۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۲۳۷۳۷۷
آیت الله جوادی آملی:

باطل همیشه به عنوان بدل در مقابل جریان حق ظاهر شده است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی به جریان بدلی سقیفه در مقابل غدیر اشاره و تصریح کرد: انتصاب حضرت علی(ع) با آن همه جلال و شکوه و در جمع صدهزار نفری مسلمانان با هیاهوی چند نفری سقیفه به حاشیه رانده شد و با این جریان حضرت را خانه‌نشین کرده و در مقابل غدیر و مسأله ولایت، بدلی به نام سقیفه را علم کردند.
آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، امروز در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که روزهای پنج شنبه در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار می‌شود، جریان حق را اصل و باطل را بدل خواند و تأکید کرد: در طول تاریخ، ملل و نحل وجود داشته است که ملل را پیامبران الهی آوردند اما نحل را دشمنان و معاندان برای مقابله با آنها ایجاد کردند.

 

وی با اشاره به جریان‌سازی و فتنه‌انگیزی جریان باطل اظهار داشت: باطل در طول تاریخ به عنوان بدلی در مقابل جریان حق نمایان شده است چنان که فرعون، زمانی که نتوانست با شعار توحیدی حضرت موسی(ع) مقابله کند با داعیه «انا ربکم الاعلی» ادعای خدایی کرد.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی به جریان بدلی سقیفه در مقابل غدیر اشاره و تصریح کرد: انتصاب حضرت علی(ع) با آن همه جلال و شکوه و در جمع صدهزار نفری مسلمانان با هیاهوی چند نفری سقیفه به حاشیه رانده شد و با این جریان حضرت را خانه‌نشین کرده و در مقابل غدیر و مسأله ولایت، بدلی به نام سقیفه را علم کردند.

 

وی گفت: در طول تاریخ، تعداد متنبیان و مدعیان باطل، کمتر از پیامبران(ع) و اولیای الهی نبوده‌ است چنان که معاندان و مخالفان نخست با اصل مسأله نبوت و امامت به شدت مقابله کردند اما بعد از استقبال و گرایش مردم، چون که نتوانستند از اصل آن جلوگیری کنند سیاست جدیدی اتخاذ کرده و برای منحرف کردن جامعه، آنها نیز ادعای نبوت کردند.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی به جریان سقیفه در مخالفت با جریان روحانیت اصیل انقلاب اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: برخی با اصل روحانیت مخالف بودند اما هنگامی که دیدند آنها نقش تعیین کننده‌ای در پیشرفت نظام دینی و جامعه اسلامی دارند گفتند «روحانیت، مرجعیت و علم حق است اما شما نیستید و فلانی است» و سقیفه‌ای در برابر این جریان نیز ساختند.

 

وی گفت: در گذشته، مسأله ایمان، نظام ارزشی نبود و با آن مخالفت می‌شد اما هنگامی که با استقبال جامعه به ارزش تبدیل شد عده‌ای آن را مصادره به مطلوب کردند و همانند منافقین گفتند «ما مؤمن هستیم».

 

مفسر برجسته قرآن کریم تأکید کرد: از ربوبیت تا مسأله ایمان و در این مواردی که ذکر شد بدلی وجود دارد و هنگامی می‌توانیم اصل را از بدلی تشخیص دهیم که با آیات، روایات، ادله نقلی و عقلی هماهنگ باشیم و مدعیان دروغین را بشناسیم.

 

وی با اشاره به هوای نفس انسان ابراز کرد: اگر کسی در معرض نسیم‌های الهی قرار داشته باشد و قرآن، پیامبر(ص)، ائمه اطهار(ع) و حضرت مهدی(عج) را بشناسد فریب داعیه‌داران دروغین را نمی‌خورد و طعمه بیگانگان نمی‌شود.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم، به آغاز امامت و ولایت حضرت مهدی(عج) در 9 ربیع‌الاول اشاره و خاطرنشان کرد: انسان اگر بر حواس ظاهری‌اش مراقبت داشته باشد می‌تواند با حواس باطنی‌اش، امام زمان(عج) را ببیند و همانند حضرت یعقوب(ع) بوی یوسف زمان را در 9 ربیع، نیمه شعبان و ایام دیگر استشمام کند.

 

وی افزود: پیروی از امام زمان(عج) پیروی کردن از امام حاضر است و ما باید تلاش کنیم که از غیبت به حضور برسیم و غائب کسی است که نبیند و محجور و محروم باشد اما امام زمان(عج) که مجاری فیض الهی هستند.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی، کف کمال را اجتهاد دانست و گفت: ما با مطالعه و تحصیل، مفاهیم را می‌فهمیم اما رسیدن به کمال، فهم و درک باطنی لازم دارد که هر کسی باید یعقوب باطنش باشد و با پرهیزگاری و تقوا به مرتبه‌ای برسد که بوی یوسفش را استشمام کند.

 

وی خاطرنشان کرد: انسان می‌تواند با اسماء بیرونی و درونی در مکان‌ها و زمان‌های مختلف با خداوند صحبت کند اما برخی افراد اوضاع بیرونی همچون شب قدر، عاشورا و... را بیشتر درک می‌کنند و از اوضاع خاص درونی دل غافل هستند.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به سیره پیامبراکرم(ص) در صحبت کردن با دیگران افزود: پیامبراکرم(ص) کرامت مردم را در گفت‌وگوها رعایت کرده و با تمام چهره با افراد صحبت می‌کردند بنابراین خداوند نیز با تمام جلوه‌اش به انسان پاسخ می‌دهد اما هر کسی به نسبت ظرفیتش، لطف الهی را دریافت می‌کند.

 

وی گفت: موحدان باید موحدانه و عاقلانه زندگی کنند یعنی جاهلانه زندگی نکنند و از جهل کسی نیز سود نبرند و از فرصت‌های معنوی در زندگی حداکثر استفاده را داشته باشند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه، ایام و مکان‌های مقدس را «نفحات» الهی خواند و افزود: اگر کسی خودش را در معرض نسیم‌های الهی قرار دهد با رقت قلب و شکسته شدن دل به شهودی می‌رسد که هیچ‌کسی نمی‌تواند وی را منحرف کند.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان درس اخلاق که در آستانه سالگرد حماسه 9 دی برگزار شد برای تعالی و پایداری نظام اسلامی سلامتی و طول عمر رهبر معظم انقلاب و پایداری نظام تا ظهور امام زمان(عج) دعا کردند./908/پ201/ج

ارسال نظرات