۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۲۳۹۲۹۹
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

امروز نظام بیش از هر زمان دیگری به روحانیان متعهد و آگاه نیاز دارد

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: داعش را به وجود آورده‌اند که تمام ادیان آسمانی را از بین ببرند، نقش اصلی اسرائیل غاصب این است که بر روی زمین چیزی به نام دین آسمانی نباشد.
آيت الله محمد جواد فاضل لنکراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ظهر امروز در دیدار جمعی از طلاب ممتاز مدرسه علمیه شهرستان فرودس و اساتید این مدرسه خراسان جنوبی گفت: ما طلاب گاهی باید در کار خودمان خیلی فکر کنیم که ما داریم چه کار می‌کنیم و کار ما چه تأثیر وجودی برای خودمان دارد، ‌چه تأثیری وجودی برای دینمان دارد و چه تأثیر وجودی برای مردم دارد.

 

وی افزود: اگر یک عملی هم اثر وجودی برای خود انسان داشته باشد و هم برای دین و مردم داشته باشد، این با ارزش‌ترین، مؤثرترین و مفیدترین اعمال است؛ گاهی یک فرد کاری انجام می‌دهد که مفید برای دیگران است، ولی برای خودش مفید نیست،‌گاهی کار می‌کند که برای خود او مفید است، ولی برای دیگران مفید نیست، ولی آن کاری که همه این سه عنوان در آن جمع شده باشد به نظر می‌رسد تنها در مورد تحصیلات طلبگی و رشته طلبگی است، ما کاری که می‌کنیم در درجه نخست نفع آن برای خودمان است.

 

بسیاری از افراد در تخیلات خودشان زندگی می‌کنند
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: خودمان می‌فهمیم از کجا آمده و به کجا می‌رویم، می‌فهمیم چه زاد و توشه‌ای باید داشته باشیم، می‌فهمیم که حقیقت و خیال چیست، خیلی از افراد اصلا نمی‌دانند حقیقت و خیال چیست، عمر خود را در تخیلات سپری می‌کنند.

 

وی ادامه داد: رشته ما واقعا بدون هیچ تعصبی برای انسان در هر روز یک ولادت جدیدی ایجاد می‌کند؛ واقعا طلبگی این است، اگر انسان به عمق آن برسد، اگر درست آن را درک کند، در هر روز یک ولادت جدید برای انسان ایجاد می‌شود، در هر روز انسان یک تحولی در خود ایجاد و احساس می‌کند، در هر روزی انقلاب درونی برای خودش پیدا می‌کند و هر چه آدم بالاتر می‌آید این تحول‌ها، ولادت‌ها‌ و انقلاب‌ها بیشتر می‌شود، برای مثال یک آیه از قرآن را انسان وقتی امروز می‌خواهد یک برداشت می‌کند، درس می‌گیرد،‌ فردا یک برداشت دیگر، درس دیگر و نتیجه دیگر می‌گیرد.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی اظهار داشت: گاهی انسان احساس می‌کند یک بابی بر روی او باز شده است، ‌این کم چیزی است، ‌آیا مسأله مهمی نیست؟ واقعا مسأله این است که علوم در طلبگی است، چه فقه، چه اصول، چه عقاید و چه تفسیر، همه این‌ها واقعا در انسان و خود او آثار دارد، در روایت دارد یک عالم افضل از هفتاد هزار جاهل‌ بالاتر است، این مبالغه و گزافه گویی نیست‌، چرا که این عالم در هر لحظه تولد، ‌بصیرت و آگاهی دارد، جاهل همیشه در جهل خود باقی مانده و توقف می‌کند.

 

نباید به بهانه عزاداری کتاب را بوسید و کنار گذاشت
وی تصریح کرد: خیلی‌ها هستند که از این ظرف انسانیت استفاده نمی‌کند، رشته طلبگی ما رشته‌ای است که اگر انسان برنامه ریزی کند، درست دنبال کند، یک ثانیه وقت اضافه نمی‌آورد و حتی تأسف می‌خورد که این عمر کوتاه و این همه علوم وجود دارد و چه زمانی به آن دست می‌یابد، حالا که علم این قدر ارزش دارد، باید از اوقات بسیار استفاده کرد.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: شما در سنی هستید که گرفتاریتان کم است، به هر میزان سن فرد بالا می‌رود، گرفتاری و مشکلات فرد بیشتر می‌شود، کم حوصله‌تر می‌شود، از وقتتان خوب استفاده کنید، برنامه ریزی کنید، اکنون می‌توانید برنامه ریزی کنید و کتاب‌های روایی را مطالعه کنید، ‌قدیم مرسوم بود که کتاب کافی را می‌خواندند و مباحثه می‌کردند.

 

وی یادآور شد: استاد ما آیت‌الله حسن زاده آملی می‌گفت «مجمع البیان را دو دوره پیش استادمان خوانده‌ام»، این به سبب برنامه ریزی و استفاده از وقت بود، تعطیلات و تحصیلات برای آنها فرق ندارد، نمی‌شود بگوییم که اکنون تابستان، دهه محرم و دیگر مسائل است، کتاب را باید بوسید و کنار گذاشت.

 

طالب علوم دینی مؤید نزد عندالله است
آیت‌الله فاضل لنکرانی تأکید کرد: باید برنامه ریزی داشت، ‌باید بدانید در این آیات دُر وجود دارد که انسان وقتی به سنین بالا می‌آید تأسف می‌خورد عمر به سمت خاموشی می‌رود و هیچ چیزی به دست نیاورده است؛ قدر موقعیت خود را بدانید، برنامه ریزی کنید، ‌ببینید که هر چیزی به علم‌تان ضرر می‌زند و مزاحمت دارد کنار بگذارید، البته به مسائل ضروری همانند ورزش توجه کنید، برخی مسائل برای دنیا و آخرت فرد هیچ سودی ندارد، این‌ها را کنار بگذارید.

 

وی ادامه داد: ما باید باورمان شود که طالب علوم دینی مؤید من عند الله است، ‌نگهبان او ملائکه الهی هستند، از منزل که بیرون می‌آید و می‌خواهد به درس برود، ملائکه او را محافظت کرده و دعا می‌کنند، باید اینها را باور کنیم، آن وقت می‌بینیم که چقدر شیرین می‌شود؛ این علم برای مردم هم خیلی مفید است، بنده می‌گویم با تمام علوم همانند پزشکی، صنایع، مهندسی مقایسه کنید، علم طلبگی از نظر مفید بودن قابل مقایسه با هیچ علمی نیست، با تمام ارزش‌ها و احترامی که نسبت به سایر علوم داریم.

 

تعلیم دیگران جامعه را از گمراهی نجات می‌دهد
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: پیامبر(ص) به امیرمؤمنان(ع) می‌فرمایند «اگر یک نفر به دست تو هدایت شود بهتر از تمام دنیا است»؛ انسان وقتی طبیب مریضی است آن را خوب می‌کند، ولی فایده آن برای این فرد است و برای دیگران چه فایده‌ای دارد؟ ولی هدایت برای همه است، تعلیم دیگران جامعه را از گمراهی نجات می‌دهد، در روایت آمده «اگر عالمی بدعت‌ها را ببیند بر او واجب است علم خود را نمایان کند، اگر سکوت کند گرفتار عذاب می‌شود».

 

وی ادامه داد: جامعه و مردم به روحانیت نیاز دارند، ما با مردم تعارف نداریم و خود مردم این مطلب را می‌دانند، مردم در مسائل دینی و معارف دینی محتاج روحانی هستند، ‌اگر روحانیت نباشد کوهی از خرافات، انحرافات، ‌فرقه‌های کاذب را به مردم تحمیل می‌کنند و مردم نیز به راحتی می‌پذیرند و این را تاریخ و تجربه نشان داده است.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: اکنون 400 گروه شیطان پرست داریم که هر گروهی برای خود آیین نامه، اساسنامه و شرح وظایف دارد، خب مردم سرگردان می‌مانند، باید یک روحانی همانند چشم بیدار و چراغ روشن میان مردم باشد و بگوید مراقب باشد این بدعت است، این در دین است یا خیر؟

 

روحانی واجد علم و تقوا در همه جا مؤثر است
وی افزود: مردم در عبادت، اخلاق و دیگر مسائل به روحانیت نیاز دارند، ما درباره روانشناسی آیات و روایات فراوانی داریم، مرحوم والد ما می‌گفت «اگر یک روحانی واجد علم و تقوا باشد، هر نقطه‌ای از نقاط دنیا برود مؤثر واقع می‌شود»، در این رشته مسؤولیت و کار ما به گونه‌ای نیست که بگوییم در فلان منطقه به درد می‌خورد و فلان منطقه به درد نمی‌خورد، هر جا برویم به درد می‌خورد، حتی کسانی که به اسلام اعتقاد ندارند یک روحانی می‌توان در آن منطقه حضور داشته و به هدایتگری بپرازد، قطعا مؤثر واقع می‌شود.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: برای مردم روحانیت بسیار مفید است، ما به عنوان خادم دین هستیم، ا‌ین امانت الهی است که به وسیله انبیا و رسل برای مردم آورده شده است و ما موظفیم دین خدا را حفظ کنیم، امروز در دنیا می‌بینید چه حملاتی نسبت به اسلام است، اصلا داعش را به وجود آوردند تا اسلام را از بین ببرند، نه فقط شیعه را بله سنی‌ها را نیز از بین ببرند.

 

مستکبران دین را بزرگ ترین مانع خود برای رسیدن به اهدافشان می‌دانند
وی ادامه داد: بنده حتی در یک سخنرانی گفتم «داعش را به وجود آوردند که تمام ادیان آسمانی را از بین ببرند»، نقش اصلی اسرائیل غاصب این است که بر روی زمین چیزی به نام دین آسمانی نباشد، کدام دینی اجازه می‌دهد که به راحتی سر بچه دو ساله را ببرند، قتل عام کنند و این جنایاتی که امروز افراد می‌کنند؛ امروز اسرائیل غاصب و آمریکا به نتیجه رسیده‌اند آن‌چه جلوی قدرت‌های دنیا را می‌‌گیرد دین است و فقط با اسلام مخالف نیستند، آیا ما نسبت به حفظ این دین وظیفه نداریم؟ ‌آیا نباید مراقبت کنیم؟ امام حسین(ع) جان شریف خود و عزیزانشان را داد تا دین حفظ شود و بقای اسلام به برکت عاشورا بود.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی گفت: ما نیز می‌خواهیم در این مسیر باشیم، ادعا می‌کنیم ولی معلوم نیست چقدر موفق باشیم؛ ‌طلبگی خدمت به خود، مردم و دین است، این کار بسیار مهم است، خیلی مقدس است، باید کارتان، درستان، برنامه‌تان و حرکاتتان تمام حساب شده باشد، شما سرباز امام عصر(عج) شده‌اید، باید خودمان را همیشه در محضر وجود مقدس ایشان حاضر بدانیم و ایشان را به عنوان مولی حقیقی که ولایت بر ما دارد بدانیم، مطیع باشیم و کاری که مورد رضای صاحب الزمان(عج) است انجام دهیم.

 

وی افزود: این ارزش می‌دهد به کار ما، اگر کنار علم، تقوا، توجه به ولایت و بندگی خدا نباشد سودی ندارد؛ اگر می‌خواهید ببینید که علم اثر می‌کند یا نه قرآن ملاک داده است، این که ببینید هر روز خشیت و خوفتان از خدا بیشتر می‌شود یا نه؛ اگر دیدید که بیشتر می‌شود بدانیم که خدا علم نورانی را به شما عنایت می‌کند.

 

امروز نظام از هر زمان دیگری به روحانی ارزشمند و واجد شرایط نیازمند است
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان داشت: من با این‌که یک طلبه‌ عمده عمر خود را صرف عبادت و مستحبات کند واقعا مخالف هستم، ما واجبی به نام درس خواند، ‌درس گفتن، تحقیق کردن، کتاب نوشتن و دیگر مسائل داریم، اگر واجب عینی نیست واجب کفایی که است، آقایان نیز می‌گویند نباید واجب را به سبب مستحب ترک کرد.

 

وی ادامه داد: البته باید یک برنامه عبادی خوبی هم داشته باشید، انس با قرآن، نماز شب و خواند نافله، نماز اول وقت به همراه جماعت و در مسجد باید باشد؛ اگر فرد از این‌ها فاصله بگیرد همین علم انسان را نابود می‌کند؛ نظام مقدس جمهوری اسلامی امروز از هر زمان دیگری به روحانی ارزشمند بیشتر محتاج است، هر چه زمان بیشتر می‌رود نیاز نظام به روحانی واجد شرایط بیشتر می‌شود، همانگونه که نیاز مردم بیشتر می‌شود./993/پ201/ج

ارسال نظرات