ریشه فتنه از کجا آغاز شد؟
به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، فتنه و فتنه گری در سیاست و جامعه اسلامی ما سابقه طولانی دارد که در هر دوره تاریخی با شکل و شمایل متفاوتی خود را متجلی کرده است. در وضعیت امروز ما بنا به دلایلی اهمیت این موضوع دوباره مورد توجه قرار گرفته است به همین جهت کارشناسان و محققان زیادی در صدد بازخوانی این مفهوم در گسترده تاریخ و فرهنگ ما میباشند. ریشه یابی مفهوم فتنه به دورانی بسیار دور از تاریخ باز میگردد اما ریشه بسیاری از انحرافات و اتفاقات امروز را میتوان در روزهای اول انقلاب اسلامی پیگیری کرد که فتنه هم یکی از این مفاهیم است.
به این بهانه مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفتوگویی ترتیب داده است با آیت الله سید هادی خسروشاهی از مبارزان علیه نظام طاغوت شاهنشاهی و همچنین از فعالان سیاسی اوایل انقلاب که خاطرات زیادی از آن روزها به یاد دارد.
وی فعالیتهای سیاسیشان را از سال 1332 شمسی پس از آشنایی نزدیک با آیت اللَه کاشانی، آیت اللَه طالقانی و شهید نواب صفوی آغاز کردند. به همین دلیل، از همان دوران تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی، بارها در قم، تهران و تبریز دستگیر، زندانی و یا تبعید شده که آخرین آن تبعید به «انارک» یزد به مدت سه سال بود که مرحوم آیت اللَه پسندیده و حضرت آیت اللَه ناصر مکارم شیرازی نیز در آنجا حضور داشتند و با آغاز انقلاب اسلامی همگی آزاد شدند. ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نخست به مدت 2 سال، به عنوان نماینده امام خمینی (ره) در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعال بود، و سپس به عنوان سفیر ایران در واتیکان انتخاب شده و به مدت 5 سال، در این سمت به فعالیت پرداخت.
ریشه مسأله فتنه را شما از چه دورانی پیگری میکنید؟
مسأله فتنه از زمان مبعوث شدن پیامبر اعظم توسط دشمنان و منافقین وجود داشته است ای روند در دوران امامان ادامه داشته تا میرسد به دوران مشروطیت که ما میبینیم شخصیتهای مانند شیخ فضل الله نوری اعدام میشود کسی مانند سید جمال واعظ اصفهانی به بابی بودن متهم میشود و بعد مرحوم مدرس دچار این فتنهها و فتنه گران میشود در دوران ما هم شاهد بودیم که مرحوم سعیدی نیز با همین فتنهها از بین رفتند.
این مفهوم در اوایل انقلاب چگونه تجلی پیدا کرد؟
امام (ره) در اوایل انقلاب با آن سعه صدری که داشتند در مقابل این فتنهها تا حد امکان با تساهل برخورد میکردند برای نمونه دریک مصاحبه ای گفته بودند که مثلاً مارکسیستها هم میتوانند فعالیت داشته باشند اما به محض اینکه این فعالیتها به مثابه ضدیت با نظام تجلی پیدا میکرد علیه آن ایستادگی میکردند چرا امام اعتقاد داشت آنها حق فعالیت دارند اما حق توطئه ندارند.
چه گروهای سعی داشتند از این فضا استفاده منفی کنند؟
جریان منافقین همیشه از این سعه صدر امام سوء استفاده میکردند و سعی داشتند که تا فضا را به هرج و مرج و آشوب بکشانند یادم هست که امام هیچگاه با مجوز دادن نشریه و روزنامه به آنها مخالفت نکرد اما آنها یکبار هفتاد نشریه بدون مجوز چاپ کرده و علیه نظام و امام مطلب چاپ میکردند. یک بار که درخواست ملاقات به امام را کرده بودند امام فرمودند شما اسلحهها را زمین بگذارید من به دیدن شما میرسم ما آنها همچنان به کارهای خود علیه نظام ادامه میدادند. به همین جهت میتوان گفت که به طور قطع این گروه در آن زمان نه به فکر فعالیت سیاسی بلکه به فکر یک فتنه سیاسی و اجتماعی بودند و خدا رو شکر که امام ماهیت این گروهها را به خوبی درک کرد و علیه آنها ایستادگی کرد.
در مقابل این پیشنهاد چه عکس العملی داشتند؟
آنها فکر میکردند که امام در حرف خود صادق نیست اما امام خمینی بارها در تلویزیون و روزنامه صداقت خود را اعلام کرده بود اما آنها بسیار ساده اندیش بودند و فکر میکردند با چند ملیشیا و جنگ چریکی میتوان علیه نظام ایستادگی کرد.
آقای بنی صدر چه رابطه ای با این مسائل داشت؟
یکی از پایههای فتنه در اول انقلاب آقای بنی صدر بودند یادم هست یکبار حاج احمد آقا با من تماس گرفتند و گفتند که بنی صدر با من کار دارد گویا مسأله به موضوع امضاء نکردن پاپ واتیکان جهت تشکیل سفارت بود من چند روز بعد رفتم پیش آقای بنی صدر یادم هست خیلی عصبانی در اتاق نشسته بود برگه وزارت خارجه مربوط به بنده هم در روی میز ایشان بود با یک حالت غرور و تکبری با من برخورد میکرد. در گفتگوی که باهم داشتیم امام خمینی را خمینی خطاب میکرد و در بحثی که با او داشتم اعتقاد داشت که رئیس جمهوری است با 11 میلیون رأی و همان جا به او گفتم که اگر 11 میلیون رأی دارد 99 درصد این رأی امام خمینی است و یک درصد رأی کسانی است که کتابهای شما را خواندهاند همین غرور باعث شد که بنی صدر علیه مردم و نظام بایستد./998/د102/ح
منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی