۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۲۳۶۶۷۶
کارشناس مسائل دینی:

سیره ائمه سرلوحه زندگی شیعیان قرار گیرد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل دینی، ‌گفت: امام رضا(ع) فرمود: شیعیان ما کسانی هستند که تسلیم امر و نهی ما باشند، گفتار ما را سرلوحه زندگی، در عمل و گفتار خود قرار دهند، مخالف دشمنان ما باشند و هر که چنین نباشد از ما نیست.
حرم مطهر امام رضا (ع)

حجت الاسلام فرهاد معافی، کارشناس مسائل دینی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با بیان این‌که دوران بیست ساله امامت امام رضا(ع) در سه دوره خلاصه می شود، گفت: دوره نخست که تا 10 سال طول کشید، همزمان با دوران خلافت هارون الرشید است، دوره دوم که حدود پنج سال طول کشید دوران خلافت محمد امین و دوره پایانی که حدود پنج سال طول کشید دوران خلافت عبدالله مأمون بود.

 

وی در ادامه افزود: 10 سال نخست امامت آن حضرت که همزمان با دوران خلافت هارون الرشید بود، دوران پر برکت و خوبی برای آن حضرت به شمار می رفت، چراکه هارون به دلیل اینکه شهادت امام هفتم(ع) دستگاه حکومتی او را به شدت تضعیف کرده بود، دیگر جرأت مقابله و جسارت به امام رضا(ع) را نداشت و ایشان از این فرصت استفاده کرده و بدون هیچ تقیه ای به نشر مسائل و معارف دین و حل مشکلات شیعیان پرداختند.

 

حجت الاسلام معافی عنوان کرد: پس از هارون، پسرش محمد امین در بغداد به جای او نشست؛ در این دوره هم بدلیل جنگ بین دو برادر، مأمون و امین، امام توانست به نشر علوم دینی بپردازند.

 

وی ابراز داشت: دوره سوم که هم زمان است با دوران حکومت مأمون، وضعیت زندگانی امام هم تغییر کرد، مأمون پس از استقرار حکومت، حضرت رضا(ع) را با اجبار به مقر حکومتی خود، یعنی طوس آورد و با تهدید، آن حضرت را وادار به قبول ولایتعهدی کرد آن هم نه برای به قدرت رساندن امام(ع) بلکه برای نظارت بر ایشان و جلب توجه شیعیان به خود و یا تحکیم پایه حکومتی خود.

 

کارشناس مسائل دینی با اشاره به مشکلات زمان امام رضا(ع)، اظهار داشت: فتنه واقفیه یکی از این مشکلات است، واقفیه یکی از فرقه ها و انشعابات شیعه است که ادعای مهدویت امام موسی بن جعفر(ع) را دارند، این فرقه با انگیزه دنیا‌گرایی پس از شهادت حضرت موسی بن جعفر(ع) از دوران طولانی زندان ایشان و مخفی بودن شهادت ایشان برای بسیاری از شیعیان، از این مسأله سوء استفاده کرده و با تفسیر غلط از برخی روایات، این شبهه را ایجاد کردند که امام موسی بن جعفر(ع) از دنیا نرفته است و اعتقاد به مهدویت ایشان دارند.

 

حجت الاسلام معافی در فضیلت زیارت امام رضا(ع) گفت: امام رضا(ع) می فرمایند: «هر که برای زیارتم بار سفر بندد، دعایش مستجاب و گناهانش آمرزیده شود، هر که مرا در آن قطعه زمین زیارت کند، همانند کسی است که رسول خدا(ص) را زیارت کرده باشد و خداوند اجر هزار حج مقبول و هزار عمره مقبوله برای او بنویسد و من و پدرانم شفاعت کنندگان او در روز قیامت باشیم همچنین این قطعه زمین باغی است از باغ‌های بهشت و محل رفت و آمد فرشتگان و تا ابد گروهی از آسمان نازل می شوند و گروهی بالا می روند تا آن که در سور بدمند».

 

وی با اشاره به روایتی از امام هادی(ع) اضافه کرد: هر کسی از خداوند تعالی حاجتی دارد، با غسل به زیارت قبر امام رضا(ع) در طوس برود و نزد سر مبارکش دو رکعت نماز گذارد و حاجتش را در قنوت از خدا بخواهد، همانا اجابت می شود، مگر آن که گناهی یا قطع رحمی بخواهد.

 

کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: نکته ای که باید در زیارت امام رضا(ع) رعایت کرد این است که زیارت با معرفت و با شناخت باشد؛ چراکه زیارت بدون شناخت اثر ندارد.

 

حجت الاسلام معافی تاکید کرد: امام رضا(ع) فرمود: شیعیان ما کسانی هستند که تسلیم امر و نهی ما باشند، گفتار ما را سرلوحه زندگی، در عمل و گفتار خود قرار دهند، مخالف دشمنان ما باشند و هر که چنین نباشد از ما نیست.

 

وی در پایان با اشاره به آثار وجود حرم امام رضا(ع) در ایران، تصریح کرد: در واقع وجود حرم مطهر امام رضا(ع) در ایران اسلامی از جهات مختلف قابل اهمیت است، که مهم ترین آن ایجاد فضای دینی و معنوی در کشور است، وجود این حرم مقدس سبب شده که شهر مشهد در تمام ایام سال شاهد حضور گسترده شیعیان و محبان این امام همام و مرکزی برای نشر معارف اهل بیت (ع) و اسلام ناب باشد./9706/ت301/ب4

ارسال نظرات