۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۱
کد خبر: ۲۲۹۲۰۶
امام جمعه ارومیه:

مسلمانان از شهدای کربلا درس دین‌داری بگیرند/ عامل فتنه 88 دین فروشی بود

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان این که مسلمانان باید از شهدای کربلا درس دین‌داری بگیرند و در مقابل سختی‌ها و وسوسه‌ها مقاومت کنند، گفت: مسلمانان باید با الگو گیری از شهدای کربلا در حوادث خطیر صحنه حق را ترک نکنند.
امام جمعه اروميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در مراسم شب تاسوعای سوگواری سید و سالار شهیدان در حسینیه اعظم ثارالله ارومیه با اشاره به فرازهایی از زیارت امام حسین(ع) در روز عاشورا، اظهار داشت: امام صادق(ع) در این زیارت‌نامه امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان را مورد خطاب قرار می‌دهد و از ایشان به عنوان یاران خدا و کسانی که خداوند به ایشان عشق می‌ورزد یاد می‌کند.

 

وی ادامه داد: نکته عجیب در این زیارت‌نامه این است که امام صادق(ع) می‌فرماید؛ شما با نثار خونتان خود پاک شدید و هم خاکی که خون شما برآن ریخته شد به برکت خون شما طاهر و پاکیزه شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی به ماجرای شب دهم محرم اشاره کرده و بیان کرد: شب عاشورا امام حسین(ع) همه یاران و افراد حاضر در کربلا را جمع کرد و به آنان فرمود؛ من بیعت خود را از همه شما برداشتم و شما دیگر نسبت به من مسؤولیتی ندارید آنان تنها با من کار دارند و هدفشان ریختن خون من است پس شما آزادید که شبانه اینجا را ترک کنید.

 

امام جمعه ارومیه یاران امام حسین(ع) را با وفاترین انسان‌ها برشمرد و تصریح کرد: همه 150 نفری که از زن و مرد به همراه امام حسین(ع) بودند در کربلا ماندند و این در حالی بود که همه آن‌ها می‌دانستند فردا گرگان درنده بنی امیه با آنان چه می‌کنند.

 

وی با اشاره به این که مسلمانان باید از شهدای کربلا درس دین‌داری بگیرند و در مقابل سختی‌ها و وسوسه‌ها مقاومت کنند، افزود: مسلمانان باید با الگو گیری از شهدای دشت بلا قرص و محکم باشند و در حوادث خطیر صحنه حق را ترک نکنند.

 

وی ایمان برخی از افراد را سطحی عنوان کرد و ادامه داد: خدا در قرآن می‌فرماید که ایمان برخی افراد سطحی است « یعبدون الله علی حرف» اگر زندگی به کامشان باشد خدا را عبادت و اطاعت می‌کنند اما اگر با سختی و مشکل مواجه شوند روی برگردان شده  و صحنه را ترک می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی انسان‌های سطحی‌نگر را به مانند کسی تشبیه کرد که به دلیل عجله داشتن بر در خانه می‌نشیند تا در موقع لزوم به راحتی از معرکه خارج شود و صحنه را ترک کند.

 

وی افرادی را که نور ایمان وارد خانه قلب‌شان نشده است قرار گرفتگان در حاشیه دین دانست و گفت: چنین افرادی هرگز وارد متن دین نشده‌اند و در حاشیه دین بنا به مصلحت اندیشی خود قرار دارند و اگر دچار سختی و ناملایمات شوند یا در برابر وسوسه‌ای قرار گیرند به سادگی مسایل دینی را نادیده می‌گیرند.

 

وی با اشاره به این که دین بسیاری از انسانها خریدنی است و قیمت دارد، اظهار کرد: بیشتر ما انسان‌های سست عقیده‌ای هستیم و دین هر فردی قیمتی دارد برخی از ما دین خود را حتی به یک لیوان چایی هم می‌فروشد و برخی به قیمت‌های بالاتر.

 

عامل فتنه 88 دین فروشی بود

 

دبیر کل ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان غربی به فتنه‌ سال 88 اشاره کرد و افزود: برخی از افراد در برابر قیمت‌های بالاتری دین خود را به فروش می‌گذارند و نمونه آن را در فتنه سال 88 مشاهده کردیم.

 

وی به آیه‌ای از قرآن که در آن به پیامبر(ص) توصیه شده است که هرگز به ظالمان اعتماد نکند اشاره و تصریح کرد: خداوند متعال به رسولش می‌فرماید به ستمگران اعتماد نکن و پیرو آن‌ها نباش که اگر چنین کنی هیچ یار و یاوری نخواهی داشت.

 

وی به آیه‌ای از سوره مائده اشاره کرد و افزود: خداوند ما را از این که یهود یا نصاری را ولی و سرپرست خود قرار دهیم نهی می‌کند و می‌فرماید که اگر کسی از شما پنهانی با آن‌ها عهد و پیمان ببندد از آن‌ها است و کسانی که در قلب‌شان مرض است به طرف دشمنان اسلام می‌روند.

 

مؤمنان با سرزنش ها از مواضع دینی خود عقب نشینی نمی کنند

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با تأکید بر این که مؤمن باید در برابر سرزنش‌ها نیز مقاوم باشد، عنوان کرد: برخی از افراد درست است که از تهدیدات دشمنان هراسی ندارند و در برابر وسوسه‌ها مقاومت می‌کنند اما در برابر سرزنش‌گران و مسخره کنندگان سست می‌شوند و عقیده و دین خود را فاسد می‌سازند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی امام علی(ع) را به عنوان فردی که هرگز سرزنش‌های دیگران در او اثر نداشت معرفی کرد و گفت: امام علی(ع) فردی بود که همیشه از جانب بدخواهانش مورد تمسخر و سرزنش قرار می‌گرفت ولی این سرزنش‌ها در ایمان و اعتقاد راسخ ایشان ذره‌ای تأثیر نداشت.

 

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن درباره مسخره کنندگان، اظهار کرد: خداوند می‌فرماید: انسان‌های کافر مؤمنان را مسخره می‌کنند و با آنان با کنایه حرف می‌زنند و خداوند نیز در جواب عمل‌شان، آنان را در روز قیامت با گرفتار کردن به عذاب علیم مورد تمسخر قرار می‌دهد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی به ایستادگی یاران امام حسین(ع) در برابر سرزنش و تمسخر دشمنان‌شان اشاره کرد و افزود: لشکر امام حسین(ع) با آن تعداد کم در برابر سرزنش‌ها و تمسخرها مقاومت کردند و کوچکترین اعتنای به گفته‌های دشمنان‌شان نکردند؛ ما نیز باید از این بزرگان پند گیریم و در برابر سرزنش‌ها از مواضع دینی خود عقب نشینی نکنیم.

 

وی با اشاره فرستادن امان نامه برای حضرت اباالفضل(ع) و سه برادر دیگرش در روز تاسوعا، تصریح کرد: در روز تاسوعا جز فرستادن امان نامه از طرف شمر لعین به حضرت عباس(ع) و سه برادر بزرگوار ایشان و رد این امان نامه از طرف پسران ام‌البنین(س)، اتفاق خاصی رخ نداده است و تمامی شهیدان کربلا در روز عاشورا به شهادت رسیده‌اند اما ما شیعیان به دلیل علاقه و ارادت‌مان به حضرت ابوالفضل(ع) این روز را برای ایشان عزاداری می‌کنیم.

 

روز عاشورا در کربلا چه گذشت

 

امام جمعه ارومیه حضرت عباس(ع) را با فضیلت‌ترین شهید کربلا پس از امام حسین(ع) عنوان کرد و گفت: امام حسین(ع) با این که لشکر کمی داشت اما باز به آن آرایش نظامی داد نیروها را به اطراف چید و خود در مرکز قرار گرفت و پرچم را به دست پرقدرت‌ترین و با فضیلت‌ترین شخص سپاه خود یعنی حضرت عباس(ع) داد.

 

وی با اشاره به این مسأله که تا وقتی که علم در دستان حضرت عباس(ع) برافراشته بود اهل خیام احساس امنیت می‌کردند، ادامه داد: تا وقتی که کسی از اصحاب زنده بود مانع از رفتن جوانان بنی هاشم به میدان می‌شدند اما پس از شهادت همه اصحاب جوانان بنی هاشم یک به یک از امام حسین(ع) اجازه گرفته و به میدان رفتند تا این که نوبت به حضرت عباس(ع) رسید.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی اجازه نبرد دادن به حضرت عباس(ع) را برای امام حسین(ع) کار بسیار دشواری معرفی و تصریح کرد: وقتی حضرت اباالفضل(ع) از امام حسین(ع) رخصت به میدان رفتن را طلبید امام حسین(ع) فرمود پیش از رفتنت به میدان مشک را بردار و برای طفلانی که صدای العطششان بلند شده است قدری آب تهیه کن.

 

وی به تشنگی شدید حضرت اباالفضل(ع) در هنگام پر کردن مشک آب از رود فرات اشاره کرد و ادامه داد: حضرت اباالفضل به همراهی امام حسین(ع) به دل دشمن زد و با فراری دادن آنان خود را به آب رساند و مشت خود را که از سوز عطش جگرش می‌سوخت پر از آب کرد ولی هنگام نوشیدن آن به یاد لبان تشنه امام حسین(ع) و طفلان و زنان در خیمه‌ها افتاد و از نوشیدن آب منصرف شد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی به واقعه شهادت حضرت عباس(ع) اشاره و افزود: وقتی قمربنی هاشم مشک را پر کرده و به سوی خیام برگشت دشمنان از هر طرف به او حمله کرده و بین او و امام حسین(ع) فاصله انداختند و چون دلاوری‌های او و پدرش امام علی(ع) را دیده بودند می‌دانستند که اگر هر دو دست این فرزند دلاور علی(ع) سالم باشد کسی قدرت نزدیک شدن به او را نخواهد داشت بنابراین کمین کرده و به ترتیب هر دو دست علمدار کربلا را قطع کردند.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی اظهار کرد: دشمنان پرکینه امام علی(ع) وقتی هر دو دست فرزند او را بریده دیدند با همه کینه و نفرت خود که در قلب سیاه‌شان جمع شده بود با گرزی سنگین بر فرق مبارک آن حضرت کوبیدند و حضرت از مرکب خود بر زمین افتاد.

 

گفتنی است، حادثه کربلا صحنه نبرد حق مطلق با کفر مطلق بود و آنچه با فرزندان علی و فاطمه که درود همیشگی خداوند نثار ایشان است، گذشت چیزی جز انتقام گرفتن کافران به ظاهر مسلمان شده از یار حق در جنگ‌های بدر و احد و خیبر و خندق و غیره نبود./936/پ201/ب4

ارسال نظرات