۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۲۵۸۱۱۲
مدیر دفتر خلاقیت و رشد مرکز فضای مجازی کشور:

به جای اسلامی سازی تفریحات غربی، تفریحات اسلامی بسازیم

خبرگزاری رسا ـ کرمی با تأکید بر این که در اسلام وقت فراغت به معنای بطالت نیست، گفت: از خلأهای جدی عرصه تفریحات امروز این است که ما تفریحات را از غرب گرفته و نهایتا اسلامی سازی می کنیم غافل از این که آن ها مطابق با نگرش غرب که اصالت انسان و لذت است، ساخته شده اند و همین اندیشه را نیز به مخاطب منتقل می کنند.
رويش فرهنگ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پنجمین نشست از سلسله نشست های تخصصی «رویش فرهنگ» که به تبیین برنامه ریزی و مدیریت فرهنگی از منظر رهبر معظم انقلاب می پردازد، شب گذشته با حضور محمد رضا کرمی، مدیر دفتر خلاقیت و رشد مرکز فضای مجازی کشور و مهدی جمالان، مدیر عامل موسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان و جمعی از فعالان فرهنگی در مجتمع ولایت برگزار شد.      

 

 کرمی، در این نشست به بررسی نظریه غرب و نظریه اسلام درباره تفریح و سرگرمی و اصولا وقت فراغت پرداخت و گفت: دو نظریه در این زمینه وجود دارد؛ نظریه غرب که با محوریت صهیونیسم و آمریکا که مبتنی بر اندیشه تمدن غرب، به اصالت جسم انسان، لذت و بازی معتقد است و نظریه اسلام که مبتنی بر اندیشه تمدن اسلامی و قائل به اصالت روح و محوریت تربیت روح و روان است.

 

وی با بیان این که اسلام معتقد است انسان باید جسم و روح را با هم پرورش دهد و پرورش جسم مقدمه ای برای پرورش روح است، تصریح کرد: اگر نگاه ما به وقت، تلف کردن و به هر طریقی گذراندن آن باشد، مطابق نظریه غرب حرکت کرده ایم و نگاه دینی به این مساله نداریم در حالی که در نگاه اسلام، ما نسبت به تک تک لحظات خود مسؤول هستیم و وقت فراغت به معنای فراغت از کار و پرداختن به کار جدید است و ساختار آن باید کاملا تربیتی باشد که این در حقیقت مدل دیگری از آموزش و پیشرفت است.

 

مدیر دفتر خلاقیت و رشد مرکز فضای مجازی کشور گفت: یکی از جدی ترین تفریحات که منجر به تخلیه صحیح انرژی و هیجان انسان می شود، ورزش است اما غرب با ایجاد بازی فوتبال و غیره، این تفریح سالم را از هیجانات کاذب پر کرده است.

 

کرمی ادامه داد: امروز ما فضای سالم برای تخلیه انرژی جوانان نداریم؛ ورزشی که اعتبار ذاتی دارد ورزش جسم است و به فرموده رهبر معظم انقلاب، باید با ایده های خلاقانه ورزش های جدید ایجاد کرد.

 

وی اظهار کرد: از دیگر خلأهای جدی عرصه تفریحات امروز این است که ما بازی را از غرب گرفته و نهایتا آن را اسلامی سازی می کنیم غافل از این که این بازی ها مطابق با نگرش و آرمان غرب، که اصالت انسان و لذت است، ساخته شده و همین اندیشه را نیز به مخاطب منتقل می کند و ما بایستی بازی ای تولید کنیم که نگرش اسلام مبنی بر آرمان گرایی، خدا گرایی و اصالت روح و تربیت آن را انتقال دهد.

  

مدیر دفتر خلاقیت و رشد مرکز فضای مجازی کشور خاطرنشان کرد: برای تفریحات و سرگرمی به چند گام مهم نیاز داریم؛ نخستی باید  گروه مخاطب را شناسایی کرد و بر اساس نیاز مخاطب به تولید بازی های جدیدی که مفاهیم اسلامی را منتقل کند پرداخت. 

 

کرمی در ادامه به چند توصیه از بیانات رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: ایشان می فرمایند: « اولین برنامه، برنامه عبادت و نماز است و بعد از آن، ورزش و سازندگی جسم در صبحگاه است. مادیات انسان از معنویات تغذیه می شود چون عوامل معنوی در زندگی بسیار اثر گذار هستند و همه آحاد مردم ورزش را باید جدی بگیرند» بر این اساس، از نگاه رهبر معظم انقلاب، وقت گذاشتن برای ورزش یک نوع مجاهدت است. همچنین ورزش سنتی ایرانی باید در جامعه زنده شود.

            

وی در ادامه به اسباب بازی های رایج برای سرگرمی کودکان اشاره کرد و گفت: برای عروسک باربی 1300 نوع کالای چینی در زمینه های مختلف نیازمندی یک انسان تولید شده که ذهن کودک را از سنین کودکی تا بزرگسالی را متناسب با فرهنگ غرب پرورش می دهد و این یک آسیب جدی است.

 

 مدیر دفتر خلاقیت و رشد مرکز فضای مجازی کشور با اشاره به تولید عروسک های بومی دارا و سارا افزود: به فرموده رهبر معظم انقلاب و تأیید کارشناسان، قالب ارتباطی اگر بخواهد مؤثر باشد باید تداوم داشته باشد در حالی که درباره این عروسک ها از این مهم غفلت و سبب عدم موفقیت آن ها شد.  

  

کرمی در ادامه از اردوهای جهادی به عنوان یکی از غنی ترین شیوه های تفریح سالم پرداخت و گفت: آنچه در اردوی جهادی مد نظر است رشد خود شخصیت با نگاه بر تربیت است؛ رهبر معظم انقلاب این اردوهای جهادی را از اردوهای موفق دانسته و فرموده اند: «اردوهای جهادی و حرکت عظیم بسیج سازندگی یکی از برکاتش خدمت رسانی است که میلیون ها نفر از این خدمت بهره مند می شوند».  

  

وی در پایان به اهمیت مدیریت بحران کنونی در زمینه اوقات فراغت و سرگرمی اشاره و تأکید کرد: برای این مدیریت باید دو نکته در نظر گرفته شود؛ حفظ وضع موجود در عین اصلاح آن؛ ساختار ما باید ساختاری جمعی باشد برای نمونه شبکه های اجتماعی را باید حفظ کرد اما به تولید محتوای جدید و بومی پرداخت. همچنین از راهکارهای انزوای شبکه های اجتماعی، بازگشت به ساختار خانواده سنتی ایرانی است./930/پ202/ب5

 

ارسال نظرات