۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۲۳۶۷۷۲
حجت الاسلام رفیعی تبیین کرد؛

آداب معاشرت در سیره پیامبر اسلام

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رفیعی آداب معاشرت در سیره پیامبر(ص) را با توجه به آیات 33 تا 36 سوره فصّلت در چهار محور باورها، رفتارها، ویژگی ها و موضع های پیامبر(ص) در برابر آسیب ها تبیین کرد.
حجت الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام ناصر رفیعی، مدیر گروه شیعه شناسی جامعة المصطفی العالمیة ظهر امروز در حرم مطهر رضوی با تبیین آداب معاشرت در سیره پیغمبر(ص) اظهار کرد: خداوند درآیاتی از سوره فصّلت نکاتی را درباره آداب معاشرت به پیامبر اسلام(ص) یادآوری می کند؛ «با مردم چگونه برخورد کن»، «خودت چگونه باش»، «برای حضور و فعالیت در اجتماع چه صفاتی در تو باید باشد» و «اگر شیطان سراغت آمد چه کنی».

 

وی تصریح کرد: توصیه های خداوند در آیات 33 تا 36 سوره فصّلت در چهار محور «باورها، رفتار ها، ویژگی های پیامبر» و موضع در برابر آسیب ها» است.

 

استاد حوزه علمیه افزود: در آیه 33 خداوند توصیه می کند پیامبر(ص) سعی کن در زندگی همه حرفت برای خدا و کارهایت رنگ الهی داشته باشد؛ این نکته در بسیاری از آیات قرآن کریم مورد تاکید قرار گرفته است کاری که برای خدا باشد ارزش دارد و قبول درگاه حق می شود.

 

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به نکته دوم که «بدی مردم را با خوبی پاسخ دادن» است، افزود: مردم سه دسته اند کسانی که جواب خوبی را با بدی می دهند مانند لشکر عمرسعد که امام حسین(ع) با سپاه و حتی مرکب های تشنه آنان آب داد اما شهیدان کربلا لب تشنه بودند.

 

کارشناس مذهبی رسانه ملی خاطرنشان کرد: همچنین امام حسین(ع) در کوفه نماز باران خواندند اما همان مردم آب را به روی امام بستند، در جامعه امروز ما نیز افرادی هستند که ضامن وام برای دیگری می شوند و وام گیرنده با ندادن اقساط خود، جواب خوبی را با بدی می دهد.

 

مدیر گروه شیعه شناسی جامعة المصطفی العالمیة تصریح کرد: دسته دوم کسانی هستند که خوبی را با خوبی و بدی را با بدی جواب می دهند این گروه از دسته اول بهتر هستند اما شایسته و مناسب نیست زیرا اگر خداوند با ما این گونه رفتار کند همه ما بیچاره می شویم.

 

وی با بیان این که تأکید قرآن بر دسته سوم است، افزود: روش و منش اهل بیت(ع) نیز این گونه بوده است که به کسی که بدی می کرد خوبی می کردند؛ این برخورد قرآنی است.

 

حجت الاسلام رفیعی گفت: نکته سومی که خداوند می فرماید این است که برای موفقیت در زندگی باید دو ویژگی داشته باشیم؛ اول صبر برای کنترل رفتار خود که بتوانیم افکار مخالف خود را تحمل کنیم و دوم ایجاد ظرفیت عظیم در خود.

 

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: اگر انسان برای خدا کار کند خسته نمی شود و با صبر و تحمل سرزنش یا زخم زبان اطرافیان را می تواند نادیده بگیرد؛ این کار، مشکل اما ممکن است.

 

وی با اشاره به چهارمین نکته در این آیات خاطرنشان کرد: وقتی شیطان سراغمان آمد و خواست وسوسه کند باید به خدا پناه ببریم و  «اعوذ و بالله مِن الشیطان الرَجیم» بگوییم./1308/پ202/ب5

ارسال نظرات