۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۲۳۱۷۸۷
استاد حوزه علمیه مازندران:

مواضع آمریکا در برابر ملت ها سلطه گرایانه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که رویکرد آمریکایی ها در 35 سال اخیر بر مبنای سلطه گری استوار بوده است، گفت: ملت ایران هیچ اعتمادی به دولتمردان آمریکایی ندارد.
حجت الاسلام تقي پور، استاد حوزه علميه بابل

ه گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام حسین تقی پور، استاد حوزه و دانشگاه امروز در جمع بسیجیان بخش گتاب با اشاره به انجام مذاکرات هسته ای در وین گفت: در انجام مداکرات هسته ای کم کم مذاکرات به سمت مذاکره سه جانبه و دوحانبه با آمریکا کشیده شد و آقایان مدعی هستند که ضرورت این کار مستلزم رفع سوء تفاهم موجود است.

 

امام جمعه گتاب با بیان این که سیاست خارجی آمریکا دارای یک ساختار مستحکم سیاسی است، تصریح کرد: در مواجهه با آمریکا، ایران با اشخاص، احزاب و گروه‌های مختلف روبه‌رو نیست بلکه با ساختار مشخصی به نام دولت آمریکا روبه‌رو است که چارچوب‌های اندیشه‌ای و رفتاری مستحکمی دارد.

 

وی با اشاره به سیاست خارجی دوران نخست وزیری مصدق و نزدیکی با آمریکا از سال 1330 تا 1332 خاطرنشان کرد: مصدق از مطرح‌کنندگان نظریه‌ موازنه منفی در سیاست خارجی ایران بود که برای تعدیل سیاست دو کشور انگلیس و روسیه در قبال ایران آمریکا را وارد حوزه سیاسی قدرت کشور کرد.

 

حجت الاسلام تقی پور افزود: مصدق تصور کرد مخالفت آمریکا با نفوذ انگلیس در حوزه نفتی ایران به معنایحمایت از ملی شدن صنعت نفت است اما حقیقت این مسأله چیز دیگری بود.

 

وی با بیان این که مخالفت آمریکا از نفوذ روسیه برای قرار نگرفتن ایران در بلوک کمونیسم بود، گفت: بنیان همراهی کج‌دار و مریز آمریکا در اوایل ملی شدن صنعت نفت با دولت مصدق، براساس این هدف صورت می‌پذیرفت که از حضور و نفوذ شرکت نفت ایران و انگلیس کاسته و شرکت نفتی آمریکایی جایگزین آن شود.

 

این استاد حوزه علمیه بابل ادامه داد: مصدق تصور می‌کرد آمریکا حاضر است به‌ خاطر شراکت در نفت ملی‌شده‌ ایران، از اتحاد خود با انگلستان چشم بپوشد در حالی که آمریکا، هم حضور در صنعت نفت ایران را  و هم اتحاد با انگلستان در برابر شوروی را می‌خواست.

 

حجت الاسلام تقی پور به موضوع  همکاری ایران برای آزاد سازی گروگان های آمریکایی در لبنان در سال 1369 اشاره و خاطرنشان کرد: در سال 1369 پس از گروگان گرفته شدن تعدادی از آمریکایی در لبنان و بیانیه آمریکا تحت عنوان حسن نیت حسن نیت می آورد برخی در کشور فکر کردند که می توانند وارد معامله با آمریکا شوند.

 

وی با بیان شروط ایران یعنی شناخته شدن عراق به‌عنوان متجاو، آزادی گروگان‌های لبنانی و ایرانی در بند رژیم صهیونیستی و نیز آزادسازی دارایی‌های توقیف‌شده‌ی ایران در آمریکا افزود: پس از موافقت تلویحی آمریکا با وساطت ایران گروگان های آمریکایی آزاد می شوند اما مقامات ایرانی متوجه کلاهی می‌شوند که بر سرشان رفته است و دولت آمریکا درصدد دادن امتیازاتی که برعهده گرفته نیست.

 

امام جمعه گتاب به واکنش آمریکا در قبال حسن نیت ایران اشاره کرد و گفت: پس از آزادی گروگان‌ها، آمریکا ایران را حامی تروریسم معرفی می‌کند و از فتوای امام (ره) علیه سلمان رشدی به‌عنوان یک نمونه از رفتارهای تروریستی ایران نام می‌برد و ناخدای کشتی وینسنس هم که هواپیمای مسافربری ایران را مورد هدف قرار داد، مدال می‌دهد.

 

وی به جریان مذاکرات هسته ای ایران از سال 1382 تا 1384 اشاره و اذعان کرد: حاصل این مذاکرات، که به بیانیه‌ی بیانیه‌ی سعدآباد معروف شد، تعلیق داوطلبانه‌ برخی از فعالیت‌های هسته‌ای از سوی ایران و امضای پروتکل الحاقی بود و طرف غربی نیز قبول کرد که در صورت ارجاع پرونده‌ی ایران به شورای امنیت، از حق وتوی خود بهره ببرد.

 

حجت الاسلام تقی پور شناخته شدن حق استفاده‌ صلح‌آمیز ایران از انرژی هسته‌ای را از سوی غرب در این بیانیه مورد توجه قرار داد و افزود: با وجود تعلیق انرژی هسته‌ای در ایران، شورای حکام در شهریور سال 83 علیه ایران قطعنامه‌ای شدیداللحن صادر و ایران را محکوم می‌کند.

 

وی با بیان این که عدم پایبندی غرب به تعهدات موجب از سرگیری فعالیت های هسته ای در ایران شد، خاطرنشان کرد: طرف غربی به بهانه‌ شکسته شدن تعلیق داوطلبانه‌، با ارجاع پرونده هسته ای به شورای امنیت در حقیقت از برگ برنده که تیم مذاکره کننده ایران به آنها داده بود استفاده کرد.

 

استاد حوزه علمیه بابل ادامه داد: نباید تصور کرد که حضور فلان گروه و حزب در کاخ سفیدبه معنای  تغییر اساسی رفتار است زیرا به تجربه ثابت شده است جناح‌های مختلف دولت آمریکا، با هر مرام و مسلک و شیوه‌ رفتاری، در بی‌صداقتی و عدم وفای به عهد در برابر ایران، اشتراک‌نظر دارند.

 

حجت الاسلام تقی پور با اشاره به پیشینه اعتماد ایران به آمریکا گفتت :در تاریخ مواجهه ایران با آمریکا این مطلب به وضوح دیده می شود که همواره آمریکا و متحدانش پاسخ اعتماد ایران را با بی‌صداقتی پاسخ دادند./1313/پ202/ب1 

ارسال نظرات