۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۲۲۱۱۱۶

مراسم رونمایی از کتاب «تبریز فیروزه جهان اسلام» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همزمان با هفته نکوداشت تبریز آئین رونمایی از مجموعه نفیس «تبریز فیروزه جهان اسلام» با حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و حداد عادل عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
مسجد کبود تبريز فيروزه جهان اسلام


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله مجهدشبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و دکتر حداد عادل عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همزمان با هفته نکوداشت تبریز و با حضور جمعی از مسؤولان استانی و کشوری از مجموعه نفیس «تبریز فیروزه جهان اسلام» رونمایی کردند.


بنابراین گزارش، این مجموعه نفیس با محوریت معرفی آثار تاریخی، باستانی، شرح زندگانی مشاهیر، مفاخر و علمای تبریز به همّت سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز در 256 صفحه در قطع رحلی و با جلد گالینگور با کاغذ گلاسه به زیور طبع آراسته شده است.


رضا خلیلی، مدیر این پروژه هنری هدف از انتشار مجموعه نفیس تبریز فیروزه جهان اسلام را شناساندن همه‌جانبه تبریز کهن دانست و گفت: این شهر جهانی با دارا بودن آثار فاخر و بی‌بدیل تاریخی بخشی از آن را با سپردن به حافظه جهانی در معرض دیدگان جهانیان قرار داده است.


وی با اشاره به اینکه کتاب حاضر نفیس‌ترین اثر در زمینه گردشگری و فرهنگی در کشور است، گفت: مفاخر دینی و فرهنگی، اماکن تاریخی و بخشی از نمادهای فولکلور و فرهنگ محلی، موزه‌های تاریخی، بازارهای قدیمی، خانه‌های قدیمی، تفرجگاه‌های دیدنی تبریز و آذربایجان‌شرقی از دریچه دوربین هنری استاد وکیل‌زاده در معرض دیدگان علاقه‌مندان است.


همچنین محمد فرج‌پور مدرس مراکز آموزشی cv تبریز محقق این اثر هنری، محمد عظیمی نویسنده متون فارسی و نزهت یعقوبی طراح گرافیک آن است که در مراسم رونمایی از مجموعه نفیس "تبریز فیروزه اسلام" یک نسخه از این اثر هنری جهت نمایش در نخستین موزه شهر و شهرداری کشور مورد تقریظ و امضای آیت‌الله مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در استان و دکتر غلامعلی حداد عادل رسیده و به موزه انتقال یافت.


صادق نجفی شهردار تبریز در مقدمه این کتاب، از تبریز به عنوان نگین تابناک مشرق‌زمین، نخستین پایتخت تشیّع جهان اسلام، دیار شجاعت‌ها و دلاوری‌ها، خاستگاه مشروطیت ایران، مهد انقلاب، شهر شهدای محراب، شهر علامه‌ها، شهر سرداران شهید، شهر شعر و شعور و ادب و کانون تجارت و بازرگانی ایران در ادوار گذشته و حال حاضر یاد کرده است.


به گفته وی تبریز پیشگامی خود را در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و علمی به اثبات رسانیده و در حال درنوردیدن و گشودن راه‌های ناپیموده‌ بی‌بدیل و ماندگار در گستره تاریخ بشری و ایران‌زمین است، شناخت این شهر تاریخ‌ساز و شگفت‌آور با این گفتار و سخن و انتشار مقالات کتاب‌های متعدد و متنوع میسر نیست./935/پ202/ق

ارسال نظرات