نیازمند عزم ملی برای احیای فرهنگ دینی هستیم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه تبریز امروز در جمع فعالان فرهنگی دانشگاه های آذربایجان شرقی با بیان اینکه دشمن به دنبال شکستن قداست ها، قباحت ها و حرمت ها هستند، اظهار داشت: دفاع از نمادها و وارد کردن سبک زندگی اهل بیت در متن زندگی در راستای عزم ملی برای فرهنگ دینی است.
وی خاطرنشان کرد: وقتی مشاهده می شود بانوی مسلمان برای حضور در عزای امام حسین، آرایش می کند و این مجلس را با مراسم عروسی اشتباه گرفته است، این آیا بی محتوا شدن نمادها نیست. زمانی بود کسی بدون وضو علم امام حسین(ع) را بر نمی داشت. باید دانست که دشمن می خواهد نمادها بی محتوا شوند.
حجت الاسلام نظری با بیان اینکه جامعه مبتلا به ایدز فرهنگی شده است، ادامه داد: وقتی فردی مبتلا به بیماری ایدز می شود، به معنای از بین رفتن مقاومت بدن اوست، یعنی مادامی که مقاومت بدن حل نشده است هرآن باید منتظر مرگ بود. متأسفانه در برخی عرصه ها مقاومت فرهنگی از بین رفته است.
وی با اشاره به اینکه سستی در مسایل فرهنگی از جمله عفاف و حجاب نگران کننده است، تصریح کرد: همسر ناصرالدین شاه وقتی حرمت موقت توتون از میرزای شیرازی صادر شد، قلیان ها را زمین زد. این مقاومت فرهنگی بود. حالا چگونه است؟ امروز بی عفتی ها ترویج می یابد و واکنش قابل توجهی را شاهد نیستیم.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر حساسیت فرهنگی نباشد، سیستم مقاوم فعال نخواهد شد. بی عفتی و بی حجابی و ده ها حرام و نجاسات وارد زندگی شده است و حساسیتی نیست تا مقاومتی باشد. نگران آن هستیم که عرفان های کاذب مانند والنتاین بدون هیچ مقاومت دیگر وارد زندگی مردم شود. مردم را باید حساس کنیم تا مقاومت کنند.
وی با بیان اینکه معرفی سطحی اسلام و عدم معرفی سبک زندگی اهل بیت، مقاومت به بار نمی آورد، گفت: اگر در همه امور زندگی مردم سبک و سیره امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) را وارد کنیم، فرهنگ مقاوم پدیدار خواهد شد، از سوی دیگر تسلیم فرهنگ به تکنولوژی از خطرهای جدی ایدز فرهنگی است.
حجت الاسلام نظری ضمن هشدار تسبت به نفوذ و حاکمیت تکنولوژی بر اراده ها و فرهنگ های ملل مختلف تصریح کرد: تخلیه نمادها یکی از عوامل مهم تکنولوژی است. باید توجه داشت که مسخ فرهنگی و تخلیه نمادها یکی از نشانه های مهم ایدز فرهنگی است. کتاب غروب آفتاب در اندلس نیز به این مسأله اشاره کرده است.
عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز افزود: بی توجهی به فرهنگ اصیل دینی نفوذ اعتقاد التقاطی را به حدی می رساند، که مردم تفاوت میان علی و معاویه را نمی توانند تشخیص دهند؟ مردم باید بدانند که عمامه با عمامه فرق دارد. هر مسجدی، مسجد نیست و هر منبری، منبر نیست. زمخشری می نویسد که بیش از هفتاد هزار منبر امام علی(ع) را لعن و نفرین کردند. آیا این منابر واقعا منبر بودند؟./935/پ202/ب4