۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۲۵۴۸۸۵
مسؤول مدیریت همکاری های تبلیغی حوزه:

نامه رهبر معظم انقلاب مصداق بارز تبلیغ هنرمندانه است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول مدیریت همکاری های تبلیغی معاونت تبلیغ حوزه از تبلیغ کارآمد، مؤثر و تربیت گرا به عنوان تبلیغی هنرمندانه که می تواند در اندیشه و رفتار مخاطب تأثیر بگذارد نام برد و نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی را مصداق بارز این نوع تبلیغ دانست.
حجت الاسلام مردان پور نامه رهبري به جوانان

حجت الاسلام حسین مردان پور مسؤول مدیریت همکاری های تبلیغی معاونت تبلیغ حوزه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تأکید بر مؤلفه های مهم تبلیغ هنرمندانه در عرصه دین گفت: در ابتدا بایستی به سه نکته اشاره کرد که نخستین آن شناخت جایگاه و اهمیت تبلیغ در دین اسلام است که اگر این نکته مورد توجه طلاب قرار گیرد اقبال نسبت به تبلیغ زیاد خواهد شد.

 

مسؤول مدیریت همکاری های تبلیغی معاونت تبلیغ حوزه دومین نکته مهم را ضرورت تبلیغ بر اساس آیات و روایات عنوان کرد و گفت: قرآن خود یک کتاب تبلیغی ناب به شمار می رود و رسالت انبیا و ائمه هم تبلیغ در شرایط سخت بود.

 

وی به تبیین سومین لازمه تبلیغ هنرمندانه که همه طلاب نیازمند آن هستند اشاره کرد و افزود: ضرورت دارد که تبلیغ را با روش های ناب تبلیغی به همراه روش های سنتی انجام دهیم تا به اهداف مان برسیم، زیرا صرف انتقال آیه و روایات در جهان امروز که تبلیغات با ابزار و روش های متنوع و جذاب استفاده می شود جوابگو نخواهد بود.

 

مسؤول مدیریت همکاری های تبلیغی معاونت تبلیغ حوزه گفت: تبلیغ هنرمندانه یعنی تبلیغ کارآمد، تبلیغ مؤثر، تبلیغ تربیت گرا و این گونه تبلیغ باید با استفاده از ابزاری متنوع و به روز انجام گیرد تا بتواند در اندیشه و رفتار مخاطب تاثیر گذارد.

 

وی در ادامه به بیان 10 مورد از لوازم تبلیغ هنرمندانه مؤثر پرداخت و گفت: نخستین لازمه تبلیغ هنرمندانه تعیین هدف است که یک مبلغ باید بداند خودش و مخاطبش در چه موقعیتی قرار گرفته است و باید به اهداف خرد و کلان توجه داشته باشد که اگر این کار را انجام دهد محتوا و روش های یک مبلغ جهت پیدا می کند و تکلیفش مشخص می شود.

 

وی دومین لازمه را تعیین جایگاه مخاطب با توجه به اهدافی که دارد دانست؛ یعنی یک مبلغ باید بداند مخاطب من از لحاظ سیاسی، اندیشه، تربیتی و اخلاقی در چه وضعیتی قرار دارد.

 

حجت الاسلام مردان پور سومین لازمه تبلیغ هنرمندانه را تعیین راه های رسیدن به این اهداف و برنامه ریزی و شناخت راه های رسیدن به این اهداف ارزیابی کرد.

 

مسؤول مدیریت همکاری های تبلیغی معاونت تبلیغ حوزه گفت: چهارمین لازمه تبلیغ هنرمندانه در کنار تعیین راه، تعیین محتوای مناسب، تعیین شاخصه های اصلی از نظر فنی و شناسایی جذابیت مطالب است.

 

حجت الاسلام مردان پور تعیین امکانات، ابزارهای موجود و موردنیاز و هممچنین فرصت و مکان و زمان تبلیغ را لازمه پنجم تبلیغ هنرمندانه دانست.

 

وی در ادامه ششمین لازمه تبلغ هنرمندانه را شناخت  آسیب ها و موانع و تهدیدها شمرد و تأکید کرد که یک مبلغ باید موانع و آسیب هایی که پیش روی مخاطب است را برطرف کند.

 

حجت الاسلام مردان پور هفتمین لازمه را شناخت زیر ساخت های فرهنگی به ویژه فرهنگ دینی دانست و گفت: آنچه که برای یک مبلغ باید مهم باشد شناخت وضعیت فرهنگی و آداب و رسوم و جلسات مذهبی محل تبلیغ است.

 

وی همچنین طراحی و برنامه ریزی برای لازمه هایی که ذکر شد را هشتمین لازمه تبلیغ هنرمندانه دانست.

 

مسؤول مدیریت همکاری های تبلیغی معاونت تبلیغ حوزه نهمین لازمه تبلیغ هنرمندانه را اجرای برنامه ریزی هایی که انجام داده است برشمرد و گفت: یک مبلغ ممکن است یک طراح و متفکر و برنامه ریز خوبی باشد ولی با اجرای آن در عرصه تبلیغ مشکل پیدا کند.

 

حجت الاسلام مردان پور در نهایت، ارزیابی از فعالیت های تبلیغی انجام شده در عرصه تبلیغ و میزان تأثیرگذاری آن بر مخاطب را دهمین لازمه تبلیغ هنرمندانه دانست.

 

وی در ادامه افزود: اگر ما بتوایم در تبلیغ این 10 لازمه را به خوبی اجرایی کنیم و پیش ببریم یک تبلیغ هنرمندانه انجام داده ایم و به اهداف تبلیغی مان خواهیم رسید.

 

حجت الاسلام مردان پور با تأکید بر نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی اظهار داشت: نامه رهبر معظم انقلاب را می توانیم مصداق بارز تبلیغ هنرمندانه بدانیم. چون ما در این نامه همه لوازم یک تبلیغ هنرمندانه را به خوبی می توانیم ببینیم و ضرورت دارد که کارشناسان این نامه را چندین مرتبه مطالعه کنند که واقعا هنرمندانه است.

 

وی افزود: هدف اصلی در این نامه احیای فطرت پاک جوانان جهان است که با توجه به مؤلفه های تبلیغی که اشاره کردیم، رهبر معظم انقلاب دقیقا مخاطب خودش را مشخص کرده است و دلیل این که جوانان را مورد خطاب قرار داده اند این است که آینده ملت ها و کشورها را در دست جوانان و همچنین حس حقیقت جویی در جوانان را قوی تر می دانند. دشمن شناسی، آسیب شناسی، زمان شناسی، ابزارشناسی، انتخاب محتوا و انتقال مفهوم را از ویژگی های خاص نامه رهبر معظم انقلاب می توان نام برد.

 

مسؤول مدیریت همکاری های تبلیغی معاونت تبلیغ حوزه در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که وضعیت فعلی تبلیغ هنرمندانه در حوزه  را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: حوزه علمیه در عرصه تبلیغ هنرمندانه خوب پیش می رود، چراکه در راه اندازی مؤسسات تخصصی تبلیغ در قالب سفیران هدایت و گسترش آموزش های کاربردی و مهارت های تبلیغی با محوریت معاونت تبلیغ موفق بوده است.

 

وی گفت: هدف اصلی حوزه علمیه آموزش مبلغان و شناسایی نخبگان تبلیغی در عرصه تبلیغ است که اگر این دو هدف به کرسی بنشیند خود به خود به تبلیغ هنرمندانه کمک خواهد کرد./1325/ت300/ی

ارسال نظرات