۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۲۴۴۸۶۷
کارشناس مسائل زنان مطرح کرد؛

قناعت بزرگ‏ترین اصل زیرساختی جامعه در دکترین تربیتی

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان و خانواده گفت: قناعت بزرگ‏ترین اصل زیرساختی جامعه در دکترین تربیتی است که در هر حوزه‏ای، ایده‏هایی بر پایه قناعت می‏دهد؛ قناعت یک حس درونی است و اگر بخواهیم به صورت یک اخلاق، در جامعه ایجاد شود، نیاز به کار درونی و تمرین بسیار دارد.
قناعت بزرگ‏ترین اصل زیرساختی جامعه در دکترین تربیتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، به مناسبت ایام الله مبارک دهه فجر و سی ششمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، پیش از ظهر امروز به همت کمیسیون بانوان استانداری قم، جشن انقلاب در تالار معصومیه فرمانداری قم با حضور محمد صادق صالحی منش، استاندار قم، فریبا علاسوند، عضو هیأت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان و خانواده و با موضوع «انقلاب اسلامی، استحکام خانواده، زنان و سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی» برگزار شد.

 

علاسوند با اشاره به سبک زندگی و نقش زن در خانواده گفت: هر زمان که صحبت از انتقال فرهنگ و مذهب به میان آمده است، زنان نقش پر رنگی در این عرصه ایفا کرده اند؛ در مقابل هرگاه که زنان و دختران در جامعه نقش خود را ایفا نکنند، آن جامعه به سوی نابودی پیش می‏رود.

 

عضو هیأت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان و خانواده با اشاره به فرهنگ غلط غربی ابراز کرد: نزدیک به صد سال است، در همه جای دنیا به نقش جنسیتی زن تاکید می‏کنند که باعث از بین بردن هویت زن در جامعه می‏شود؛ دنیای غرب می‏خواهد در تمام نقاط دنیا، فرهنگ و مذهب را با این کار خود از بین ببرد؛ کلیسای کاتولیک که بیش از دو میلیارد طرفدار و پیرو دارد، از این اصول غربی شکایت کرده است؛ با این وجود در مورد همجنس گرایی کوتاهی کرده و آن را پذیرفته است.

 

وی با تبیین آثار سبک زندگی غربی در غرب ادامه داد: زمانی که غرب می‏خواهد روش زندگی را از غرب به شرق منتقل کند، ابتدا در خود غرب چنان نمود پیدا می‏کند که منتقدان بسیار زیادی به این شیوه غلط، اعتراض می‏کنند؛ شرکت های بزرگ و سرمایه دار، مردم را به سمت مصرف گرایی بی حد عادت می‏دهند و به عواقب آن هیچ اهمیتی نمی‏دهند.

 

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود افزود: امروزه مصرف گرایی در جامعه ما نیز نمود پیدا کرده است؛ افراد جامعه مدل ماشین و مارک لباس خود را نشان دهنده طبقه و سطح اجتماعی خود می‏دانند؛ این معضل باعث شده تا افرادی که در سطح پایین تری قرار دارند، برای نشان دادن خود به دیگران زیر فشار مالی و اقتصادی قرار بگیرند.

 

علاسوند در مورد تاثیر مصرف گرایی بر خانواده‏های مذهبی گفت: مشکل مصرف گرایی به جایی رسیده است که خانواده‏های مذهبی جامعه نیز با توجیه آبرو داری این سبک غلط را وارد زندگی خود کرده‏اند؛ سبک زندگی اسلامی با نماز مستحبی و دعای زیاد محقق نمی‏شود؛ برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی باید زیر ساخت‏های اسلامی در جامعه را از طریق خانواده تغییر داد.

 

وی برای تغییر زیرساخت های اسلامی جامعه دو اصل را عنوان کرد و اظهار داشت: قناعت بزرگ‏ترین اصل زیرساختی جامعه در دکترین تربیتی است که در هر حوزه‏ای، ایده‏هایی بر پایه قناعت می‏دهد؛ قناعت یک حس درونی است و اگر بخواهیم به صورت یک اخلاق، در جامعه ایجاد شود، نیاز به کار درونی و تمرین بسیار دارد.

 

کارشناس مسائل زنان و خانواده به الگوهای زندگی اسلامی اشاره و خاطر نشان کرد: امروزه در دانشگاه‏ها شاهد این هستیم که دانشجویان با خواندن نظریه‏های غربی در رابطه با جامعه شناسی، احساس می‏کنند که با حرف‏های تازه و نو رو به رو هستند و این در حالی است که ائمه(ع) سال‏ها پیش این سبک‏های زندگی را عنوان کرده‏اند و دانشمندان غربی آن‏ها را به صورت نظریه درآورده‏اند.

 

عضو هیأت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان و خانواده با اشاره به حدیث معصوم(ع) در مورد قناعت ادامه داد: قناعت مالی است که از بین نمی‏رود؛ باید طریقه نگاه ما به داشته‏هایمان تغییر کند؛ این طریقه نگاه باید از زندگی بر مبنای مصرف به زندگی بر مبنای قناعت تغییر کند؛ افراد خانواده‏ای که مصرف گرا باشند، شخصیتی متکثر پیدا می‏کنند.

 

وی با تاکید بر دوری از تکثرگرایی ادامه داد: افراد متکثر در زندگی تمرکز خود را از دست می‏دهند و زمانی نمود پیدا می‏کند که فرد نماز را یک عمل تکراری می‏پندارد و از آن دوری می‏کند؛ در جای دیگر مشاهده می‏کنیم که افراد جامعه به وب گردی و حضور در فضای مجازی روی می‏آورند و دائما به اعمالی سرگرم می‏شوند که هیجان بالایی برای آن ها داشته باشد و زندگی خود را برپایه هیجان بنا می‏کنند.

 

علاسوند در بخش پایانی سخنان خود به حاکمیت لهو بر زندگی اشاره کرد و تصریح کرد: اگر بر زندگی «لهو» حاکم شود، خیر و شر غیر قابل تشخیص می‏شود؛ در فضای پست مدرنی نیز شاهد ظهور موسیقی‏هایی با معنای پوچ و زندگی بر پایه لهو هستیم که باعث شده فرزندان ما و نسل جدید، دچار سردرگمی و ناتوانی در شناسایی خیر و شر شوند./840/پ202/ج

 

ارسال نظرات