۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۲۰۷۳۸۸

پاپ در سزمین های اشغالی

خبرگزاری رسا ـ پاپ فرانچسکو، روز دوشنبه همچنین پس از دیدار با مفتی اعظم در مسجدالقصی در بیت المقدس، در پای دیوار غربی یا دیوار نُدبه حاضر شد.
پاپ

به گزارش سرویس خبرگزاری رسا به نقل از یورونیوز؛ رهبر کاتولیک های جهان، روز دوشنبه، سفر خود به اسرائیل ـ غاصب ـ را با بازدید از «یاد واشِم»، بنای یابود هولوکاست و گرامیداشت یاد شش میلیون یهودی کشته شده در طی جنگ جهانی دوم ادامه داد.

مقصد بعدی پاپ فرانچسکو مقبره تئودور هرتسل، بنیانگذار اسرائیل نوین بود.


دیدار پاپ از این دو مکان مهم برای یهودیان پس از توقف ناگهانی و برنامه ریزی نشده و دعای او در پای دیوار بتونی در بیت لحم بود که اسرائیلی ها بین خود و فلسطینیان کشیده اند.


پاپ فرانچسکو، روز دوشنبه همچنین پس از دیدار با مفتی اعظم در مسجدالقصی در بیت المقدس، در پای دیوار غربی یا دیوار نُدبه حاضر شد.

این دیوار مقدس ترین و آخرین قسمتِ بازمانده از پرستشگاه تاریخی یهودیان است که هفتاد سال پس از میلاد مسیح، توسط رومی ها ویران شد.

پاپ پیش از آن که دیوار ندبه را ترک گوید به رسم سنت و عادت پیامی نوشته شده در کاغذ را در لابلای سنگهای این دیوار نهاد. محتوای این پیام هنوز دانسته نیست.

پاپ از رئیس جمهوری اسرائیل و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی دعوت کرده است تا برای صلح و دعا به واتیکان سفر کنند.

 

لوییز کاربایو، خبرنگار یورونیوز در بیت المقدس می گوید: «پاپ فرانچسکو در سفرش به سرزمین مقدس در پای دو دیوار دعا کرد. اولی در پای دیواری که جدایی می آفریند در بیت لحم، و دومی در پای دیوار غربی در بیت المقدس. در دو هفته آتی، شیمون پرز و محمود عباس نیز در رم دعا خواهند کرد اما با هم و در یکجا.»

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان هم چنین روز یکشنبه نیز در بیت المقدس با بارتولومه اول، اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس دیدار کرده بود.

از این دیدارکه در جریان مراسمی در کلیسای مقبره مقدس برگزار شد، به عنوان فرصتی برای پایان دادن به صد ها سال جدایی و شکاف بین کلیساهای غرب و شرق یاد شده است.


در همین حال مسیحیان فلسطین و اسرائیل مشتاقانه به استقبال و دیدار پاپ رفته بودند که با ممانعت پلیس روبرو شدند. این امر اعتراض و نارضایتی آن ها را برانگیخت.

یکی از این افراد می گوید: «ما برای استقبال از پاپ اینجا آمده ایم. او اینجا به شهر قدیمی ما بیت المقدس آمده. بیت المقدس مال ماست و نه آنها و ما همانطور که می بینید برای عبادت آمده ایم. ما داریم عبادت می کنیم و به پاپ خوش آمد می گوییم. حال آنکه آن ها مانع می شوند.»

سفر پاپ فرانسیس گرچه با هدف تقویت روابط کلیسای کاتولیک با کلیسای ارتدوکس صورت گرفته اما همانطور که خبرنگار یورونیوز می گوید «مسیحیان بیت المقدس که به استقبال از پاپ آمده بودند نتوانستند به پدر مقدس نزدیک شوند چراکه ارتش و پلیس همه ورودی های شهر قدیمی و بویژه مقبره مقدس را بسته بود.» /1409/ح
 

ارسال نظرات