ائمه اطهار، پل ارتباطی عالم غیب و شهود هستند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، زهرا حیدری، استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، امروز در سلسله نشست های تفسیر زیارت جامعه کبیره که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) در جمع اساتید و طلاب برگزار شد، گفت: تمام ائمه معصومین(ع) نور واحد هستند.
وی به اهیت اخلاص در عمل اشاره و اظهار کرد: خداوند متعال می فرماید: «مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَن جَاء بِالسَّیِّئَةِ فَلاَ یُجْزَى إِلاَّ مِثْلَهَا وَهُمْ لاَ یُظْلَمُونَ»،سرّ این آیه در نگه داشتن اعمال، یعنی اخلاص داشتن است؛ به عبارت دیگر صاحب عمل بتواند حسنه را با خود بیاورد و با اعمالی مثل ربا آن را از بین نبرد.
این کارشناس مذهبی گفت: انسان های کامل حرکات و سکناتشان برای رضای خداوند است، از این جهت نه تنها اعمالشان بلکه گوهر ذاتشان مظهر هو الباقی است که مصداق آن ائمه معصومین(ع) هستند.
استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد اظهار کرد: لقب پر افتخار «بقیه الله» که به امام زمان(عج) منصوب است، اختصاص به آن حضرت ندارد بلکه شامل تمام ائمه معصومین(ع) می شود؛ حتی شامل علماء ربانی هم می شود؛ اما قافله سالار این سلسله باقیه ائمه اطهار(ع) هستند.
وی با اشاره به فراز « وَبَقِیَّةِ اللهِ، وَخِیَرَتِهِ، سلام بر شما اهل بیتی که نمایندگان خدا و برگزیدگان او هستید.»، ابراز کرد: خداوند متعال بر اساس حکمت و اراده خویش، ائمه اطهار(ع) را به عنوان بندگان ویژه انتخاب کرده است.
عالم هستی مقدمه پیدایش و تکامل انسان است
این استاد حوزه و دانشگاه به جایگاه وفضیلت ائمه اطهار(ع) اشاره و اظهار کرد: تمام عالم هستی به گفته قرآن حکیم مقدمه پیدایش و تکامل اشرف مخلوقات یعنی انسان است؛ خداوند در آیه 29 سوره بقره می فرماید:« هُوَ الَّذِی خَلَقَ لَکُم مَّا فِی الأَرْضِ جَمِیعاً ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ، اوست آن کسى که آنچه در زمین است، همه را براى شما آفرید سپس به [آفرینش] آسمان پرداخت، و هفت آسمان را استوار کرد و او به هر چیزى داناست.».
وی افزود: خداوند متعال عالم هستی را برای انسان خلق کرد و ما چقدر غافل هستیم؟ خداوند متعال عالم را خرج ما کرده است و ما خودم را خرج چه چیزی می کنیم؟ خداوند متعال از خلقت ما چه هدفی داشته است و ما دنبال چه اهدافی هستم؟
حیدری افزود: انسان معلول عالم هستی به شمار می رود و به نتیجه رسیدن و تکاملش مبتنی بر ارتباط داشتن نوع انسان با عالم غیب است؛ از این رو اگر انسان بخواهد به تکامل برسد باید با عالم غیب در ارتباط باشد و از آن جا که او ظرفیت ارتباط با عالم غیب را ندارد؛ لذا باید افرادی باشند که با غیب در ارتباط بوده و واسطه بین انسان و خدا باشند و این ائمه معصومین(ع) هستند که رابط بین بشر و خداوند متعال هستند.
این کارشناس مذهبی گفت: مقام امامت بالاتر از پیامبری است؛ چرا که امام، رهبری جامعه را به عهده دارد؛ در حالیکه پیامبر تنها وظیفه ابلاغ را بر عهده دارد؛ امام ابلاغ کننده وحی و اراده کننده جامعه است، از این رو دین و دنیای مردم دست امام است.
استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد اظهار کرد: دست یابی مناصبی مثل امامت اختیاری و اکتسابی نیست؛ بلکه انتصابی است؛ لذا شیعه اعتقاد دارد که خدا، امام را منصوب می کند.
وی ابراز کرد: خداوند متعال در آیه 75 سوره انعام می فرماید:« وَکَذَلِکَ نُرِی إِبْرَاهِیمَ مَلَکُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَلِیَکُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ ، و بدین سان ملکوت آسمانها و زمین را به ابراهیم نشان مىدادیم تا [بصیرت یابد] و تا از اهل یقین شود.». مراد از ملکوت، حقیقت و باطن است، از این رو مراد از ملکوت در این آیه حقیقت آسمان و باطن آسمان ها است.
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: تمام این عالم یک ظاهر و یک حقیقت دارد، روز قیامت انسان ها با باطن و حقیقت خودشان وارد محشر می شوند، برخی از امت پیامبر اکرم(ص) بر ده شکل وارد محشر می شوند، گروهی به شکل خوک، گروهی به شکل میمون و عده ای نیز به خاطر غرور و تکبرشان به شکل مورچه محشور می شوند که زیر پای افراد له می شوند.
استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد اظهار کرد: ائمه اطهار(ع) از امتحانات الهی سربلند بیرون آمدند و به مقام والای یقین رسیدند؛ حضرت علی(ع) می فرمایند: «لَوْ کُشِفَ الْغِطاءُ ما ازْدَدْتُ یَقینا؛ اگر پرده کنار رود بر بر یقین من افزوده نخواهد شد.». /1309/پ202/ب6