۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۰
کد خبر: ۲۱۶۷۳۸
استاد حوزه علمیه تبیین کرد؛

ویژگی‌های منافقان عصر پیامبر

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رضایی با اشاره به این که منافقان اکثریت جزء اصحاب پیامبر بودند، گفت: این افراد یک لحظه در دلشان به آن حضرت ایمان نیاوردند و حتی در مجالس و منابر پیامبر به تمسخر ایشان می پرداختند.
نفاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام اکبر رضایی استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سلسله جلسات پیرامون شرح خطبه غدیر که شب گذشته در مسجدالنبی نجف آباد برگزار شد، گفت: یکی از معظلات زمان رسول خدا پدیدار شدن عده ای از صحابه در لباس نفاق بود.

 

وی در ادامه بیان داشت: اوج نفاق منافقان تا جایی بود که بعد از شنیدن پیام حضرت در غدیر دست به نقشه ترور پیامبر و حضرت علی(ع) زدند که در راه مدینه ایشان را بکشند که خداوند در آیه 74 سوره توبه به نقل اکثر تفاسیر شیعه و سنی به این مسأله اشاره کرده است.

 

حجت الاسلام رضایی در ادامه خاطر نشان کرد: منافقان که اکثریت جزء اصحاب پیامبر بودند، حتی یک لحظه در دلشان به آن حضرت ایمان نیاوردند و حتی در مجالس و منابر پیامبر به تمسخر آن حضرت می پرداختند.

 

وی در ادامه بیان داشت: به نقل اکثر مورخان این منافقان حتی برای حضور در مسجد جایی که بت های آنان در آن مکان خاک شده بود، می ایستادند و خداوند در آیات زیادی به اوصاف این گروه اشاره کرده و این دلیلی است که پیامبر در بیان ولایت از خداوند عصمت می خواهد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیات 57-58 سوره زخرف «وَ لَمَّا ضُرِبَ ابْنُ مَرْیَمَ مَثَلاً» که در سال های پایانی عمر پیامبر نازل شد، افزود: خداوند در این آیات فردی را مانند و مثال حضرت عیسی معرفی می کند و آن به تعبیر اکثر مفسران شیعه و سنی کسی جز حضرت علی(ع) نبود.

 

وی در ادامه بیان داشت: منافقان تا آن جا پیش رفتند که بعد از نزول این آیه سخت بر آشفتند و بت های خود را با حضرت علی تشبیه کردند که بت پرستی بهتر از مسلمان شدن است. 

 

حجت الاسلام رضایی در ادامه با بیان آیه 100 سوره توبه که اهل سنت به عنوان یکی از دلایل خود در مدح خلفا بیان می کنند، افزود: این آیه معروف به بیعت تحت شجره است که خداوند سبقت گیرندگان در ایمان این گونه بشارت می دهد «رَّضىِ‏ اللَّهُ عَنهْمْ وَ رَضُواْ عَنْه‏» و اهل سنت معتقدند که لعن شما خلاف نص قرآن است.

 

وی در ادامه بیان داشت: جواب این دسته در کلمه «من» است که معنای بعض می دهد و اگر تمام افراد زیر شجره تحت عنوان « رَّضىِ‏ اللَّهُ عَنهْمْ وَ رَضُواْ عَنْه‏» هستند، پس باید قاتلان عثمان را نیز شامل شود، چون آنان نیز در این بیعت حضور داشتند./1306/پ202/ب4

ارسال نظرات