۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۲۵۲۲۳۷
کارشناس مسائل پژوهش:

حفظ شعائر اسلامی مهم‌تر از عید نوروز است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل پژوهش گفت: ایام عید باستانی نوروز با ایام فاطمیه همراه شده است و ما باید توجه داشته باشیم که شعائر دینی ما مهم تر از هر امری است و نباید دشمن را برای رسیدن به اهداف خود یاری کنیم.
حجت الاسلام معافي

حجت الاسلام فرهاد معافی، کارشناس مسائل پژوهش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، گفت: یکی از مسائلی که مردم باید در مراسم سوگواری حضرت زهرا(س) به آن  توجه داشته باشند، این است که برگزاری ایام سوگواری فاطمیه بیانگر عمق علاقه مردم به شخصیت بی نظیر بی بی دو عالم حضرت زهرا(س) و ایجاد ارتباط با این بانوی بزرگوار است.

 

وی در ادامه افزود: هدف از عزاداری های فاطمی، دفاع از هویت و مکتب تشیع و بحث امامت است که به دست حضرت زهرا(س) بیان شده است.

 

حجت الاسلام معافی با اشاره به رخدادهای شهادت حضرت زهرا(س) عنوان کرد: بسیاری از مردم گمان می کنند که ایام فاطمیه، تنها ایام شهادت حضرت زهرا(س) است، در صورتی که مراد از این ایام تدبر و تبیین اتفاقاتی است که پس از رحلت نبی اکرم(ص) برای ایشان در دفاع از ولایت و امامت اتفاق افتاده است.

 

حجت الاسلام معافی ابراز داشت: سبک عزاداری و مراسم ها در این ایام، نباید سبب اختلاف بین مسلمانان شود که با ابراز تأسف در برخی هیأت ها و مراسم ها افراد دچار افراط شده و سبب اختلاف می شوند.

 

وی با اشاره به شبهه شهادت حضرت فاطمه(س) بیان کرد: برخی ها شبهه ای را که اگر حضرت زهرا(س) به شهادت رسیدند پس چرا امام علی(ع) ایشان را غسل دادند؟ را مطرح می کنند، که در جواب آن ها باید گفت: آنچه از کتب فقهی شیعه به دست آمده است این است که تنها شهید معرکه غسل ندارد اما شهیدی که پس از خروج از معرکه جهاد به شهادت می رسد غسل لازم دارد، بنابراین حضرت زهرا(س) پس از چند روز تحمل دردها و رنج ها به شهادت رسیدند و غسلشان لازم بود.

 

حجت الاسلام معافی یادآور شد: امام جعفر صادق(ع) درباره مقام حضرت زهرا(س) فرمود: همانا ایشان فاطمه نامیده شده است، زیرا مخلوقات از درک و فهم مقام او ناتوانند، رسول خدا(ص) در رابطه با فاطمه(س) فرمود: دخترم فاطمه، بهترین بانوان جهانیان و عزیزترین آفریدگان خداوند نزد من است.

 

این کارشناس مسائل پژوهشی زهد، ایثار، همسر نمونه و مادری نمونه را از ویژگی های مهم حضرت زهرا(س) دانست و افزود: حضرت زهرا(س) بهترین الگوی رفتاری در موضوع همسرداری است و بانوان ایرانی باید به ایشان اقتدا کنند.

 

وی ادامه داد: در روایت است که روزی حضرت علی(ع) وارد خانه شد و از همسرش غذایی درخواست کرد، حضرت زهرا(س) سر به زیر انداخت و فرمود: دو روز است که در منزل غذای کافی نداریم، آنچه بود به شما و فرزندانم حسن و حسین(ع) دادم و خود از غذای اندک موجود استفاده نکردم. امام علی(ع) با تأسف فرمود: فاطمه جان! چرا مرا آگاه نکردی تا به دنبال تهیه غذا بروم؟، ایشان در جواب عرض کرد: علی جان  من از پرودگار خود حیا می کنم چیزی را که تو بر آن توان و قدرت نداری درخواست کنم.

 

حجت الاسلام معافی هشدار داد: عید باستانی نوروز با ایام فاطمیه همراه شده است و ما باید توجه داشته باشیم که شعائر دینی ما مهم تر از هر امری اند و دشمن را به هدف خود که نابود کردن آن ها است نرسانیم.

 

وی در پایان گفت: در عید نوروز صله رحم ها باید انجام شود اما لازم است که در این ایام از اموری که سبب بی حرمتی به حضرت زهرا(س) می شود پرهیز شود./9706/ت302/ب4

ارسال نظرات