۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۲۲۳۷۱۳
امام جمعه بابل:

بی‌تفاوتی نسبت به دیگران مغایر با تعالیم اسلام است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بابل با ابراز تأسف از رفتار های بی تفاوت برخی از انسانها، گفت : متأسفانه برخی از انسانها دیواری بین خود و افراد دیگر می کشند و عواطف خود را از افراد دیگر دریغ می کنند و این رفتار مغایر با تعالیم اسلامی است.
امام جمعه بابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام مجتبی روحانی، امام جمعه بابل، امروز در ادامه سلسله مباحث خود با موضوع سبک زندگی اسلامی با اشاره به تاکیدات اسلام بر فرهنگ اجتماعی مسلمانان، گفت: یکی از محوری ترین و مهم ترین موضوعات اسلامی فرهنگ اجتماعی است و یکی از عناصر مهم در فرهنگ اسلامی موضوع تعاون و همکاری آحاد مسلمانان با یکدیگر است.


وی افزود: مرحوم علامه طباطبایی در کتاب المیزان در ذیل آیه «تعاونوا علی البر و التقوا» اهمیت تعاون بین مسلمانان را تا آنجا مهم می داند که می گوید که اساس و سنت اسلام بر محوریت موضوع تعاون جامعه و آحاد مسلمین با یکدیگر است.


رییس حوزه علمیه خاتم الانبیا بابل با بیان معنای تعاون، خاطرنشان ک
رد: تعاون به معنی یاری رساندن و پشتیبانی کردن و مشارکت کردن در امور با یکدیگر است زیرا انسان موجود اجتماعی است و باید در جامعه زندگی کند و اسلام به این موضوع توجه جدی دارد.


وی ادامه داد: اگر جامعه ای بخواهد از سلامت لازم و شکوفایی شایسته ای برخوردار باشد همه افراد در جامعه باید سهم خود را ایفا کنند و تعاون یکی از اموری است که زمینه سهم افراد جامعه را فراهم می کند.


حجت الاسلام روحانی با اشاره به آیه دوم سوره مائده درباره همکاری برای امور خیر در بین مسلمانان، تصریح کرد: در امور خیر با یکدیگر همیاری و همکاری کنید تا این کار با قدرت بیشتری انجام گیرد.


وی با بیان این مطلب که نقطه مقابل مسأله تعاون مسأله تکروی است، گفت: بسیاری از افراد تمایل دارند که به تنهایی کارها را انجام بدهند و نمی خواهند با افراد دیگر بپیوندند و با اتکا به شوق و ذوق خود آنچه را که می پسندند عمل کنند.


رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان بابل یکی از پیامدهای تکروی را قهرمان‌پروری اشخاص و نتیجه نگرفتن در کارهای جمعی بیان و خاطرنشان کرد: روح تک‌روی یا تکیه بر ذوق شخصی یا تکیه بر امیال است که متأسفانه در روابط  جامعه ما دیده می شود و یکی از مهلکات فردی و اجتماعی ما است.


امام جمعه بابل با اشاره به این که در بعضی از روایات ما خط قرمز بر تفکر تک روی ها کشیده شده است، گفت: طبق روایتی از پیامبر اعظم(ص) کسی که تک روی می کند و بر رأی خود متکی است  به هلاکت خواهد رسید.


وی، ادامه داد: استبداد به رأی را از خود دور کنید و آنچه که می تواند امور شما را سامان ببخشد مشارکت کردن با یکدیگر است.


حجت الاسلام روحانی نتیجه تک روی را انزوا بیان و تصریح کرد: برخی انسانها  با این که در میان جامعه زندگی می کنند اما در عین حال تنها هستند و با کسی رابطه ای ندارند و این به دلیل رفتار خودپسندانه این دسته از افراد است.

 

امام جمعه بابل نقطه مقابل خود پسندی را روح جمعی دانست و گفت: انسان هایی که روح جمعی دارند با انسان های دیگر می پیوندند و حرکتی اگر انجام می دهند دیگران را نیز با خود شریک می کنند و این گونه بر موفقیت خود می افزایند.


وی، ادامه داد : کار جمعی از جمله رموز موفقیت در کارها است و اگر کسی این خصلت را در خود بیابد باید به خود نمره ای بالا بدهد که توانسته است این صفت الهی و ارزشمند را در خود زنده کند.


استاد اخلاق حوزه علمیه بابل  تکافل و مواسات را دو اصل از اصول تعاون بیان و تصریح کرد: مسأله تکافل یکی از اصولی است که با مسأله تعاون رابطه دارد و بر اساس اصل تکافل هریک از مسلمانان باید به مانند کفیلی نسبت به دیگری عمل کند.


خطیب جمعه بابل با ابراز تأسف از رفتار های بی تفاوت برخی از انسانها، گفت: متأسفانه برخی از انسانها دیواری بین خود و افراد دیگر می کشند و عواطف خود را از افراد دیگر دریغ می کنند و این رفتار مغایر با تعالیم اسلامی است.


وی با تشریح واژه مواسات، گفت: اصل مواسات به معنای مساعدت و همیاری و همکاری کردن است اما مهم ترین عنصر در مسأله مواسات این بوده که انسان مسلمان مال خود را مال افراد دیگر بداند و جان خود را جان افراد دیگر دانسته و جان و مال خود را با دیگران مساوی قرار بدهد.


حجت الاسلام روحانی به ثمرات با برکت جاری شدن این اصل در زندگی مسلمانان بعد از مهاجرت مسلمانان از مکه به مدینه اشاره کرد و افزود: یاری کردن مسلمانان مهاجرین توسط انصار یکی از الگوهای برجسته برای پیوند و وحدت و انسجام در جامعه اسلامی است./1313/پ202/ی

ارسال نظرات