امروز برخی با شعار حمایت از مظلوم و مقابله با ظالم دست به بدترین جنایتها میزنند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد، تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع)، صبح چهارشنبه شانزدهم اردیبهشت در مدرسه علمیه امام رضا(ع) تهران گفت: خصومت، یکی از بدترین رذیلتهایی است که می تواند انسان را به مرز نابودی بکشاند و اگر روح فردی دچار این رذیله شد بسیار سخت است که بتواند از آن رهایی پیدا کند.
وی افزود: در بحث مقابله با رذیلتها دو راهکار بنیادین وجود دارد که یکی از آنها عملی دفعی است و دیگری عمل رفعی، که در دین اسلام همیشه راهکار اول سفارش می شود، زیرا پیشگری از وقوع یک خطا یا رذیلت بسیار بهتر از درمان آن است و فردی که مرتکب گناه می شود باید توبه کند و چشم امید به بخشش پروردگار داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین رشاد با اشاره به اثرات منفی خصومت چه در زندگی دینوی و چه در زندگی اخروی، خاطرنشان کرد: خصومت آثار منفی بسیاری دارد که از جمله آنها می توان به، اضطراب و تشویق و از بین رفتن آرامش، ایجاد کینه در فرد و اطرافیان، آشکار شدن عیوب نهفته در انسان، تنزل روحی، از بین رفتن جایگاه اجتماعی و حتی بر باد دادن ثواب اعمال نیک فرد، اشاره کرد.
استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه ای از قرآن، گفت: خداوند در قرآن می فرماید، «ای محمد، چون تو جلوههای رحمانی و مهربانی داشتی، دنیا را فتح کردی»، بر اساس روایات متعددی نیز عداه ای می گفتند، به دلیل اعجاز اخلاقی و رفتاری حضرت محمد(ص) شیفته وی شدند و به این دلیل به دین اسلام ایمان آوردند.
وی با اشاره به مساله افراط و تفریط، گفت: در دنیای امروز شاهد هستیم که در مباحث نظری و عملی عده ای با افراط و تفریط عمل می کنند و گاهی با شعار حمایت از مظلوم و مقابله با ظالم دست به بدترین جنایتها می زنند که نمونه صادق آن جنایات رژیم جعلی صهیونیستی نسبت به مردم بی گناه و مظلوم فلسطین است.
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان سخنان خود با بیان اینکه، حضرت علی(ع) بعد از رحلت پیامبر دست به خصومت نزد، تصریح کرد: حضرت علی(ع) تنها به خاطر منافع اسلام و اینکه می دانست اگر با خلفای بعد از پیامبر وارد جنگ شود اسلام از بین می رود، سکوت کرد و این در حالی بود که آن حضرت در بسیاری از جنگها شجاعت و رشادت خود را به رخ دشمنان اسلام کشانده بود./9598/پ202/ب4