ها طعمه گرگ‌های عقیدتی و تشکیلاتی می‌شوند.
 
امام جمعه موقت شهرکرد، پرکاری و خستگی‌ناپذیری را یکی دیگر از شاخص‌ مدیریت جهادی تعریف کرد و گفت: ساعت 8 صبح به سر کار آمدن و 2 عصر از کار برگشتن، عمل جهادی نیست؛ ما باید روحیه‌ای خستگی‌ناپذیر و پرکار داشته باشیم.
 
این مقام مسؤل، داشتن روحیه مردمی، سعه صدر و تواضع را یکی دیگر از شاخص‌های مدیریت جهادی دانست و افزود: آمادگی برای قبول انتقاد یکی دیگر از شاخص‌های مدیریت جهادی است؛ مردمداری نباید به مردم‌خدایی منجر شود، بعضی‌ها برای این که دل مردم را به دست آورند، همه آرمان‌هایشان را فدای مردم می‌کنند.
 
وی، ولایتمداری و اعتقاد به ولایت را یکی از مهم ترین شاخص‌های مدیریت جهادی بیان کرد و ادامه داد: افراد باید به نظام ولایت اعتقاد داشته باشند، ما ولایتی‌هایی پیش از انقلاب داشتیم که ولایتی که آن ها از آن دم می‌زدند، حتی امام راحل در مورد ولایتشان فرمودند که آن ها دیانت هم ندارند؛ کسی که وارد ولایت الهی می‌شود باید به سلسله مراتب این ولایت توجه کند، نمی‌شود مرید امام زمان باشی و نایب امام زمان را کنار بگذاری و حتی در مقابلش بایستی.
/9457/503/ر
 
سجاد محمدی فارسانی
ارسال نظرات