۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۹
کد خبر: ۲۵۸۰۸۷
معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمه معصومه مشهد:

تبیین معارف شیعه، گامی بزرگ در جهت زمینه سازی ظهور امام عصر است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) مشهد گفت: شیعه شناسی، انسان را از انحراف و لغزش مصون می دارد، از این رو با وجود هجمه های فرهنگی متعدد دشمن که مانع از ظهور فرهنگ ناب اسلامی شده است، ارائه معارف شیعه، گامی بزرگ در جهت معرفی جایگاه شیعه و زمینه ساز ظهور امام عصر(ع) است.
ظهور

خانم زمانیان، معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) مشهد، در حاشیه همایش اختتامیه سلسله نشست های تخصصی شیعه شناسی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به گزارش عملکرد یکساله این نشست ها که با عنوان «خیر البریه» برگزار شده بود، پرداخت.

 

وی اظهار کرد: عنوان این همایش «خیر البریه»، نامیده شده است؛ «خیر البریه» از آیه مبارکه «اِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّه»،گرفته شده است که رسول خدا در تفسیر این آیه، خطاب به حضرت علی(ع) فرمودند:«یا علی، خیر البریه تو و شیعیان تو هستند.»

 

زمانیان ابراز کرد: همایش «خبر البریه» با هدف شناخت جایگاه شیعیان و تبیین معارف شیعی برگزار شد تا زمینه ای باشد برای ارائه معارف شیعی به عصر حاضر. شروع آن با همکاری 10 مدرسه از حوزه های علمیه خواهران خراسان کلید خورد که در راستای آن جلسات هفتگی در طی یکسال در مدرسه فاطمه الزاهرا(س) توس مشهد برای ارائه هر چه بهتر این سلسله نشست ها برگزار شد.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد اظهار کرد: سلسله نشست های تخصصی شیعه شناسی با مشارکت 7 حوزه فاطمه معصومه(س)، فاطمه الزهرا(س) توس، حضرت رقیه(س)، بیت الزهرا، زهرای اطهر(س)، پیروان حضرت زهرا(س). حضرت خدیجه(س) از مشهد و سه حوزه ریحانه الرسول تربت حیدریه، الزهرا چمن آباد خواف، حضرت نرجس(س) تربت جام برگزار شد.

 

زمانیان گفت: حوزه های علمیه خواهران مشهد، اهداف والایی را در راستای برگزاری سلسله همایش های شیعه شناسی، در نظر گرفته بود که در جهت این هدف اولین گام برگزاری همایش خیر البریه، همزمان با سالروز ولادت امام علی(ع) بود، سپس در نمایشگاه قرآن امسال نیز، غرفه (شیعه و ولایت پذیری) بر پا شد.

 

وی ادامه داد: همایش دوم در مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) مشهد برگزار شد. در ادامه فراخوان مقاله ای نیز با عنوان «شناخت اصول اعتقادی شیعه و مذاهب اهل تسنن» اعلام شد و اکنون نیز اختتامیه این همایش برگزار شد.

 

معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمه معصومه مشهد افزود: نخستین همایش در 22 اردیبهشت 93، همزمان با ولادت مولای متقیان، حضرت علی(ع) در حسینیه نصرت مشهد برگزار شد که در این مراسم دکتر محمد حسین رجبی دوانی، استاد دانشگاه تهران و حجت الاسلام مرادی، عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به ایراد سخنرانی پرداختند که و در انتهای جلسه پاسخ گوی سؤالات حاضران در جلسه بودند.

 

دبیر همایش شیعه شناسی افزود: در این مراسم، میزبان عزیزان شهرستانی نیز بودیم که قریب به 500 نفر در این همایش شرکت داشتند.

 


وی به نتیجه و خروجی این همایش اشاره و تصریح کرد: حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) جزوه ای را با نام پرسش و پاسخ های سلسله همایش های شیعه شناسی در نمایشگاه قرآن و عترت سال گذشته به بازدید کنندگان اهدا کرد؛ این جزوه، محتوای نخستین همایش، سلسله نشست های تخصصی شیعه شناسی بود.

 

شیعه شناسی انسان را از انحراف و لغزش مصون می دارد

معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) ادامه داد: شیعه شناسی، انسان را از انحراف و لغزش مصون می دارد، لذا با در نظر گرفتن هجمه های فرهنگی متعدد دشمن که مانع از ظهور فرهنگ ناب اسلامی شده است، ما در این همایش برآن شدیم تا زمینه جایگزینی فرهنگ غنی شیعه فراهم شود.

 

وی با اشاره به این که در نمایشگاه قرآن و عترت سال گذشته نیز غرفه ای به نام «خیر البریه» برپا شد، ابراز کرد: حوزه علمیه خواهران در نهمین نمایشگاه قرآن و عترت نیز حضوری فعال داشت.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد اظهار کرد: غرفه خیر البریه(شیعه و ولایت پذیری) را با هدف بیان جذابیت های دین اسلام و تشیع و بررسی علل گرایش مسلمانان به این دین برحق، دایرکرده ایم.

 

زمانیان با اشاره به این که در این غرفه، آیه 35 سوره نور که در شأن اهل بیت(ع) نازل شده است به تصویر کشیده شد، افزود: ما در این غرفه، صراط مستقیم که همان پیروی از خدا و رسول است را به نمایش گذاشته و این مطلب را تأکید کردیم که پیرو و شیعه واقعی کسی است که قدم به قدم تابع ائمه معصومین(ع) باشد و منحرف نشود؛ چرا که با منحرف شدن از سیره اهل بیت(ع)، گرفتار فرقه های انحرافی می شود.


معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمه معصومه مشهد گفت: در این غرفه، در قسمت ارائه کارهای پژوهشی، حوزه علمیه پیروان حضرت زهرا(س) و حوزه علمیه حضرت زهرای اطهر(س)، به ترتیب بروشورهایی به عنوان پیدایش تشیع در اسلام و سیره سیاسی امام علی (ع) در دوران حکومتشان، ارائه داده اند.

 

شیعه، مذهبی ریشه دار و اصیل در اسلام است

وی به اهداف این همایش اشاره کرد و ابراز داشت: شیعه، مذهبی ریشه دار و اصیل در اسلام است که همیشه عقلانیت را در همه عرصه های زندگی فردی و اجتماعی رقم زده است، لذا ضرورت تبیین اصول اعتقادی شیعه وجود دارد.

 

زمانیان ابراز کرد: همایش دوم را در 20 مهرماه سال93، همزمان با عید سعید غدیر، با حضور حجت الاسلام جلائیان، استاد دانشگاه رضوی مشهد برگزار کردیم.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با اشاره به این که در این هماش خطبه غدیر تبیین شد، اظهار کرد: این همایش با موضوع ولایت در خطبه غدیر برگزار شد تا به طور دقیق تر و شفاف تر این خطبه تشریح و تبیین شود و به شبهاتی بسیاری که درباره مصداق کلمه ولی مطرح شده است نیز پاسخ داده شد.

 

وی با اشاره به این که عقاید شیعه جزو پاکیزه ترین، منطقی ترین و مستحکم ترین عقاید است، تصریح کرد: در ادامه در طی جلساتی که با معاونین پژوهش مدارس داشتیم فراخوان مقاله ای، در راستای سلسله همایش های تخصصی شیعه شناسی اعلام کردیم با این هدف که بسترساز تقویت اطلاعات اعتقادی طلبه ها باشد و این عزیزان بتوانند در جهت اصلاح جامعه قدم برداشته و پاسخگوی شبهاتی باشد که علیه تشیع مطرح می شود.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد گفت: این فراخوان مقاله، به منظور تبیین جایگاه و بیان حقانیت شیعه برگزار شد؛ رهبر معظم انقلاب می فرمایند: «مجموعه‌هائی که متصدی آموزشند، متصدی تبلیغند، متصدی پرورش افکار و اذهان هستند، باید توجه کنند، نشان دادن آن حقیقتی که در اختیار مذهب امامیه و پیروان اهل‌بیت (ع) هست به مخاطب، مساوق با قبول مخاطب و همراه با تصدیق و پذیرش مخاطب است، حقیقت را باید نشان داد.»

 

معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمه معصومه مشهد با اشاره به این که 17 مقاله به این همایش ارسال شد، افزود:  فراخوان مقاله شناخت اصول اعتقادی شیعه و مذاهب اهل تسنن کشوری شد.

 

زمانیان با اشاره به این که مقالات ارسال شده، در سطح نسبتا خوبی بودند و در طی دو مرحله ارزیابی شدند، گفت: در بین آن ها سه نفر به نام آقای محمود فتح آبادی از استان فارس، مهلا خردمند از مدرسه فاطمه معصومه(س) مشهد و زهرا جمشیدی از مدرسه علمیه فاطمه الزهرای توس(س)  مشهد برتر شدند که البته از همه عزیزان قدردانی به عمل خواهد آمد.

 

وی افزود: کتابچه ای نیز از برگزیده و خلاصه های مقالات از سوی مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهرای توس(س) تهیه شده است که به مدارس علمیه ارسال خواهد شد.

 

حوزویان برای مقابله با هجمه های دشمن باید معارف شیعه را فراگیرند

وی با اشاره به این که حوزویان برای مقابله با هجمه های دشمن باید معارف شیعه را فراگیرند، افزود: فراگیری معارف شیعه و تبیین آن برای تمام ما جز ضروریات است تا بر مبنای آن بتوانیم در مقابل شبهاتی که به شیعه ایراد و خرده می گیرند پاسخ گو باشیم، در همین جهت ما در حد توان خودم تلاش کردیم با برگزاری این سلسله نشست ها، این مهم محقق شود.

 

دبیر همایش شیعه شناسی با اشاره به این که عملکرد شیعیان اثر گذاری بیش تری در دنیا دارد، افزود: با وجود این که جمعیت شیعه کمتر است اما قدرت آن ها  نسبت به مذاهب دیگر بیشتر است. خیلی افراد در طول تاریخ سعی کردند تا ریشه شیعه را بخشکانند اما ما با وجود امامانی چون ائمه اطهار(ع) که مثل و مانندی در این عالم ندارند، قوی تر از دیگران عمل می کنیم.

 

زمانیان در ادامه به طرح های دیگر مبحث «شیعه شناسی» اشاره کرد و افزود: در پایان مراسم اختتامیه سلسله نشست های شیعه شناسی، تصمیم گرفته شد که این مبحث شیعه شناسی ادامه پیدا کند؛ از این رو طرح بعدی مدارس خواهران این است که معاونین پژوهش حلقه علمی به نام «خیر البریه» تشکیل بدهند تا کاری که شروع کردیم را ادامه بدهیم. 

 

استاد حوزه علمیه خواهران مشهد افزود: خانم قرائی، معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرای توس(س) طرح این و آئین نامه برنامه را می نویسند و به معاونین پژوهش تمام حوزه های خواهران فراخوان می دهند تا هر کس مایل بود در این طرح شرکت کند. 

 

زمانیان به خروجی این طرح اشاره و تصریح کرد: در این طرح برآنیم تا روایاتی که در مورد فضیلت ائمه اطهار(ع) در کتاب های اهل سنت و شیعیان آمده است را پیدا کرده به صورت تطبیقی کار کنیم و ان شالله این مباحث را در قالب کتاب چاپ کنیم.  

 

وی به برکات مشارکت حوزه های خواهران در این طرح اشاره کرد و گفت: همکاری حوزه های خواهران در سلسله همایش های شیعه شناسی برکات زیادی داشت که زمینه سازی همکاری های دیگر و پیگیری طرح های جدید از جمله این برکات بود.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد افزود: مشارکت حوزه ها در این طرح، زمینه شناخت یکدیگر را فراهم کرد و باعث شد تا از تجربیات یکدیگر استفاده کنیم. مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) تربت جام دعوت کرد که مراسم اختتامیه در این مدرسه برگزار شود و پذیرای مهمان مشهد باشد. آمدن به این مدرسه در قالب اردوی پژوهشی، ثمره این تعامل بود؛چرا که این همکاری فرصتی را فراهم کرد تا هم در همایش شرکت کنیم و هم از این مدرسه و شهر تربت جام بازدید کنیم. 

 

وی یادآور شد: در پایان لازم است از تمام کسانی که در این مدت همکاری کردند تشکر می کنم و تمام حوزه های خواهران نیز از خبرگزاری رسا که زحمت بازتاب خبرهای این سلسله همایش ها را به عهده گرفتند نیز قدردانی می کنند، ان شاالله این سلسله برنامه ها قدمی در جهت زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) باشد./1309/ت300/ح

ارسال نظرات