۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۲۴۲۲۴۱
استاد سطوح عالی حوزه علمیه:

رسیدن به سلوک الهی در گرو بهره‌مندی از ولایت است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به لزوم بهره‌مندی از ولایت در مراتب عرفان و سیر و سلوک گفت: برای رسیدن به مقصد در عرفان باید وجه الله و نورالله بودن امام را فراتر از علم درک کنیم یعنی باید به مرتبه حس برسیم، اصحاب امام حسین وجه الله بودن امام را حس کردند و فنای در امام شدند.
ولايت حضرت امير المومنين(ع) ، غدير خم ولايت فقيه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام باقر فخار، استاد سطوح عالی حوزه علمیه، صبح امروز در نشست علمی تبیین اندیشه های اخلاقی عرفانی امام خمینی که در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، به تبیین ابعاد علم و معرفت پرداخت و افزود: نشاط و سر زندگی و ایمان قلبی حاصل معرفت الهی و علم به معارف است.

 

وی در ادامه افزود: پیامبر علم کامل و اطمینان کامل به خلیفه خود داشتند و علت آن شناخت و معرفت ایشان از خلیفه خود بود، ما توانایی در درست از ائمه نداریم همان‌گونه که حیوانات نمی‌توانند ما را درک کنند و علت این عدم درک آنها نداشتن حس و حیات و روح انسانی است و ما به دلیل نداشتن نور الهی در وجود خود توانایی درک پیامبر اسلام و ائمه معصومین را نداریم.

 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به فیض واسع الهی تصریح کرد: پیامبر اسلام رحمة للعالمین است و رحمت خدا برای عالم در حین نزول و در راه صعود عبدالله کامل است برای خداوند، برای انسان که از نور الهی و مقامی فراتر از انسان مادی برخوردار نیست درک صحیح از رحمة للعالمین نیز محال است و نمی‌توان انتظار درک کامل و به دست آوردن فیض کامل از انسان داشت.

 

حجت الاسلام فخار ضمن بیان مراتب عرفانی امام خمینی اظهار کرد: در عرفان امام اثبات می‌شود که همه عالم فقیر الله هستند و همه نیاز به واسطه دارند برای رسیدن به فیض کامل و این واسطه می‌تواند انسان کامل باشد، در تعریف عرفان عملی امام خمینی می‌فرمایند کسی که عرفان را از مرتبه عقل به مرتبه عمل داخل کنند و علم پیدا کند نسبت به حقایق الهی و به مرتبه حس کردن معنا برسد عارف است و از مرتبه عالم بودن عبور می‌کند و به حقیقت عرفان می‌رسد.

 

وی پیدا کردن حس نسبت به معنا را لازمه وصول به معارف داسنت و بیان کرد: تا به مرتبه حس نرسیم از اسلام و قرآن چیزی چز تعبد نخواهیم داشت، این که در روز کربلا شاهد جان فشانی اصحاب امام هستیم به این دلیل است که به مرتبه حس معرفت رسیده بودند، در تاریخ و در منابع ذکر شده است که در ابتدا نزدیک بود اصحاب امام حسین (ع) غلبه کنند، چطور می‌شود که 70 نفر در برابر حداقل 30 هزار نفر ایستادگی می‌کنند؟ و این علتی جز فنای در امام ندارد و یعنی نور الله بودن و وجه الله بودن امام توسط اصحاب امام حس شده بود.

 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به لزوم شناخت حسی امام زمان تصریح کرد: باید بتوانیم به مرتبه حس در شناخت امام زمان خود برسیم، همه ما دلائل بسیاری برای وجه الله و نورالله بودن امام زمان داریم ولی هیچکدام به مرتبه حس در این زمینه نرسیدیم و باید برای شناخت امام و قرار گرفتن در صف یاران و شیعیان حقیقی امام به مرتبه حس برسیم.

 

حجت الاسلام فخار با اشاره به این که خَلق و خُلق باهم بسیار متفاوت هستند گفت: خلق بر شکل و ماهیت و ابعاد جسمی انسان دلالت دارد ولی خٌلق ماهیت رفتار و هیئت و شکل روحی است و اخلاق بر هیئت موجوده در نفس اطلاق می‌شود و در همین زمینه مباحثی پیرامون راهکارهای اخلاقی و مباحث اخلاقی مطرح می‌شود و آنچه که با سیر و سلوک مشترک است همین مباحث اخلاقی است که در سیر و سلوک به این مباحث برای عملی شدن عرفان پرداخته می‌شود.

 

وی صراط را شرط اصلی آغاز سلوک دانست و خاطر نشان کرد: در سفر روحانی ناچار از صراط هستیم، سعنی باید برای آغاز سیر و سلوک راهی را برگزینیم و در این راه و بر مبنای آن سیر و سلوک خود را قرار دهیم، مهم در عمل کردن و سلوک الی الله و محور اصلی سلوک صراط است، این صراط لازمه سلوک است و مصداق آن صورت باطن ولایت است و در روایات نیز ذکر شده است که امام علی (ع) صراط هستند و در برخی روایات ائمه خود را صراط معرفی کرده‌اند.

 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه سلوک بدون تمسک به ولایت را سلوک به شیطان توصیف کرد و افزود: کمال دین ولایت امیرالمؤمنین است و سائر عبادات و اعمال به منزله هیولا است و ولایت ائمه صورت و وجود برای آنها است، نمازی که ولایت در آن نباشد اساسا وجودی ندارد و نمی‌توان برای آن آثاری را مترتب دانست، صراط مستقیم در وجود مقدس امیرالمؤمنین است و برای سلوک باید از راه ولایت حضرت وارد شد.

 

حجت الاسلام فخار با اشاره به تعریف علما از فکر تصریح کرد: حرکت فکر در حقیقت توجه ذهن و عقل به مقدمات و از این توجه مقصود ما از تفکر و حرکت فکری حاصل می‌شود، وجه نتیجه در هر برهانی مقدمات آن برهان است و حرکت ذهنی یعنی توجه عقل به آن مبادی چرا که مبادی مد نظر ما وجه مراد هستند، سلوک الی الصراط در ابتدا تسویه دل است و سلوک الی الله یعنی توجه قلبی به حقیقت علویه از آن جهت که حرکت علویه حقیقت معرفت الهی است.

 

وی سلوک در صراط امیرالمؤمنین را معنای حقیقی توجه ذکر کرد و گفت: سلوک در راه ولایت از آن روست که امام وجه الله است، عین الله است و به همین دلیل است که سلوک بدون ولایت سلوک الی الشیطان است چرا که انسان نمی‌تواند بدون رسیدن به وجه الله به الله برسد، برای رسیدن به صراط الله و وجه الله توجه به حضرت لازم است.

 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به این که معرفت داشتن به ائمه به معنای تفقه علمی داشتن نسبت به ائمه است اظهار کرد: باید راهی را در معرفت علمی پیدا کنیم تا پس از آن به معرفت نوری و کشفی و رسیدن به راه حقیقت معارف اهل بیت پیدا کنیم و تنها راه گام بر داشتن در مسیر سیر و سلوک معرفت اهل بیت است./1304/پ202/ب6

ارسال نظرات