۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۲۲۷۵۳۱

جاسوسی دولت انگلیس از اساتید دانشگاه

خبرگزاری رسا ـ اسناد طبقه‎بندی شده‎ای که به تازگی منتشر شده‎اند نشان می‎دهند که MI5، سازمان جاسوسی داخلی دولت انگلیس از چندین استاد دانشگاه این کشور که بیشتر آنان را مورخان تشکیل می‎دهند به مدت چندین سال جاسوسی می‎کرده است.
MI5، سازمان جاسوسي داخلي انگليس
 
به گزارش خبرگزاری رسا، اسناد طبقه‎بندی شده‎ای که به تازگی منتشر شده‎اند نشان می‎دهند که MI5، سازمان جاسوسی داخلی دولت انگلیس از چندین استاد دانشگاه این کشور که بیشتر آنان را مورخان تشکیل می‎دهند به مدت چندین سال جاسوسی می‎کرده است.
 
طبق اسنادی که اداره آرشیوهای ملی انگلیس به تازگی منتشر کرده، تماس های تلفنی چندین استاد دانشگاه برجسته این کشور و به ویژه مورخان ضبط شده و دوستان و اقوام آنان نیز از دهه 1940 و 50 به این سو تحت نظارت بوده اند.
 
کریستوفر هیل و اریک هابزباوم، اساتید مطرح دانشگاه در رشته تاریخ و لیدی مری وارناک، استاد برجسته فلسفه در انگلیس از جمله شخصیت های برجسته آکادمیک بوده اند که سازمان جاسوسی انگلیس سال ها آنان را تحت نظر داشته است.
 
سازمان جاسوسی داخلی انگلیس پس از انتشار این خبر با بیان این که این اساتید دانشگاه را به دلیل داشتن گرایش های کمونیستی زیر نظر داشته است سعی کرد جاسوسی از شهروندان انگلیسی را موجه جلوه دهد.
 
این در حالی است که افشاگری های گسترده در مورد جاسوسی دولت انگلیس از شهروندان این کشور خشم افکار عمومی را به همراه داشته است.
 
ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان امنیت ملی آمریکا نیز ماه ژوئن سال میلادی گذشته با انتشار اسنادی فاش کرد که سازمان ارتباطات دولتی انگلیس به طور مخفیانه به شبکه ای از کابل ها دسترسی دارد که با استفاده از آنها می تواند تماس های تلفنی و اینترنت را در سراسر دنیا تحت نظر بگیرد و این اطلاعات را با آژانس امنیت ملی آمریکا به اشتراک گذارده است./990/ ب902/ک
ارسال نظرات