۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۲۲۱۶۷۱
با معرفی برگزیدگان؛

همایش ملی فضا و فضایل به کار خود پایان داد

خبرگزاری رسا ـ آیین پایانی همایش ملی «فضا و فضائل»، با موضوع بررسی نقش حوزه های علمیه در تحکیم عقاید بانوان طلبه در حوزه علمیه خواهران مشهد برگزار شد.
فضا و فضايل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد طلوع، استاد حوزه علمیه مشهد، ظهر امروز در اختتامیه همایش «فضا و فضائل» که با موضوع بررسی نقش محیط در تحکیم عقاید دینی و به همت  مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا(س)، در سالن اجتماعات این مدرسه برگزار شد، گفت: با افرادی همنشین شوید که شما را به یاد خدا می اندارند؛ چرا که انسانی که به یاد خدا باشد، دچار غفلت نمی شود.

 

وی به تأثیر محیط و فضای طلبگی بر افراد اشاره کرد و گفت: ریشه واژه انسان، از کلمه انس گرفته شده است، از این رو انسان فطرتا موجودی اجتماعی است و تنها نمی تواند زندگی کند، بلکه نیاز به همراه و همنشین از ضروریات زندگی اجتماعی است.

 

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: انسان بدون همنشین، ناقص است؛ چرا که امام صادق(ع) می فرمایند: «پنج خصلت است که هر کس یکی از آن را نداشته باشد، پیوسته زندگی او ناقص، عقل او زایل و دل او مشغول است؛ تندرستی، امنیت، وسعت رزق، فراغ خاطر و آسودگی و دوست موافق». راوی پرسید: «دوست موافق کیست؟»  امام فرمودند: «همسر شایسته و فرزند صالح».

 

حجت الاسلام طلوع با تأکید بر این که محیط و اجتماع بر انسان تأثیر بسزایی دارد، ادامه داد: امیر مؤمنان حضرت علی(ع) می فرماید: «همنشین، طبع انسان را به سرقت می برد»، امام(ع) تأثیر همنشین بر انسان را به واژه سرقت تشبیه کردند؛ چرا که رفیق به گونه ای بر انسان تاثیر می گذارد، که نفس انسان متوجه نمی شود.

 

این کارشناس مذهبی گفت: دین مبین اسلام، جزئی ترین مسائل زندگی انسان را بیان می کند، از این رو آداب مجالست به عنوان یکی از نکات مورد توجه، در روایات ذکر شده است، اما این که انسان ها متوجه تأثیر هم نشین نیستند، به این دلیل است که به امورات زندگی خود دقت نمی کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: تأثیر هم نشین بر انسان به گونه ای است که در روایات ذکر شده اگر فردی را می خواهید بشناسید، نگاه کنید رفیق او چه کسی است؛ چرا که اگر همنشین او را بشناسید، در حقیقت خود او را شناخته اید.

 

تأثیر همنشینی با علما در زندگی انسان

حجت الاسلام طلوع اظهار کرد: امیرمؤمنان حضرت علی(ع) می فرمایند: «جَالِس العُلَمَاء یزدَد علمُک؛ با علماء همنشین باش تا علمت زیاد شود.»، چرا که در اثر همنشینی با عالمان اهل علم، صحبت و گفتار آن ها در شما اثر می کند و علم شما زیاد می شود. حضرت لقمان به پسرشان سفارش می کنند، تا اندازه ای به علما نزدیک شو که زانویت به زانوی آن ها بخورد.

 

وی در ادامه به تأثیر همنشینی با عالمان دین اشاره کرد و  افزود: آیت الله جهانگیرخان قشقایی که مجتهدان زیادی را تربیت کردند، تا 40 سال مطرب بودند، اما در اثر همنشینی با عالمیهمچون همایی، مسیرشان تغییر کرد، به گونه ای که در مورد ایشان این تعبیر را به کار می برند که ایشان، کارخانه مجتهد سازی داشتند؛ چرا که آیت الله بروجردی، آیت الله طباطبایی، آیت الله گلپایگانی، آیت الله نائینی، شیخ حسنعلی نخودکی و ... از شاگردان ایشان بودند.

 

این کارشناس مذهبی گفت: ائمه اطهار(ع) سفارش می کنند، با افرادی همنشین شوید که شما را به یاد خدا می اندارند؛ چرا که انسانی که به یاد خداست، دچار غفلت نمی شود.

 

وی ابراز کرد: انسان در عین تلاش برای معاشرت با افراد با تقوا و دیندار، باید از همنشینی با انسان دروغگو، منافق و قاطع رحم نیز پرهیز داشته باشد.

 

حجت الاسلام طلوع یادآور شد: همنشین، عاقبت انسان را تعیین می کند؛ از این رو بهشتی یا جهنمی شدن افراد بسته به همنشین آن ها دارد، برخی گناهکار بودن، اما در اثر همنشینی با افراد با تقوا، نجات یافتند و عاقیبت به خیر شدند، و در مقابل برخی با وجود این که اهل ایمان بودند، در اثر هم نشینی با برخی افراد ایمان خود را فروختند.

 

گفتنی است در پایان این مراسم، از خانم ها  طالب زاده «با مقاله نقش مهد کودک در تحکیم عقاید دینی» و خاوری « با مقاله نقش دانشگاه در دینداری جوانان»، به عنوان برگزیدگان فراخوان مقاله «فضا و فضایل» تجلیل و از دو کتاب، «آموزش نموداری تدوین تحقیق پایانی» و  «شأن طلبه و حجاب و عفاف»، نوشته  فرزانه طالقانی، معاون پژوهش مدرسه علمیه اسلام شناسی و دنیا پورمند، رونمایی شد./1309/پ202/ب5

 

ارسال نظرات