۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۸
کد خبر: ۲۵۹۲۵۸
رجبی دوانی:

دوران کنونی ما هیچ شباهتی به دوران امام حسن ندارد

خبرگزاری رسا ـ مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند موقعیت ما نسبت به دشمن مانند بدر و خیبر است یعنی باید با مقاومت از آرمان ها دفاع کنیم و دادن امتیاز، در قبال دریافت و درخواست امتیازی از سوی دشمن باشد نه یک طرفه.
رجبي دواني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمدحسین رجبی، مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام در برنامه ای با موضوع «بررسی و تحلیل نمونه های نرمش قهرمانانه در صدر اسلام» که روز گذشته در دانشگاه پیام نور مشهد برگزار شد، به بیان تعریفی از نرمش قهرمانه پرداخت و گفت: نظامی که در برابر حریف ارائه می شود باید براساس قدرت و موقعیت طرف مقابل به گونه ای رفتار کند که ضمن دادن امتیازات و یا نرمش به طرف مقابل ولی در نهایت، برایند این رویارویی پیروزی جبهه حق باشد.

 

وی با اشاره به این که دشمن حاکمیتی است که جز بدی و نابودی برای ما نمی خواهد و آمریکا و اسرائیل همیشه دشمن ما  بوده و هستند، اظهار کرد: در شرایط  سیاسی امروز،  باید توجه داشت که حتی اگر در مذاکرات به دنبال نتیجه برد – برد هستیم، این یک نرمش قهرمانانه به شمار رود و  نباید فراموش کنیم که کشورهای اروپایی به ویژه آمریکا و اسراییل دشمن ما هستند و در همه حال به دنبال این هستند که اگر نابود نکند لااقل ما را تابع خود کند مانند عربستان که به طور کامل تحت سیطره آمریکا قرار دارد.

 

مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام  تصریح کرد: طبق تعالیم دینی و قرآن اگر مسلمانان از نظر قدرت و اقتدار به موقعیتی برسند(سیاسی، اقتصادی، فناوری و...) که به طور کامل برتری پیدا کنند، در چنین شرایطی آن ها باید دشمن را نابود کنند؛ اسلام دین انسان دوستی است و چنانچه در نبردی دشمن تسلیم شد باید جنگ را متوقف کرد.

 

رجبی دوانی در ادامه گفت: در حال دیگر، اگر مسلمانان از نظر قدرت( نظامی، سیاسی، فناوری) قادر به از بین بردن دشمن نیستند، باید بازدارندگی را دنبال و خود را طوری از نظر نیرو قوی کنند تا دشمن بترسد و تهدیدات کاهش پیدا کند.

 

وی با اشاره به شرایط دوم در مورد مسلمانان و نیز فرمایش رهبر معظم انقلاب، تا زمانی که ما به حد نصابی از اقتدار نرسیم، تهدیدات دشمن ادامه خواهد داشت چرا که احساس برتری دارد و فکر می کند ما در این زمینه ها ضعیف هستیم، اظهار کرد: تحریم های سنگین غیر انسانی بی سابقه ای که علیه ایران اعمال شده است ولی  آمریکا هرگز جرأت نمی کند به کشوری مانند کره شمالی چنین تحریم هایی را تحمیل کند چرا که به حد نصابی از اقتدار رسیده اند هر چند از لحاظ اقتصادی ضعیف هستند.

 

وی در ادامه افزود: در حالتی که مسلمانان در برابر دشمن از ضعف کامل برخوردار باشند در آن صورت، تکلیف نرمش قهرمانانه خواهد بود که دارای پشتوانه قرآنی است.

 

مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام به سوره کافرون در قرآن و نمونه ای از نرمش قهرمانانه در صدر اسلام، توسط پیامبر(ص) در برابر مشرکین مکه اشاره کرد و افزود: با وجود شرایط  سختی و قدرت مشرکان ولی آن ها ناکام شدند و افزون بر این، بسیاری نیز به اسلام ایمان آوردند که باعث شد مشرکان به پیامبر(ص) پیشنهاد صلح دادند و سوره کافرون نازل شد.

 

صلح حدیبیه نمونه ای از نرمش قهرمانانه پیامبر(ص)

استاد دانشگاه ادامه داد: اسلام آمده است تا بت پرستی و شرک را از بین ببرد، شاید با شرایطی با کفر کنار بیاید ولی با شرک هرگز، اما چون در چنین شرایطی اسلام از هر جهت ضعیف است خداوند می فرماید: «لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ» هرکس به دین خود باقی بماند و در واقع این یک راهبرد و نرمش قهرمانانه است تا زمانی که مسلمانان در ضعف هستند.

 

رجبی، به صلح حدیبیه در سال ششم هجری و همزمان با تشکیل حکومت اسلامی به عنوان نمونه ای با دامنه وسیع تری از نرمش قهرمانانه در صدر اسلام که خدواند نیز در قرآن با عنوان«بیعت رضوان» تجلیل شده است اشاره و تصریح کرد: صلح حدیبیه که بر اساس اکثریت مفادش برد برای قریش و باخت برای اسلام به شمار می رفت و حتی عده ای نیز به حضرت اهانت می کردند که ایشان باعث ذلت اسلام شده اند.

 

وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که امکانات مسلمانان برابر و تهدید جدی بود باید آمادگی پیدا کرد و مردانه در دفاع از حیثیت اسلام ایستاد و پیامبر(ص) در صلح حدبیبه این کار را انجام دادند، خداوند درباره این صلح می فرماید: «إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُّبِینًا» یعنی برد عظیم برای اسلام، که اگر چه به ظاهر علیه اسلام است ولی تا قبل از این پیمان قریش جز به نابودی اسلام و شخص حضرت رسول(ص) به چیزی نمی اندیشید اما بعد از این جریان درواقع موجودیت وحقانیت اسلام را پذیرفت.

 

آمریکا، حقیقت جمهوری اسلامی ایران  را به رسمیت شناخته است

 

مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام، به فرمایش رهبری که فرمودند، آمریکا هر کاری که بخواهد علیه ایران انجام می دهد و اگر تا کنون حمله نظامی نکرده است نه، این که نخواهد بلکه نتوانسته است، اظهار کرد: این که آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی در شرایطی برابر، مذاکره با ایران را پذیرفتند یعنی حقیقت جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت شناختند، مسؤولان باید هوشیارانه عمل کنند که برایند آن برد ایران باشد.

 

استاد دانشگاه افزود: در سه حالت ممکن برای مسلمانان، گاهی اوقات نیز قدرت حکومت اسلامی بد نیست و می تواند به دشمن پیروز شود ولی پایگاه داخلی ندارد، یعنی خواص و نخبگان یا انگیزه ندارند یا سکوت و خیانت می کنند و برای دفاع از حاکمیت اسلام گام برنمی دارند که در چنین شرایطی حاکم اسلام مجبور به دادن امتیازات یا حتی واگذار کردن حکومت به دشمن می شود مانند امام حسن(ع).

 

رجبی، بدترین حال نرمش قهرمانانه را در زمان امام حسن(ع) برشمرد و تصریح کرد: باوجود این که اکثریت مردم پس از شهادت حضرت علی(ع) با حضرت بیعت کردند ولی وقتی وقت عمل رسید همگی امام را تنها گذاشتند و زندگی مادی دنیوی را به مرگ با عزت و رضای خدا ترجیح دادند.

 

وی به ترکیب سپاه امام حسن(ع) در برابر معاویه اشاره کرد و گفت: گروهی اندک و انگشت شمار از شیعیان حضرت علی(ع)، عده ای که حضرت را به عنوان خلیفه پنجم قبول داشتند و با اجبار همراه امام بودند، افرادی که به تبعیت از رؤسای قبیله و برای حمایت از آن ها همراه امام شدند، گروهی از خوارج و عده ای نیز افرادی فرصت جو که تنها به فکر به دست آوردن غنایم جنگی بودند.

 

مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان این که امام حسن(ع) با این صلح، طرح عظیم معاویه در نابودی اسلام را به هم ریخت و مهم تر این که با این نرمش قهرمانانه حقیقت اسلام که در شیعه بود را حفظ  و تصریح کرد: معاویه  آن چه از قبل اندیشیده بود، یقین داشت که امام حسن(ع) صلح را نمی پذیرد و در جنگی که ایجاد می شود امام حسن(ع) و نیز امام حسین(ع) کشته می شوند و کاری که پدرش در جاهلیت برای نابودی اسلام نتوانست انجام دهد، او به این کار موفق شود که امام با این نرمش قهرمانانه اگر چه سخت بود ولی بر معاویه  پیروز شد.       
 

رجبی دوانی به تعبیری که رهبر معظم در دولت های سازندگی و نیز دولت کنونی عنوان کردند که «فکر می کنند با دادن امتیاز به دشمن می توان از تحریم ها جلوگیری کند»، اشاره کرد و گفت: رهبری فرمودند که موقعیت ما نسبت به دشمن مانند بدر و خیبر است یعنی باید به صورت مقاوم از آرمان ها دفاع کنیم و دادن امتیاز، در قبال دریافت و درخواست امتیازی از سوی دشمن باشد و نه یک طرفه؛ باید نرمش به کار گرفته قهرمانانه بوده نه، ذلیلانه باشد.   
 

توافق همراه با ذلت ملت و دولت اسلامی، هرگز

وی با بیان این که دوران کنونی ما هیچ شباهتی به دوران امام حسن(ع) ندارد، افزود: اگر خدای نکرده، دشمن به خاک کشور تعرض کند همه جوانان، دختر و پسر در جهت دفاع از عزت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی حرکت خواهند کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: رهبری هوشمند و با درایت که در رأس امور نظارت دارند، هرگز توافقی که ذلت ملت و دولت اسلامی را به دنبال داشته باشد را اجازه امضا نخواهد داد و برخورد خواهند کرد؛ ما می توانیم از این فرصت ایجاد شده مذاکرات ایران و گروه( 1+5) برای تقویت بنیادهای اقتصادی کشور استفاده کنیم و با این جهش های علمی، قدرتی را به دست آوریم چرا که بی اعتمادی آمریکا و پیمان شکنی ها برای ما ثابت شده است که اگر باز هم چنین اتفاقی در آینده افتاد، ما به قدرت و امکانات نوینی در این فاصله رسیده باشیم.

 

مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به این که رییس جمهور آمریکا می گوید، ما به دنبال تغییر رژیم در ایران نیستیم، تصریح کرد: برد با ایران است، چرا که تا کنون چنین هدفی(تغییر رژیم) را در ایران دنبال می کردند و این تغییر رویکرد یعنی سیاست های 35 ساله دشمن علیه ایران نتیجه نداده است./844/پ201/ب5 

ارسال نظرات