۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۴
کد خبر: ۲۱۵۰۵۵
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی:

میزان نمادهای موجود در شهر، نشانه غنای فرهنگی آن شهر است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: تعداد نمادها در شهرها نشان از تنوع و غنای فرهنگی آن است که در سراسر دنیا مرسوم است که میادین شهرها و مکان های تاریخی، متناسب با آداب و رسوم و فرهنگ آن جامعه آراسته می شود.
حجت الاسلام محمد باقر کريمي، مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي

حجت الاسلام محمد باقر کریمی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه با بیان این که امروز گردشگری به عنوان یکی از مهم ترین صنایع توسعه پایدار است، اظهار داشت: امروزه گردشگری به عنوان یکی از مهم ترین صنایع توسعه پایدار، فرصت بزرگ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای کلان شهرها و مادر شهرهای جهانی از جمله کلان شهرهای ایران به وجود آورده و معماری به عنوان اجتماعی ترین هنر بشری با فضای اطراف انسان مرتبط است.

 

وی افزود: جذب گردشگران سبب توجه جهانی به کشور، رشد و توسعه اقتصادی و همچنین شناخت فرهنگ و تمدن ایرانی می شود.

 

حجت الاسلام کریمی ادامه داد: بی شک بهره گرفتن از علم معماری و استفاده از معماران برتر، سبب ساخت بناهای خاص و تقویت معماری شهری شده و مروری بر موضوع توریسم و گردشگری نشان می دهد و کشورها و شهرهایی که از معماری خاص و جذابی برخوردارند، بیشترین گردشگر را جذب می کنند.

 

وی با اشاره به تأثیر معماری ایرانی بر توسعه صنعت توریسم تأکید کرد: معماری رومیان، ایتالیا را به عنوان مرکز گردشگری در جهان مطرح کرده همان گونه که ایرانیان بسیاری از شهرهای کشورمان از جمله شیراز و اصفهان را مورد توجه جهانیان قرار داده است.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی اضافه کرد: وقتی که اسم یک شهر می آید اولین تصویری که در ذهن ما مجسم می شود یک نقطه برجسته از آن شهر است و این نقطه برجسته همان نماد فرهنگی آن شهر است.

 

وی خاطرنشان کرد: همه کشورها بسته به نوع فرهنگ، حکومت و سابقه تمدنی خود و اهدافی که دنبال می کنند به نمادسازی پرداخته اند یا به نمادهای پیشینیان خود پایبند مانده اند.

 

حجت الاسلام کریمی با بیان این که نماد برای هر شهر و کشوری در بردارنده پیام های مختلفی است که سعی می کند مؤلفه های ماندگاری در اذهان از لحاظ شکل، محتوا و جامعیت در قالب یک نماد بدهد، گفت: تعداد نمادها در شهرها نشان از تنوع و غنای فرهنگی آن است که در سراسر دنیا مرسوم است که میادین شهرها و مکان های تاریخی، متناسب با آداب و رسوم و فرهنگ آن جامعه آراسته می شود.

 

وی تصریح کرد: ورودی و خروجی هر شهر در شکل گیری تصورات ذهنی گردشگران تأثیر زیادی دارد بنابراین باید جلوه هایی از فرهنگ و تمدن هر شهر در گذرگاه ها به تصویر کشیده شود.

 

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی ضمن انتقاد از چشم انداز ورودی ارومیه، گفت: هنگام ورود به مرکز استان با صحنه هایی از ضایعات پلاستیکی، پسماندهای صنایع آلاینده و سوزاندن زباله روبه رو می شویم، که زیبنده این شهر و مردم با فرهنگ آن نیست.

 

وی با خطاب قرار دادن شهرداری، ورود به این عرصه و رسیدگی به اوضاع شکل گرفته را خواستار شد و ادامه داد: شهرداری و مجموعه زیر پوشش آن در داخل شهر و توسعه و عمران مناطق مختلف حرکت های فاخری دارند، که باید دامنه فعالیت ها را به توابع شهر گسترش دهند.

 

حجت السلام کریمی افزود: در استان ما به ویژه ارومیه تپه های باستانی به جای شناسنامه دار شدن و صیانت از آن ها، به محلی برای دفع زباله تبدیل شده بود، که شهرداری از این قبیل حرکات ممانعت به عمل آورده است.

 

وی با اشاره به چاپ یک عنوان کتاب به نام «باغ شهر ارومیه»، گفت: در این کتاب زیبایی ها، ظرفیت های فرهنگی و هنری و قابلیت های مختلف مرکز استان به نگارش درآمده است.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در پایان خاطرنشان کرد: برای تولید چنین اثری در ارتباط با سراسر آذربایجان غربی تلاش می کنیم./1302/ت303/ب

ارسال نظرات