۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۲۱۶۴۹۸

نگاهی به ره‌توشه راهیان نور ویژه ماه رمضان 1435

خبرگزاری رسا ـ ره‌توشه راهیان نور ویژه ماه رمضان 1435 هجری قمری مطابق با 1393 هجری شمسی از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم چاپ و روانه بازار شده است.
کتاب ره‌توشه راهيان نور ويژه ماه رمضان 1435
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب ره‌توشه راهیان نور(متون علمی ـ آموزشی مبلغان) ویژه ماه رمضان 1435 هجری قمری مطابق با 1393 هجری شمسی از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و به همت انتشارات رشید منتشر شده است.
 
رمضان، تنها یک ماه نیست؛ بلکه معنویتی همیشه جاری است که چونان ماه شب چهارده می‌درخشد و زوایای زندگی فردی و اجتماعی انسان را روشن می‌سازد. ماه رمضان ماه نزول قرآن است و بسان انگشتری، به خاتم و رحمت‌گستر شب قدر زینت یافته و جام جهان‌نمایی از معرفت و معنویت را بر دست روزه‌داران راستین نهاده و تقوا و پاکی نفس از هر گونه آلایش دنیایی را برای ایشان به ارمغان آورده و دست و پای شیاطین جن و انس را در بند کشیده است.
 
لحظه لحظه‌های این ماه بزرگ، درس آزادگی و بندگی را در گوش جان آدمی نجوا می‌کند و توجه و اهتمام قولی و عملی به قرآن کریم را به تشنگان حق و حقیقت یادآور می‌گردد؛ بدان امید که این کتاب هدایت و بصیرت، از مهجوریت در عرصه‌های گوناگون به در آید و انوار آسمانی‌اش روشنی‌بخش جویندگان صراط مستقیم گردد.
 
این کتاب در شش فصل مختلف با عناوین «بایسته‌های تبلیغی»، «مباحث اعتقادی»، «مباحث تاریخ و سیره»، «مباحث اخلاقی و تربیتی»، «مباحث خانواده» و «احکام ماه مبارک رمضان» تهیه و تنظیم شده است.
 
«شیوه‌های تبلیغی امام علی علیه‌السلام نوشته جعفر فکری» و «سوژه‌های سخن اثر جواد محدثی» از موضوعات فصل اول این کتاب و موضوعاتی همچون «درآمدی بر مهجوریت قرآن کریم تألیف علی‌اکبر مؤمنی»، «نگاهی به اعجاز علمی قرآن نوشته محمدمهدی فیروزمهر»، «نگرشی بر فضایل امام علی علیه‌السلام در منابع اهل‌سنت اثر عبدالرحمن انصاری»، «معاد ناباوری؛ علت‌ها و زمینه‌ها تألیف مصطفی آزادیان»، «سیمای امام علی علیه‌السلام در آیینه معراج نبوی نوشته زهرا رضائیان» و «شب قدر؛ تجلی‌گاه فضیلت و رحمت اثر محمدامین صادقی‌ارزگانی» در فصل دوم این کتاب به چشم می‌خورد.
 
فصل سوم کتاب ره‌توشه راهیان نور هم شامل مطالبی از قبیل «نگرشی بر سیره اجتماعی پیامبر صلی‌الله علیه و آله تألیف حمیدرضا مطهری»، «رفتارشناسی اهل‌بیت علیهم‌السلام در برابر همسران نوشته عذرا و رضا انصاری»، «قانون‌مداری در سیره امام علی علیه‌السلام اثر سعید شریعتی‌فرانی»، «شباهت‌های سیره سیاسی اجتماعی امام حسن و امام حسین علیهما‌السلام تألیف حسن عاشوری لنگرودی»، «نقش حضرت خدیجه سلام‌الله علیها در پیشرفت اسلام نوشته رمضان محمدی» و «ویژگی‌های جامعه مهدوی به قلم خدامراد سلیمیان» است.
 
«نقش قرآن در زندگی فردی اثر علیرضا انصاری»، «حق‌الله در آیینه آیات و روایات تألیف سعید نخعی‌گلپایگانی»، «گفت‌وگوی دوستانه با ماه رمضان نوشته محمدامین صادقی‌ارزگانی»، «اهمیت و آثار کسب حلال از دیدگاه اسلام به قلم روح‌الله شریعتی»، «آثار فردی و اجتماعی روزه تألیف اعظم نوری» و «راه‌های حفظ معنویت ماه مبارک رمضان اثر محسن کوفی» برخی از موضوعات مطرح‌شده در فصل چهارم این کتاب است.
 
نقش قرآن در زندگی فردی یکی از موضوعاتی است که در این کتاب مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته که برخی از مطالب آن به این شرح است: «قرآن، کتاب هدایت و قانون اساسی همه انسان‌ها بوده و آموزه‌های آن فرازمانی و فرامنطقه‌ای است. قرآن همان‌طور که توانست در صدر اسلام به بایدها و نبایدهای انسان‌ها پاسخ دهد، امروزه نیز پویا و بالنده، پاسخ‌گوی نیازهای انسان‌ها است. حال، این پرسش پیش رو است که قرآن در عصر حاضر چه نقشی در فرایند زندگی بشر ایفا می‌کند؛ در پاسخ باید گفت: قرآن در حوزه‌های بسیاری مانند: فردی، خانوادگی، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، نقش‌آفرینی می‌نماید».
 
از دیگر موضوعات فصل چهارم می‌توان به مواردی همچون «روایت عنوان بصری؛ آموزه‌ها و پیام‌ها نوشته سید جواد حسینی»، «قساوت قلب؛ علل شکل‌گیری و راه‌های پیش‌گیری به قلم حسین احسانی‌فر»، «شیوه‌های کاهش بزهکاری در جوانان تألیف حسن خلجی و مرضیه محمدخانی»، «اخلاق اداری؛ بایدها و نبایدها اثر محمدکاظم کریمی»، «پیوند با خویشاوندان نوشته محمدرضا جباران» و «تدبیر و برنامه‌ریزی در زندگی به قلم محمد سبحانی‌نیا» اشاره کرد.
 
در فصل پنجم ره‌توشه راهیان نور هم به موضوعاتی همچون «ویژگی‌های خانواده قرآنی تألیف عباس کوثری»، «شادی و نشاط در خانواده؛ نگاه اسلام اثر ابوالفضل طریقه‌دار»، «ارتباط کلامی و تأثیر آن بر استحکام خانواده نوشته مریم اسماعیلی» و «نگاهی به پیامدهای زیان‌بار ماهواره در خانواده به قلم محمدرضا بهروز» پرداخته شده است.
 
نگاهی به پیامدهای زیان‌بار ماهواره در خانواده عنوان یکی دیگر از موضوعات مطرح‌شده در فصل پنجم این کتاب است که ذیل آن می‌خوانیم: «بی‌تردید، نهاد مقدس خانواده، از اهمیت خاصی برخوردار است؛ زیرا خانواده پایه و اساس جامعه است. در خانواده، هنجارها، دین و معیارهای اخلاقی، از نسلی به نسل دیگر انتقال می‌یابد.
 
خانواده، سبب بقای نسل شده و در آن، انسان‌های بزرگی مانند ابن‌سینا تربیت می‌شود. از این رو باید، این نهاد مقدس را حفظ نمود؛ اما امروزه این نهاد گران‌سنگ، مورد هجمه جنگ نرم قرار گرفته و یکی از اهرم‌های این نبرد، استفاده از برنامه ماهواره‌ای است. بسیاری از تغییرات منفی که در خانواده‌ها اتفاق افتاده، مؤلفه اصلی آن، ماهواره است و تأثیر آن با توجه به آمار موجود، بسیار زیاد می‌باشد. از این رو، بایسته است با آثار تخریبی برنامه‌های ماهواره‌ای آشنا شویم».
 
کتاب ره‌توشه راهیان نور(متون علمی ـ آموزشی مبلغان) ویژه ماه رمضان 1435 هجری قمری مطابق با 1393 هجری شمسی از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و به همت انتشارات رشید با شمارگان 15000 نسخه در 487 صفحه و به قیمت 16000 تومان منتشر شده است./907/پ202/ق
ارسال نظرات