۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۲۴۲۰۲۴
ولید معلم:

عربستان زمین حاصلخیز تروریسم/ ترکیه دشمن اساسی ما است

خبرگزاری رسا ـ وزیر خارجه سوریه، رژیم صهیونیستی و غرب را به کارشکنی در مسیر حل بحران سوریه متهم کرد و گفت: برخی کشورها نمی‌خواهند ما با مخالفان به تفاهم برسیم.
وليد معلم وزير خارجه سوريه

به گزارش خبرگزاری رسا، «ولید المعلم» وزیر امور خارجه سوریه در گفت‌وگو با شبکه الاخباریه سوریه، حمله اخیر رژیم صهیونیستی به جنوب سوریه را محکوم کرد.

 

معلم در واکنش به این حمله ضمن اعلام تسلیت خود به خانواده‌های شهدای(حزب‌الله و ایران) گفت که این تجاوز «جای تعجب» ندارد و از آن به نام «تجاوز آشکار» یاد کرد.

 

وزیر خارجه سوریه در گفت‌و‌گو با شبکه الاخباریه سوریه، با اشاره به نقش اسرائیل در بحران سوریه گفت: اسرائیل می‌خواهد بحران را در سوریه به درازا بکشاند و اسرائیل به همراه هم‌پیمانان اروپایی و عربی خود از بحران سوریه، نفع می‌برند.

 

وی اضافه کرد: تلاش آن‌ها نابودی شهروندان سوریه است، اما ما به مثابه شهروندان سوریه، با خود عهد می‌بندیم که طی این سال از بحران خارج شویم.

 

ولید معلم با اشاره به حادثه قنیطرة گفت: این ترور اتفاق عجیبی نیست، و از آن به عنوان تجاوز آشکار یاد کرد و همچنین به خانواده‌های شهدا تسلیت گفت.

 

وی این سؤال را مطرح کرد: آیا اسرائیل از روی نادانی دست به این تجاوز زده است، در حالی که می‌داند هزینه آن را پرداخت خواهد کرد.

 

او تأکید کرد: سوریه تجهیزات ضد هوایی دارد، اما در موقعیت زمانی حاضر، اولویت ما مبارزه با دست گماشته‌های اسرائیل (تروریست‌ها) در سوریه است؛ چرا که اسرائیل مسؤولیت توطئه علیه سوریه را به آن‌ها سپرده است.

 

گفت‌وگوهای دولت و مخالفان در سوریه

 

وزیر خارجه سوریه درباره نشست مسکو بین دولت و معارضان که اواخر ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد گفت: ما از سوی رییس‌جمهور سوریه، این مأموریت را داریم تا تمام سعی و تلاش خود را برای به نتیجه رسیدن گفت‌و‌گوها در راستای هدف واضح آن یعنی شکل دادن به تصویری از سوریه از راه گفت‌و‌گو، به کار گیریم. گفت‌و‌گویی که صرفا با محور سوری- سوری انجام گیرد و به محض اینکه به مسکو برویم این روند سازنده در دستور کار ما خواهد بود.

 

ولید معلم ادامه داد: بین گفت‌و‌گوهای ژنو و مسکو تفاوت زیادی وجود دارد، در ژنو ما با یک هیأت بلند پایه وارد آن‌جا شدیم و با دولت‌هایی که حامی معارضان بودند مذاکره کردیم نه با خود مخالفان، اما در مسکو وضع فرق دارد، ما با معارضان رو در رو هستیم.

 

وی با تأکید بر اینکه کسانی که از معارضان دراین گفت‌و‌گوها شرکت کنند در گفت‌و‌گوهای آینده نیز حضور خواهند داشت، تصریح کرد: اما هر گروهی که این دیدار را تحریم کند، دیگر در آینده سوریه نقشی نخواهد داشت؛ ما مانع حضور هیچ شخصی در مذاکره نشده‌ایم و با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به این توافق رسیده‌ایم که معارضان باید از نمایندگان داخل و خارج و مستقل‌ها باشند.

 

وزیر خارجه سوریه با اشاره به نقش غیر سازنده بلکه منفی برخی کشورها در روند گفت‌و‌گوهای مسکو گفت: برخی کشورها در منطقه هستند که نمی‌خواهند گفت‌و‌گوهای مسکو به نتیجه برسد و مدام سقوط نظام و برکناری رییس‌جمهور را به زبان می‌آورند.

 

وی از معارضان خواست تا از این کشورها دوری کنند و به هدف گفت‌و‌گوها، پایبند باشند.

 

عربستان زمین حاصلخیز تروریسم

 

ولید معلم در مورد عربستان و امکان سرازیر شدن داعش به این کشور یا فوت ملک عبدالله گفت: عربستان به دلیل فرهنگ وهابیت، زمین حاصلخیزی برای رشد تروریسم داعش و جبهة النصرة است و به صلاح عربستان است که برای امنیت خودشان هم که شده راه و روش خود را عوض کنند، وگرنه سوریه دیگر این مرحله سخت را رد کرده است.

 

وی در مورد نقش قطر در این میان گفت: قطر بزرگتر از حجم خود در مسائل مصر، لیبی ، تونس و یمن دخالت می‌کند و ما به مسئولان این کشور توصیه می‌کنیم: «به حجم واقعی خود باز گردید».

 

ولید معلم در مورد ترکیه نیز گفت: ترکیه دشمن اساسی ما است و از بیان اینکه با تروریست‌ها و داعش ارتباط دارد ابایی ندارد.

 

وی حکومت ترکیه را به درس گرفتن از اوضاع پاکستان و القاعده توصیه کرد و اینکه مسئولان آنکارا باید این را درک کنند که تروریسم به خود آن‌ها باز می‌گردد.

 

وی اصرار ترکیه برای ایجاد منطقه حائل را یک «سخن سخیف» توصیف کرد.

 

ولید معلم در مورد بازگشایی سفارتخانه‌های کشورهای مختلف در سوریه گفت: هر کسی که سفارتخانه اش را بسته است، خودش بیاید و باز کند. ما هیچ زمانی روابط را قطع نکرده‌ایم./980/ب102/د

ارسال نظرات