۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۲۲۹۲۲۸
رییس هیأت امنای هیأت حسینی نخل صدره وسرفره کاشان:

نخل سرفره کاشان ثبت ملی شود

خبرگزاری رسا ـ رییس هیأت امنای هیأت حسینی نخل صدره وسرفره شهرستان کاشان گفت: اقدامات اولیه برای ثبت ملی نخل سرفره آغاز شده و تا ملی شدن نخل سرفره ادامه خواهد داشت.
مهدي هوشمندي نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، مهدی هوشمندی نژاد رییس هیأت امنای هیأت حسینی نخل صدره وسرفره شهرستان کاشان ظهر روز تاسوعای حسینی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: ثبت ملی نخل سرفره براساس مطالعات انجام شده به دوره صفویه و بیش از 500 سال قدمت است که برای ثبت ملی آن یک گروه دانشجویی این پروژه را دنبال می کنند.

 

وی یکی از ویژگی های منحصر به فرد نخل گردانی نخل سرفره کاشان را عبور نخل از چندین گذر تاریخی و معروف در بافت تاریخی کاشان اعلام کرد و گفت: افزون بر این شام روز تاسوعا نخل سرفره در مسیر نخل گردانی خود براساس یک سنت مذهبی قدیمی از گذر صدره وسرفره حرکت و در مسیر خود بعد از عبور از  گذرهای زیارت سلطان امیر احمد، گذر درب فین زیارت چهل تن و گذر میدان ولی سطان در انتها به گذر درب هو هیات مسلم ابن عقیل می رسد و بعد از عزاداری به گذر صدره و سر فروه برمی گردد.

 

به گفته ولی نخل سرفره در مسیر نخل گردانی از گذرهای تاریخی و معروف عبور داده می شود و در انتها به گذرصدره و سرفره برمی گردد و صبح روز عاشورا به همراه هیات حسینی برای عزاداری به بازار تاریخی کاشان می رود.

 

هوشمندی نژاد انجام 170 ذبح شرعی در محل مخصوص که برای ذبح شرعی گوسفند تأسیس شده است را یکی از برنامه های نخل گردانی نخل سرفره اعلام کرد و گفت: پیش از این ذبح گوسفند در مسیر نخل گردانی که غیر بهداشتی است انجام می شده است.

 

وی در ادامه گذر تاریخی صدره وسرفره شهرستان کاشان محل استقرار و عبور نخل را یکی از گذرهای تاریخی گردشگری مذهبی کاشان اعلام کرد و گفت: گذرتاریخی سرفره به عنوان یکی از گذرهای گردشگری مذهبی کاشان نه تنها تهدیدی برای این محل محسوب نمی شود بلکه فرصتی برای احیای گذرسرفره محسوب می شود.

 

هوشمندی نژاد یاد آورشد: گذر سرفره به دلیل مجاورت با محله تاریخی سلطان امیراحمد از اهمیت و جایگاه بالایی در رونق گردشگری مذهبی در کاشان دارد.

 

مدیر اداره بافت تاریخی شهرداری کاشان گفت: به شهرداری و شورای شهر کاشان پیشنهاد شده است برای دیدن مراسم عزاداری عاشورای حسینی و نخل گردانی توسط گردشگران مذهبی از اقصی نقاط با هدف رونق گردشگری ملی مذهبی تلاش کنند.

 

مهدی هوشمندی نژاد تعلق خاطر مردم به بافت های تاریخی شهرستان و محلات قدیمی  و شرکت در مراسم عزداری در بافت های قدیمی شهرستان را ظرفیتی برای رونق صنعت گردشگری مذهبی و احیای بافت تاریخی اعلام کرد و گفت: امروزه شهروندان کاشانی نیز به حضور در روضه خوانی و عزاداری در محلات قدیمی رغبت بیشتری نشان می دهند و اهالی محلات قدیمی کاشان در هر نقطه ای از شهرستان که ساکن باشند محرم را در محلات قدیمی خود عزاداری می کنند./1307/پ203/ب4

ارسال نظرات