۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۴
کد خبر: ۲۴۴۷۰۲
کارشناس مذهبی تبیین کرد؛

جایگاه قضا و قدر الهی و اختیار انسان

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی با اشاره به این که مقدرات انسان ها به دست خداوند متعال است، گفت: خداوند متعال مقدرات ما را معین کرده است و انسان با استفاده از ابزار و سایلی که خداوند برای او قرار داده است؛ می تواند راه صحیح و درست را انتخاب کند.
جایگاه قضا و قدر الهی و اختیار انسان

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، خانم صفارزاده، استاد حوزه علمیه خواهران مشهد، امروز در سلسله نشست های در سایه سار رضوان که با موضوع «قضا و قدر» در رواق دارالاجابه حرم مطهر رضوی برگزار شد گفت: زیارت با معرفت به زیارتی اطلاق می شود که بتوانیم سیره و سبک زندگی ائمه اطهار(ع) را در زندگی خود پیاده کنیم.

 

وی به جایگاه قضا و قدر الهی اشاره و ابراز کرد: مقدرات انسان ها به دست خداوند متعال است؛  تقدیر بر دوگونه علمی و عینی است؛ تقدیر علمی بدین معنا است خداوند علم دارد به هرآن چه محقق می شود و تقدیر عینی بدین معنا است که خداوند سنجش و اندازه هر امری را مقدر کرده است؛ به طور نمونه ذات باری تعالی اندازه عمر انسان را مقدر کرده است.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد اظهار کرد:خداوند متعال مقدرات ما را معین کرده است، اما وسیله و ابزارهایی قرار داده است تا به وسیله این ابزار، راه صحیح و درست را انتخاب کنیم.   

 

صفارزاده به جایگاه صدقه در آموزه های اسلام اشاره کرد و افزود: با استفاده از ابزار و سایلی که خداوند برای انسان قرار داده است؛ انسان می تواند سرنوشت خود را تغییر دهد؛ در دین مبین اسلام به صدقه دادن سفارش شده است؛ چرا که بلاها را دفع می کند.   

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به این که صدقه، فقط مالی نمی باشد، گفت: هر احسانی می تواند صدقه باشد، حتی لبخند زدن به مؤمن، شادکردن دل مؤمن و صله رحم هم صدقه محسوب می شود.  

 

وی به فضیلت مجلس علمی اشاره و ابراز کرد: زمانی که در مجلس علمی حضور می یابید تا زمانی که بلند می شوید، ملائکه برای شما استغفار می کنند؛ گوش دادن به مسائل علمی و حضور در مجالس عبادت عبادت و ذکر خداوند است.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد اظهار کرد: قضا، در لغت به معنای پایان دادن کار و نتیجه کار است؛ خداوند به انتهای کار و نتیجه کار ما علم دارد؛ انسان با رفتار و عملکرد خود، نتیجه کار خود را رقم می زند؛ چرا که انسان با ابزار و سایلی که خداوند در اختیار او قرار داده است، می تواند مسیر زندگی خود را انتخاب کند.

 

صفارزاده افزود: تا خداوند نخواهد، برگی از درخت به زمین نمی افتد؛ نباید فراموش کنیم، هر آن چه داریم خداوند به ما عطا کرده است؛ از این رو انسان نباید موهبت های خداوند را فراموش کند و مغرور شود.

 

این کارشناس مذهبی با بیان این که ائمه اطهار(ع) شاهد و ناظر اعمال انسان ها هستند، گفت: ائمه معصومین(ع) وسیله هدایت انسان ها هستند؛ این بزرگواران بندگان مخلص خداوند بودند.

 

وی با اشاره به آیه «یَوْمَ نَدْعُو کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ، روزى که هر گروهى را با امامشان فرا مى‏خوانیم.»، ابراز کرد:تمام اعمال در روز قیامت برای انسان مجسم می شود؛ اگر در این دنیا مطیع و پیرو ائمه اطهار(ع) باشیم در روز قیامت پشت سر این بزرگوران حرکت کرده و وارد بهشت الهی می شویم./1309/پ202/ب6

ارسال نظرات