۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۲۵۵۵۴۲
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

تعدد مشاغل مدیران حوزوی به رشد پژوهشی ضربه می‌زند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی با اشاره به این‌که برخی فکر می‏کنند تولید علم و فقه پویا یعنی دست کشیدن از سرمایه‏های علمی علمای گذشته و دوری از اجتهاد جواهری، گفت: این تفکر باطل است و فقه پویا در واقع تأسیس فقه جدید مبتنی بر همان اصول پژوهش و فقاهت فقه شیعه اما مبتنی بر نیازهای روز اسلام و جامعه است.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيد احمد حسيني خراساني

حجت‏الاسلام والمسلمین سیداحمد حسینی خراسانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به مسأله پژوهش و تولید علم در حوزه‏های علمیه گفت: از وظایف و رسالت‏های مهم حوزویان صیانت از تراث عظیم دانشمندان و علمای گذشته است.

 

وی افزود: وظیفه دیگر حوزویان انتقال این تراث عظیم به نسل‏های آینده و توسعه بخشی  از آن‏ها با استفاده از پژوهش و تحقیق است که البته باید در راستای نیاز‏های جامعه نیز باشد.

 

استاد درس خارج حوزه علیمه قم با اشاره به روایتی از پیامبر اعظم(ص) خاطر نشان کرد: وقتی پیامبر(ص) جایگاه شخصی را که چهل حدیث متناسب با نیاز اسلام را در بین امت ترویج کند والا و عظیم معرفی می‏کند نشانگر آن است که طلبه و دانشجوی اسلامی باید در راستای نیازهای جامعه از مبانی اسلامی برای رفع مشکلات به تولیدات علمی بپردازد.

 

وی با اشاره به نیاز حوزه به فقه پویا تأکید کرد: برخی فکر می‏کنند که تولید علم و فقه پویا یعنی دست کشیدن از سرمایه‏های علمی علمای گذشته و دوری از اجتهاد جواهری در صورتی که این تفکر باطل است و فقه پویا در واقع تأسیس فقه جدید مبتنی بر همان اصول پژوهش و فقاهت فقه شیعه اما مبتنی بر نیازهای روز اسلام و جامعه است.

 

حجت‏الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی با اشاره به قدرت نظام آموزشی حوزه قدیم خاطرنشان کرد: نظام آموزشی حوزه در گذشته طوری بود که طلبه را در شرایطی قرار می‏داد تا نظریات علمای بزرگ شیعه را مورد نقد و بررسی قرار دهد و به نتیجه جدیدی برسد.

 

وی ادامه داد: اما متأسفانه با توجه به تلاش‏های بسیاری که شده وضع موجود با وضع مطلوب فاصله زیادی دارد و عمل به وظایف حوزویان در بین مسؤولان، اساتید و طلاب به طور کمرنگی دیدیه می‏شود.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم به بیان موانع پیش روی پژوهش در حوزه پرداخت و گفت: مشکل اساسی را نمی‏توان از سوی طلاب دانست بلکه این مشکل بیشتر از سوی مدیریت حوزه است که باید با هدایت و حمایت طلاب به پژوهش و رفع موانع اساسی تولید علم را در حوزه به وضع مطلوبی برساند.

 

وی در پایان با انتقاد از شرایط نامطلوب آموزشی و پژوهشی در حوزه علمیه خاطرنشان کرد: متأسفانه در حوزه استعداد یابی، تخصص محوری و حمایت از طلبه کمرنگ است؛ این مشکل به سبب فقدان و عدم تمرکز مدیران و پرداختن به مشاغل عدیده از سوی مدیران حوزه است که توانایی مدیریت صحیح را از آنها سلب کرده است./1329/ت302/ف

ارسال نظرات